TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venco, Selma Borghi
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958
Resumo: This article aims to analyze the characteristics of the educational policy in two countries: Germany and France, particularly regarding the full-time school. The documentary and bibliographical research focused on information from the OECD on educational policy in the countries participating in PISA, as well as those provided by the European Community. Time, as an analytical category, is understood sociologically as a social construction, inscribed in the advent of the capitalism, responsible for determine rhythms and processes, including the private life sphere. As results, it was found that France maintains a solid tradition in full-time schools, where students remain in basic education linked to the curriculum and to the deepening of learning a second language. Germany, on the other hand, adheres gradually to such policy, in response to the negative results presented in PISA in 2000; However, privileges the second shift to reinforcement and recovery classes, and not as a form of curricular complementation. Keywords: Full-time School. Temporal Rules. Educational Policies. Time and Education.
id UNESP-7_78a989396b0f1b9497e8cb2eaf196675
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11958
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANYEL TIEMPO Y LA EDUCACIÓN: REFLEXIONES SOBRE FRANCIA Y ALEMANIATEMPO E EDUCAÇÃO: REFLEXÕES SOBRE FRANÇA E ALEMANHAescola de tempo integralnorma temporalpolítica educacionaltempo e educaçãoEscola de tempo integralThis article aims to analyze the characteristics of the educational policy in two countries: Germany and France, particularly regarding the full-time school. The documentary and bibliographical research focused on information from the OECD on educational policy in the countries participating in PISA, as well as those provided by the European Community. Time, as an analytical category, is understood sociologically as a social construction, inscribed in the advent of the capitalism, responsible for determine rhythms and processes, including the private life sphere. As results, it was found that France maintains a solid tradition in full-time schools, where students remain in basic education linked to the curriculum and to the deepening of learning a second language. Germany, on the other hand, adheres gradually to such policy, in response to the negative results presented in PISA in 2000; However, privileges the second shift to reinforcement and recovery classes, and not as a form of curricular complementation. Keywords: Full-time School. Temporal Rules. Educational Policies. Time and Education.Este artículo tiene como objetivo analizar las características de la política educativa en dos países: Alemania y Francia, particularmente a lo que concierne al tiempo de permanencia en las escuelas. La investigación, de carácter documental y bibliográfico, privilegió las informaciones oriundas de la OCDE sobre la política educativa en los países participantes del PISA, así como las disponibles por la Comunidad Europea. El tiempo, como categoría analítica, es comprendido sociológicamente como una construcción social, la cual se inscribe en el advenimiento del capitalismo, y pasa a determinar ritmos y procesos, incluso en el ámbito de la vida privada. Se constató que Francia mantiene una sólida tradición en las escuelas de tiempo completo, cuya permanencia de los estudiantes en la educación básica se relaciona al currículo, y a la enseñanza en profundidad de un segundo idioma. Alemania, a su vez, se adhiere paulatinamente a dicha política, como respuesta a los resultados negativos presentados en el PISA en 2000; sin embargo, privilegia el contraturno a las clases de refuerzo y recuperación y no como forma de complementación curricular. Palabras clave: Escuela de Tiempo Completo. Regla Temporal. La Política Educativa. El Tiempo y La Educación.Este artigo tem como objetivo analisar as características da política educacional em dois países: Alemanha e França, particularmente no que concerne ao tempo de permanência nas escolas. A pesquisa, de caráter documental e bibliográfico, privilegiou as informações oriundas da OCDE sobre a política educacional nos países participantes do PISA, bem como as disponibilizadas pela Comunidade Europeia. O tempo, enquanto categoria analítica, é aqui compreendido sociologicamente como uma construção social, a qual se inscreve no advento do capitalismo, e passa a determinar ritmos e processos, inclusive no âmbito da vida privada. Constatou-se que a França mantém sólida tradição nas escolas de tempo integral, cuja permanência dos estudantes na educação básica atrela-se ao currículo, e ao ensino aprofundado de um segundo idioma. A Alemanha, por sua vez, adere paulatinamente a tal política, como resposta aos resultados negativos apresentados no PISA em 2000; contudo, privilegia o contraturno às aulas de reforço e recuperação e não como forma de complementação curricular. Palavras-chave: Escola de Tempo Integral. Norma Temporal. Política Educacional; tempo e educação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa documentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1195810.18675/1981-8106.vol27.n56.p592-610Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-610Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-610Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-6101981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8484https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8485https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8347https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/10995Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVenco, Selma Borghi2023-08-24T21:05:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11958Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-08-24T21:05:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
EL TIEMPO Y LA EDUCACIÓN: REFLEXIONES SOBRE FRANCIA Y ALEMANIA
TEMPO E EDUCAÇÃO: REFLEXÕES SOBRE FRANÇA E ALEMANHA
title TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
spellingShingle TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
Venco, Selma Borghi
escola de tempo integral
norma temporal
política educacional
tempo e educação
Escola de tempo integral
title_short TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
title_full TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
title_fullStr TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
title_full_unstemmed TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
title_sort TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
author Venco, Selma Borghi
author_facet Venco, Selma Borghi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Venco, Selma Borghi
dc.subject.por.fl_str_mv escola de tempo integral
norma temporal
política educacional
tempo e educação
Escola de tempo integral
topic escola de tempo integral
norma temporal
política educacional
tempo e educação
Escola de tempo integral
description This article aims to analyze the characteristics of the educational policy in two countries: Germany and France, particularly regarding the full-time school. The documentary and bibliographical research focused on information from the OECD on educational policy in the countries participating in PISA, as well as those provided by the European Community. Time, as an analytical category, is understood sociologically as a social construction, inscribed in the advent of the capitalism, responsible for determine rhythms and processes, including the private life sphere. As results, it was found that France maintains a solid tradition in full-time schools, where students remain in basic education linked to the curriculum and to the deepening of learning a second language. Germany, on the other hand, adheres gradually to such policy, in response to the negative results presented in PISA in 2000; However, privileges the second shift to reinforcement and recovery classes, and not as a form of curricular complementation. Keywords: Full-time School. Temporal Rules. Educational Policies. Time and Education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958
10.18675/1981-8106.vol27.n56.p592-610
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol27.n56.p592-610
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8484
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8485
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8347
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/10995
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-610
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-610
Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-610
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812589486080