UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miguel, José Carlos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3216
Resumo: This paper aims to give evidence to one of the possibilities of bringing formation to the professionals that work with EJA (Youth and Adult Education), that is, the continuous formation, that follows the trajectory of the educator’s work with his/her students, having as a support its insertion in search projects, in the perspective of a group process that involves action-reflection-action. It also aims to discuss the bases on which may be constructed mathematical and reading/writing concepts. Parting of the reality diagnostic to documental analysis to situate the EJA in the present Brazilian context debate the didactic and pedagogical action and finish to need of the epistemological curious teacher.
id UNESP-7_8d3ee895a9da099f94471f7f687dbd7a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3216
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integrationPrograma UNESP de Educação de Jovens e Adultos – PEJA/Marília: articulação entre teoria e prática na formação do educador e a perspectiva de integração social e comunitáriaFormação de Educadoresformação contínuaEducação de Jovens e AdultosMatemáticaLíngua PortuguesaThis paper aims to give evidence to one of the possibilities of bringing formation to the professionals that work with EJA (Youth and Adult Education), that is, the continuous formation, that follows the trajectory of the educator’s work with his/her students, having as a support its insertion in search projects, in the perspective of a group process that involves action-reflection-action. It also aims to discuss the bases on which may be constructed mathematical and reading/writing concepts. Parting of the reality diagnostic to documental analysis to situate the EJA in the present Brazilian context debate the didactic and pedagogical action and finish to need of the epistemological curious teacher.O presente artigo tem como objetivo evidenciar uma das possibilidades de formação dos profissionais de EJA (Educação de Jovens e Adultos), qual seja, a formação contínua que se fundamenta no acompanhamento da trajetória de trabalho do educador com seus alunos, tendo como suporte sua inserção em projetos de pesquisa, e na perspectiva de um processo coletivo que envolve ação-reflexão-ação. Objetiva, também, pôr em discussão as bases sobre as quais podem ser construídas as aprendizagens na área de matemática e suas implicações para a aprendizagem da leitura e da escrita. Partindo de um diagnóstico da realidade, procede à análise documental para situar a EJA no contexto da atual realidade brasileira, discute a ação didático-pedagógica desenvolvida sob a perspectiva da problematização da prática pedagógica e conclui pela necessidade de formação de um professor epistemologicamente curioso.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3216Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3216/2678Miguel, José Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-02-02T11:28:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3216Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-02-02T11:28:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
Programa UNESP de Educação de Jovens e Adultos – PEJA/Marília: articulação entre teoria e prática na formação do educador e a perspectiva de integração social e comunitária
title UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
spellingShingle UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
Miguel, José Carlos
Formação de Educadores
formação contínua
Educação de Jovens e Adultos
Matemática
Língua Portuguesa
title_short UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
title_full UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
title_fullStr UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
title_full_unstemmed UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
title_sort UNESP Program of Youth and Adults Education’ – PEJA/Marília: articulation in the theory and the pratice on the formation’s teacher and the perspective of social and communitary integration
author Miguel, José Carlos
author_facet Miguel, José Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miguel, José Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Educadores
formação contínua
Educação de Jovens e Adultos
Matemática
Língua Portuguesa
topic Formação de Educadores
formação contínua
Educação de Jovens e Adultos
Matemática
Língua Portuguesa
description This paper aims to give evidence to one of the possibilities of bringing formation to the professionals that work with EJA (Youth and Adult Education), that is, the continuous formation, that follows the trajectory of the educator’s work with his/her students, having as a support its insertion in search projects, in the perspective of a group process that involves action-reflection-action. It also aims to discuss the bases on which may be constructed mathematical and reading/writing concepts. Parting of the reality diagnostic to documental analysis to situate the EJA in the present Brazilian context debate the didactic and pedagogical action and finish to need of the epistemological curious teacher.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3216
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3216
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3216/2678
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811036545024