Field of education: history, memory and formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901 |
Resumo: | Study exposes reflections arising from a research mustered in Master in Education, Faculty of Education, University of Rio Grande do Norte. Aims to historicize the trajectory of Education training for men and women who live on / in the field. Thus, rebuild fragments and elements that tearam the realization of Education / the field. We ratify the Methodology Oral history as a central work by validating the life stories of the actors / authors of the study as key plot elements that make up the search. Actors / study authors recount their experiences with the country education, share the experiences / training in the field, talk about themselves and their interconnecting said the historical reality of rural education. The education field formed by traversing models exclusions and silencing. The struggles waged by peasants and claims social movements assert the need for educational policies that validate the repertoire of life and knowledge of rural people crannies. Therefore, it is necessary a redefinition Country in schools, teacher training field, ie in the field of education itself. |
id |
UNESP-7_8c2805e47931fe0a03e3dda5356e9f9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8901 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Field of education: history, memory and formationEducación del/en el campo: historia, memoria y formaciónEducação do/no campo: história, memória e formaçãoEducação do/no CampoHistórias de VidaFormação.Educação do CampoField EducationLife StoriesFormationEducación del/en el CampoHistorias de VidaFormación.Study exposes reflections arising from a research mustered in Master in Education, Faculty of Education, University of Rio Grande do Norte. Aims to historicize the trajectory of Education training for men and women who live on / in the field. Thus, rebuild fragments and elements that tearam the realization of Education / the field. We ratify the Methodology Oral history as a central work by validating the life stories of the actors / authors of the study as key plot elements that make up the search. Actors / study authors recount their experiences with the country education, share the experiences / training in the field, talk about themselves and their interconnecting said the historical reality of rural education. The education field formed by traversing models exclusions and silencing. The struggles waged by peasants and claims social movements assert the need for educational policies that validate the repertoire of life and knowledge of rural people crannies. Therefore, it is necessary a redefinition Country in schools, teacher training field, ie in the field of education itself.El Estudio expone reflexiones resultantes de una investigación asociada a la Maestría en Educación, de la Facultad de Educación, de la Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tiene como objetivo historiar la trayectoria de formación de la Educación para hombres y mujeres que viven del/en el campo. De este modo, reconstruiremos fragmentos y elementos que tejieron la efectuación de la Educación del/en el Campo. Ratificamos la Metodología Historia Oral como central en el trabajo, validando las historias de vida de los actores/autores del estudio como elementos esenciales del enredo que compone la investigación. Los actores/autores del estudio cuentan sus vivencias en la educación campestre, comparten experiencias en la/de la formación en el campo, hablan de sí e interrelacionan sus comentarios a la realidad histórica de la educación del campo. La educación del campo se formó recorriendo modelos de exclusiones y silenciamiento. Las luchas y reivindicaciones reclamadas por los movimientos sociales campesinos afirman la necesidad de políticas públicas educacionales que validen el repertorio de vida y de conocimiento de los rincones rurales. Por tanto, se hace necesaria una resignificación en las escuelas campestres, en la formación de profesores del campo, es decir, en la propia educación del campo.O Estudo expõe reflexões advindas de uma pesquisa arrolada no Mestrado em Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tem como objetivo historiar a trajetória de formação da Educação para homens e mulheres que vivem do/no campo. Assim, reconstruiremos fragmentos e elementos que tearam a efetivação da Educação do/no Campo. Ratificamos a Metodologia História Oral como central no trabalho, validando as histórias de vida dos atores/autores do estudo como elementos essenciais do enredo que compõe a pesquisa. Os atores/autores do estudo contam suas vivências junto à educação campestre, compartilham experiências na/da formação no campo, falam de si e interligam seus ditos à realidade histórica da educação do campo. A educação do campo se formou perpassando por modelos de exclusões e silenciamento. As lutas e reivindicações travadas pelos movimentos sociais campesinos afirmam a necessidade de políticas públicas educacionais que validem o repertório de vida e de conhecimento dos recantos rurícolas. Para tanto, faz-se necessário uma ressignificação nas escolas campestres, na formação de professores do campo, isto é, na própria educação do campo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesHistória Oral e Pesquisa Bibliográficaapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/890110.18675/1981-8106.vol25.n48.p06-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 06-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 06-18Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 06-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/6648https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/9527Medeiros, Emerson Augusto deAguiar, Ana Lúcia Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T12:55:31Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8901Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T12:55:31EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Field of education: history, memory and formation Educación del/en el campo: historia, memoria y formación Educação do/no campo: história, memória e formação |
title |
Field of education: history, memory and formation |
spellingShingle |
Field of education: history, memory and formation Medeiros, Emerson Augusto de Educação do/no Campo Histórias de Vida Formação. Educação do Campo Field Education Life Stories Formation Educación del/en el Campo Historias de Vida Formación. |
title_short |
Field of education: history, memory and formation |
title_full |
Field of education: history, memory and formation |
title_fullStr |
Field of education: history, memory and formation |
title_full_unstemmed |
Field of education: history, memory and formation |
title_sort |
Field of education: history, memory and formation |
author |
Medeiros, Emerson Augusto de |
author_facet |
Medeiros, Emerson Augusto de Aguiar, Ana Lúcia Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Aguiar, Ana Lúcia Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Emerson Augusto de Aguiar, Ana Lúcia Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do/no Campo Histórias de Vida Formação. Educação do Campo Field Education Life Stories Formation Educación del/en el Campo Historias de Vida Formación. |
topic |
Educação do/no Campo Histórias de Vida Formação. Educação do Campo Field Education Life Stories Formation Educación del/en el Campo Historias de Vida Formación. |
description |
Study exposes reflections arising from a research mustered in Master in Education, Faculty of Education, University of Rio Grande do Norte. Aims to historicize the trajectory of Education training for men and women who live on / in the field. Thus, rebuild fragments and elements that tearam the realization of Education / the field. We ratify the Methodology Oral history as a central work by validating the life stories of the actors / authors of the study as key plot elements that make up the search. Actors / study authors recount their experiences with the country education, share the experiences / training in the field, talk about themselves and their interconnecting said the historical reality of rural education. The education field formed by traversing models exclusions and silencing. The struggles waged by peasants and claims social movements assert the need for educational policies that validate the repertoire of life and knowledge of rural people crannies. Therefore, it is necessary a redefinition Country in schools, teacher training field, ie in the field of education itself. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares História Oral e Pesquisa Bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p06-18 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p06-18 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/6648 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/9527 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 06-18 Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 06-18 Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 06-18 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812027449344 |