TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANY
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958 |
Resumo: | This article aims to analyze the characteristics of the educational policy in two countries: Germany and France, particularly regarding the full-time school. The documentary and bibliographical research focused on information from the OECD on educational policy in the countries participating in PISA, as well as those provided by the European Community. Time, as an analytical category, is understood sociologically as a social construction, inscribed in the advent of the capitalism, responsible for determine rhythms and processes, including the private life sphere. As results, it was found that France maintains a solid tradition in full-time schools, where students remain in basic education linked to the curriculum and to the deepening of learning a second language. Germany, on the other hand, adheres gradually to such policy, in response to the negative results presented in PISA in 2000; However, privileges the second shift to reinforcement and recovery classes, and not as a form of curricular complementation. Keywords: Full-time School. Temporal Rules. Educational Policies. Time and Education. |
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TIME AND EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT FRANCE AND GERMANYEL TIEMPO Y LA EDUCACIÓN: REFLEXIONES SOBRE FRANCIA Y ALEMANIATEMPO E EDUCAÇÃO: REFLEXÕES SOBRE FRANÇA E ALEMANHAescola de tempo integralnorma temporalpolítica educacionaltempo e educaçãoEscola de tempo integralThis article aims to analyze the characteristics of the educational policy in two countries: Germany and France, particularly regarding the full-time school. The documentary and bibliographical research focused on information from the OECD on educational policy in the countries participating in PISA, as well as those provided by the European Community. Time, as an analytical category, is understood sociologically as a social construction, inscribed in the advent of the capitalism, responsible for determine rhythms and processes, including the private life sphere. As results, it was found that France maintains a solid tradition in full-time schools, where students remain in basic education linked to the curriculum and to the deepening of learning a second language. Germany, on the other hand, adheres gradually to such policy, in response to the negative results presented in PISA in 2000; However, privileges the second shift to reinforcement and recovery classes, and not as a form of curricular complementation. Keywords: Full-time School. Temporal Rules. Educational Policies. Time and Education.Este artículo tiene como objetivo analizar las características de la política educativa en dos países: Alemania y Francia, particularmente a lo que concierne al tiempo de permanencia en las escuelas. La investigación, de carácter documental y bibliográfico, privilegió las informaciones oriundas de la OCDE sobre la política educativa en los países participantes del PISA, así como las disponibles por la Comunidad Europea. El tiempo, como categoría analítica, es comprendido sociológicamente como una construcción social, la cual se inscribe en el advenimiento del capitalismo, y pasa a determinar ritmos y procesos, incluso en el ámbito de la vida privada. Se constató que Francia mantiene una sólida tradición en las escuelas de tiempo completo, cuya permanencia de los estudiantes en la educación básica se relaciona al currículo, y a la enseñanza en profundidad de un segundo idioma. Alemania, a su vez, se adhiere paulatinamente a dicha política, como respuesta a los resultados negativos presentados en el PISA en 2000; sin embargo, privilegia el contraturno a las clases de refuerzo y recuperación y no como forma de complementación curricular. Palabras clave: Escuela de Tiempo Completo. Regla Temporal. La Política Educativa. El Tiempo y La Educación.Este artigo tem como objetivo analisar as características da política educacional em dois países: Alemanha e França, particularmente no que concerne ao tempo de permanência nas escolas. A pesquisa, de caráter documental e bibliográfico, privilegiou as informações oriundas da OCDE sobre a política educacional nos países participantes do PISA, bem como as disponibilizadas pela Comunidade Europeia. O tempo, enquanto categoria analítica, é aqui compreendido sociologicamente como uma construção social, a qual se inscreve no advento do capitalismo, e passa a determinar ritmos e processos, inclusive no âmbito da vida privada. Constatou-se que a França mantém sólida tradição nas escolas de tempo integral, cuja permanência dos estudantes na educação básica atrela-se ao currículo, e ao ensino aprofundado de um segundo idioma. A Alemanha, por sua vez, adere paulatinamente a tal política, como resposta aos resultados negativos apresentados no PISA em 2000; contudo, privilegia o contraturno às aulas de reforço e recuperação e não como forma de complementação curricular. Palavras-chave: Escola de Tempo Integral. Norma Temporal. Política Educacional; tempo e educação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa documentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1195810.18675/1981-8106.vol27.n56.p592-610Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-610Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-610Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 56 (2017): TEMÁTICO - EDUCAÇÃO INTEGRAL; 592-6101981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8484https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8485https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/8347https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11958/10995Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVenco, Selma Borghi2023-08-24T21:05:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11958Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-08-24T21:05:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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