Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arnosti, Rebeca Possobom
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Benites, Larissa Cerignoni, Souza Neto, Samuel de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942
Resumo: The research emerges from the scene of crises and contradictions involving education, the teachers and their identity. In an attempt to unveiling this identity in order to find elements that contribute to the construction of the teaching profession, we started with the assumption of the importance of investing in personal development teacher, contemplating their affection. The objective was to identify as from speech and practice´s teachers the constituent aspects of the dimension (socio-)affective identity of the teachers. This is a qualitative research, as instruments of data collection observations and semi structured interviews. The information include different categories of professional teaching, so that you can visualize how the affection assumes keys role in the formations and work of teachers, since their development enables the construction of the differentiated pedagogical practice, facilitating the elaboration of pedagogical collective and even when recognized and developed in undergraduate, contributes to personal beliefs and principles may be reassessed under a scientific perspective and professional.
id UNESP-7_9657b262a218fa1839b55a9674862be4
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5942
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identityProfissão Professor: a dimensão afetiva contemplada em sua identidadeAffective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism.Dimensão AfetivaIdentidade DocenteProfissionalidade Docente.Formação de professoresThe research emerges from the scene of crises and contradictions involving education, the teachers and their identity. In an attempt to unveiling this identity in order to find elements that contribute to the construction of the teaching profession, we started with the assumption of the importance of investing in personal development teacher, contemplating their affection. The objective was to identify as from speech and practice´s teachers the constituent aspects of the dimension (socio-)affective identity of the teachers. This is a qualitative research, as instruments of data collection observations and semi structured interviews. The information include different categories of professional teaching, so that you can visualize how the affection assumes keys role in the formations and work of teachers, since their development enables the construction of the differentiated pedagogical practice, facilitating the elaboration of pedagogical collective and even when recognized and developed in undergraduate, contributes to personal beliefs and principles may be reassessed under a scientific perspective and professional.A pesquisa emerge do cenário de crises e contradições que envolvem a educação, o professor e a sua identidade. Na tentativa de re-significar esta identidade, visando encontrar elementos que contribuam com a construção da profissionalidade docente, partiu-se do pressuposto da importância de se investir no desenvolvimento pessoal do professor, contemplando sua dimensão afetiva. O objetivo deste estudo foi identificar nos docentes que atuam em escolas da rede de ensino, educação básica, os aspectos constitutivos da dimensão (sócio-)afetiva de sua identidade. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, tendo como instrumentos de coleta de dados observações e entrevistas semiestruturadas. Os dados contemplam as diferentes categorias da profissionalidade docente, de modo que se pode visualizar como a afetividade assume papel essencial na formação e no trabalho dos professores, já que seu desenvolvimento possibilita a construção de uma prática pedagógica diferenciada, facilita a elaboração de trabalhos pedagógicos coletivos e, ainda, quando reconhecida e desenvolvida na graduação, contribui para que crenças e princípios pessoais possam ser reavaliados sob uma perspectiva científica e profissional.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Qualitativaapplication/pdfapplication/x-zipapplication/x-zipimage/jpeghttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/594210.18675/1981-8106.vol23.n44.p4-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 4-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 4-23Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 4-231981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/5721https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9379https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9380https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9381Arnosti, Rebeca PossobomBenites, Larissa CerignoniSouza Neto, Samuel deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T20:06:46Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5942Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T20:06:46EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
Profissão Professor: a dimensão afetiva contemplada em sua identidade
title Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
spellingShingle Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
Arnosti, Rebeca Possobom
Affective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism.
Dimensão Afetiva
Identidade Docente
Profissionalidade Docente.
Formação de professores
title_short Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
title_full Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
title_fullStr Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
title_full_unstemmed Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
title_sort Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
author Arnosti, Rebeca Possobom
author_facet Arnosti, Rebeca Possobom
Benites, Larissa Cerignoni
Souza Neto, Samuel de
author_role author
author2 Benites, Larissa Cerignoni
Souza Neto, Samuel de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arnosti, Rebeca Possobom
Benites, Larissa Cerignoni
Souza Neto, Samuel de
dc.subject.por.fl_str_mv Affective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism.
Dimensão Afetiva
Identidade Docente
Profissionalidade Docente.
Formação de professores
topic Affective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism.
Dimensão Afetiva
Identidade Docente
Profissionalidade Docente.
Formação de professores
description The research emerges from the scene of crises and contradictions involving education, the teachers and their identity. In an attempt to unveiling this identity in order to find elements that contribute to the construction of the teaching profession, we started with the assumption of the importance of investing in personal development teacher, contemplating their affection. The objective was to identify as from speech and practice´s teachers the constituent aspects of the dimension (socio-)affective identity of the teachers. This is a qualitative research, as instruments of data collection observations and semi structured interviews. The information include different categories of professional teaching, so that you can visualize how the affection assumes keys role in the formations and work of teachers, since their development enables the construction of the differentiated pedagogical practice, facilitating the elaboration of pedagogical collective and even when recognized and developed in undergraduate, contributes to personal beliefs and principles may be reassessed under a scientific perspective and professional.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942
10.18675/1981-8106.vol23.n44.p4-23
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol23.n44.p4-23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/5721
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9379
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9380
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9381
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/x-zip
application/x-zip
image/jpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 4-23
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 4-23
Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 4-23
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811489529856