Field of education: history, memory and formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Emerson Augusto de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Aguiar, Ana Lúcia Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901
Resumo: Study exposes reflections arising from a research mustered in Master in Education, Faculty of Education, University of Rio Grande do Norte. Aims to historicize the trajectory of Education training for men and women who live on / in the field. Thus, rebuild fragments and elements that tearam the realization of Education / the field. We ratify the Methodology Oral history as a central work by validating the life stories of the actors / authors of the study as key plot elements that make up the search. Actors / study authors recount their experiences with the country education, share the experiences / training in the field, talk about themselves and their interconnecting said the historical reality of rural education. The education field formed by traversing models exclusions and silencing. The struggles waged by peasants and claims social movements assert the need for educational policies that validate the repertoire of life and knowledge of rural people crannies. Therefore, it is necessary a redefinition Country in schools, teacher training field, ie in the field of education itself.
id UNESP-7_8c2805e47931fe0a03e3dda5356e9f9b
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8901
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Field of education: history, memory and formationEducación del/en el campo: historia, memoria y formaciónEducação do/no campo: história, memória e formaçãoEducação do/no CampoHistórias de VidaFormação.Educação do CampoField EducationLife StoriesFormationEducación del/en el CampoHistorias de VidaFormación.Study exposes reflections arising from a research mustered in Master in Education, Faculty of Education, University of Rio Grande do Norte. Aims to historicize the trajectory of Education training for men and women who live on / in the field. Thus, rebuild fragments and elements that tearam the realization of Education / the field. We ratify the Methodology Oral history as a central work by validating the life stories of the actors / authors of the study as key plot elements that make up the search. Actors / study authors recount their experiences with the country education, share the experiences / training in the field, talk about themselves and their interconnecting said the historical reality of rural education. The education field formed by traversing models exclusions and silencing. The struggles waged by peasants and claims social movements assert the need for educational policies that validate the repertoire of life and knowledge of rural people crannies. Therefore, it is necessary a redefinition Country in schools, teacher training field, ie in the field of education itself.El Estudio expone reflexiones resultantes de una investigación asociada a la Maestría en Educación, de la Facultad de Educación, de la Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tiene como objetivo historiar la trayectoria de formación de la Educación para hombres y mujeres que viven del/en el campo. De este modo, reconstruiremos fragmentos y elementos que tejieron la efectuación de la Educación del/en el Campo. Ratificamos la Metodología Historia Oral como central en el trabajo, validando las historias de vida de los actores/autores del estudio como elementos esenciales del enredo que compone la investigación. Los actores/autores del estudio cuentan sus vivencias en la educación campestre, comparten experiencias en la/de la formación en el campo, hablan de sí e interrelacionan sus comentarios a la realidad histórica de la educación del campo. La educación del campo se formó recorriendo modelos de exclusiones y silenciamiento. Las luchas y reivindicaciones reclamadas por los movimientos sociales campesinos afirman la necesidad de políticas públicas educacionales que validen el repertorio de vida y de conocimiento de los rincones rurales. Por tanto, se hace necesaria una resignificación en las escuelas campestres, en la formación de profesores del campo, es decir, en la propia educación del campo.O Estudo expõe reflexões advindas de uma pesquisa arrolada no Mestrado em Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tem como objetivo historiar a trajetória de formação da Educação para homens e mulheres que vivem do/no campo. Assim, reconstruiremos fragmentos e elementos que tearam a efetivação da Educação do/no Campo. Ratificamos a Metodologia História Oral como central no trabalho, validando as histórias de vida dos atores/autores do estudo como elementos essenciais do enredo que compõe a pesquisa. Os atores/autores do estudo contam suas vivências junto à educação campestre, compartilham experiências na/da formação no campo, falam de si e interligam seus ditos à realidade histórica da educação do campo. A educação do campo se formou perpassando por modelos de exclusões e silenciamento. As lutas e reivindicações travadas pelos movimentos sociais campesinos afirmam a necessidade de políticas públicas educacionais que validem o repertório de vida e de conhecimento dos recantos rurícolas. Para tanto, faz-se necessário uma ressignificação nas escolas campestres, na formação de professores do campo, isto é, na própria educação do campo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesHistória Oral e Pesquisa Bibliográficaapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/890110.18675/1981-8106.vol25.n48.p06-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 06-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 06-18Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 06-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/6648https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/9527Medeiros, Emerson Augusto deAguiar, Ana Lúcia Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T12:55:31Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8901Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T12:55:31EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Field of education: history, memory and formation
Educación del/en el campo: historia, memoria y formación
Educação do/no campo: história, memória e formação
title Field of education: history, memory and formation
spellingShingle Field of education: history, memory and formation
Medeiros, Emerson Augusto de
Educação do/no Campo
Histórias de Vida
Formação.
Educação do Campo
Field Education
Life Stories
Formation
Educación del/en el Campo
Historias de Vida
Formación.
title_short Field of education: history, memory and formation
title_full Field of education: history, memory and formation
title_fullStr Field of education: history, memory and formation
title_full_unstemmed Field of education: history, memory and formation
title_sort Field of education: history, memory and formation
author Medeiros, Emerson Augusto de
author_facet Medeiros, Emerson Augusto de
Aguiar, Ana Lúcia Oliveira
author_role author
author2 Aguiar, Ana Lúcia Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Emerson Augusto de
Aguiar, Ana Lúcia Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do/no Campo
Histórias de Vida
Formação.
Educação do Campo
Field Education
Life Stories
Formation
Educación del/en el Campo
Historias de Vida
Formación.
topic Educação do/no Campo
Histórias de Vida
Formação.
Educação do Campo
Field Education
Life Stories
Formation
Educación del/en el Campo
Historias de Vida
Formación.
description Study exposes reflections arising from a research mustered in Master in Education, Faculty of Education, University of Rio Grande do Norte. Aims to historicize the trajectory of Education training for men and women who live on / in the field. Thus, rebuild fragments and elements that tearam the realization of Education / the field. We ratify the Methodology Oral history as a central work by validating the life stories of the actors / authors of the study as key plot elements that make up the search. Actors / study authors recount their experiences with the country education, share the experiences / training in the field, talk about themselves and their interconnecting said the historical reality of rural education. The education field formed by traversing models exclusions and silencing. The struggles waged by peasants and claims social movements assert the need for educational policies that validate the repertoire of life and knowledge of rural people crannies. Therefore, it is necessary a redefinition Country in schools, teacher training field, ie in the field of education itself.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
História Oral e Pesquisa Bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p06-18
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p06-18
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/6648
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8901/9527
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 06-18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 06-18
Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 06-18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812027449344