The Pedagogical Residence program in the initial formation of licensors in Pedagogy
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15878 |
Resumo: | The aim of this article is to present the results of a study that analyzed contributions of the Pedagogical Residency Program in the initial training process of students in the Pedagogy course, from a federal university in the south of Minas Gerais, in the period from 2018 to 2020. To achieve this objective, we developed a qualitative research, from the application of a questionnaire to the group of students who integrated the program at the university, seeking to understand their perceptions about the contributions of the Pedagogical Residence to their initial training. Based on the answers about the program, it was possible to group them into three argumentative axes: (a) theory and practice relationship; (b) relationship between teacher and student; (c) recognition the teaching. It is concluded that the Pedagogical Residency Program favored the formative trajectory of the undergraduate students, promoted the approximation between residents and the reality of basic education schools and articulated exchanges of experiences with teachers-preceptors, in order to guarantee the quality to the teaching formative process. |
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The Pedagogical Residence program in the initial formation of licensors in PedagogyEl programa de Residencia Pedagógica en la formación inicial de licenciantes en PedagogíaO programa de Residência Pedagógica na formação inicial de licenciandos em PedagogiaResidência Pedagógica. Formação Inicial de Professores. Saberes docente.Pedagogical Residence. Initial Teacher Training. You Know a Teacher.Residencia Pedagógica. Formación Docente. Conocimiento del Professor.The aim of this article is to present the results of a study that analyzed contributions of the Pedagogical Residency Program in the initial training process of students in the Pedagogy course, from a federal university in the south of Minas Gerais, in the period from 2018 to 2020. To achieve this objective, we developed a qualitative research, from the application of a questionnaire to the group of students who integrated the program at the university, seeking to understand their perceptions about the contributions of the Pedagogical Residence to their initial training. Based on the answers about the program, it was possible to group them into three argumentative axes: (a) theory and practice relationship; (b) relationship between teacher and student; (c) recognition the teaching. It is concluded that the Pedagogical Residency Program favored the formative trajectory of the undergraduate students, promoted the approximation between residents and the reality of basic education schools and articulated exchanges of experiences with teachers-preceptors, in order to guarantee the quality to the teaching formative process.El objetivo de este artículo es presentar los resultados de un estudio que analizó las repercusiones y posibles aportes del programa de Residencia Pedagógica en el proceso de formación inicial de los estudiantes del curso de Pedagogía de una universidad federal del sur de Minas Gerais en el período de 2018 hasta 2020. Para lograr este objetivo, se desarrolló una investigación cualitativa a partir de la aplicación de un cuestionario al grupo de estudiantes que integraron el programa en la universidad, buscando comprender sus percepciones sobre los aportes de la Residencia Pedagógica a su formación inicial. A partir de las respuestas sobre el programa, ha sido posible agruparlas en tres ejes argumentativos: (a) relación entre teoría e práctica; (b) relación entre profesor e alunmo; (c) reconocimiento de la enseñanza. Se concluye que la Residencia Pedagógica favoreció la trayectoria formativa de los estudiantes de pregrado y promovió la aproximación entre los residentes y la realidad de las escuelas de educación básica e intercambios articulados de experiencias con profesores-preceptores, con el fin de garantizar la calidad al proceso formativo docente.Pretende-se, neste artigo, apresentar os resultados de um estudo que analisou as repercussões e as possíveis contribuições do Programa de Residência Pedagógica no processo de formação inicial de estudantes do curso de Pedagogia de uma universidade federal do sul de Minas Gerais, no período de 2018 a 2020. Para alcançar esse objetivo, desenvolveu-se uma pesquisa de campo, de abordagem qualitativa, a partir da aplicação de questionário aos estudantes que participaram do programa, que buscou depreender suas percepções sobre as contribuições da Residência Pedagógica para a formação inicial na universidade. A análise das respostas possibilitou agrupá-las em três eixos argumentativos: (a) relação teoria e prática; (b) relação entre professor e aluno; e (c) reconhecimento de docência. Concluiu-se que o Programa de Residência Pedagógica favoreceu a trajetória formativa dos licenciandos, promoveu uma aproximação entre os residentes e a realidade das escolas de educação básica e articulou trocas de experiências com professores-preceptores, de modo a garantir qualidade do processo formativo docente.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1587810.18675/1981-8106.v33.n.66.s15878Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e05[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e05[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e05[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15878/12650Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraSousa, Waleska de FátimaCabral, Giovanna Rodrigues2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15878Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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