Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942 |
Resumo: | The research emerges from the scene of crises and contradictions involving education, the teachers and their identity. In an attempt to unveiling this identity in order to find elements that contribute to the construction of the teaching profession, we started with the assumption of the importance of investing in personal development teacher, contemplating their affection. The objective was to identify as from speech and practice´s teachers the constituent aspects of the dimension (socio-)affective identity of the teachers. This is a qualitative research, as instruments of data collection observations and semi structured interviews. The information include different categories of professional teaching, so that you can visualize how the affection assumes keys role in the formations and work of teachers, since their development enables the construction of the differentiated pedagogical practice, facilitating the elaboration of pedagogical collective and even when recognized and developed in undergraduate, contributes to personal beliefs and principles may be reassessed under a scientific perspective and professional. |
id |
UNESP-7_9657b262a218fa1839b55a9674862be4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5942 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identityProfissão Professor: a dimensão afetiva contemplada em sua identidadeAffective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism.Dimensão AfetivaIdentidade DocenteProfissionalidade Docente.Formação de professoresThe research emerges from the scene of crises and contradictions involving education, the teachers and their identity. In an attempt to unveiling this identity in order to find elements that contribute to the construction of the teaching profession, we started with the assumption of the importance of investing in personal development teacher, contemplating their affection. The objective was to identify as from speech and practice´s teachers the constituent aspects of the dimension (socio-)affective identity of the teachers. This is a qualitative research, as instruments of data collection observations and semi structured interviews. The information include different categories of professional teaching, so that you can visualize how the affection assumes keys role in the formations and work of teachers, since their development enables the construction of the differentiated pedagogical practice, facilitating the elaboration of pedagogical collective and even when recognized and developed in undergraduate, contributes to personal beliefs and principles may be reassessed under a scientific perspective and professional.A pesquisa emerge do cenário de crises e contradições que envolvem a educação, o professor e a sua identidade. Na tentativa de re-significar esta identidade, visando encontrar elementos que contribuam com a construção da profissionalidade docente, partiu-se do pressuposto da importância de se investir no desenvolvimento pessoal do professor, contemplando sua dimensão afetiva. O objetivo deste estudo foi identificar nos docentes que atuam em escolas da rede de ensino, educação básica, os aspectos constitutivos da dimensão (sócio-)afetiva de sua identidade. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, tendo como instrumentos de coleta de dados observações e entrevistas semiestruturadas. Os dados contemplam as diferentes categorias da profissionalidade docente, de modo que se pode visualizar como a afetividade assume papel essencial na formação e no trabalho dos professores, já que seu desenvolvimento possibilita a construção de uma prática pedagógica diferenciada, facilita a elaboração de trabalhos pedagógicos coletivos e, ainda, quando reconhecida e desenvolvida na graduação, contribui para que crenças e princípios pessoais possam ser reavaliados sob uma perspectiva científica e profissional.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Qualitativaapplication/pdfapplication/x-zipapplication/x-zipimage/jpeghttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/594210.18675/1981-8106.vol23.n44.p4-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 4-23Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 4-23Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 4-231981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/5721https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9379https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9380https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9381Arnosti, Rebeca PossobomBenites, Larissa CerignoniSouza Neto, Samuel deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T20:06:46Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5942Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T20:06:46EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity Profissão Professor: a dimensão afetiva contemplada em sua identidade |
title |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity |
spellingShingle |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity Arnosti, Rebeca Possobom Affective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism. Dimensão Afetiva Identidade Docente Profissionalidade Docente. Formação de professores |
title_short |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity |
title_full |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity |
title_fullStr |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity |
title_full_unstemmed |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity |
title_sort |
Teacher Profession: the affective dimension contemplated in identity |
author |
Arnosti, Rebeca Possobom |
author_facet |
Arnosti, Rebeca Possobom Benites, Larissa Cerignoni Souza Neto, Samuel de |
author_role |
author |
author2 |
Benites, Larissa Cerignoni Souza Neto, Samuel de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arnosti, Rebeca Possobom Benites, Larissa Cerignoni Souza Neto, Samuel de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Affective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism. Dimensão Afetiva Identidade Docente Profissionalidade Docente. Formação de professores |
topic |
Affective dimension. Teacher Identity. Teacher Professionalism. Dimensão Afetiva Identidade Docente Profissionalidade Docente. Formação de professores |
description |
The research emerges from the scene of crises and contradictions involving education, the teachers and their identity. In an attempt to unveiling this identity in order to find elements that contribute to the construction of the teaching profession, we started with the assumption of the importance of investing in personal development teacher, contemplating their affection. The objective was to identify as from speech and practice´s teachers the constituent aspects of the dimension (socio-)affective identity of the teachers. This is a qualitative research, as instruments of data collection observations and semi structured interviews. The information include different categories of professional teaching, so that you can visualize how the affection assumes keys role in the formations and work of teachers, since their development enables the construction of the differentiated pedagogical practice, facilitating the elaboration of pedagogical collective and even when recognized and developed in undergraduate, contributes to personal beliefs and principles may be reassessed under a scientific perspective and professional. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa Qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942 10.18675/1981-8106.vol23.n44.p4-23 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol23.n44.p4-23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/5721 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9379 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9380 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5942/9381 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/x-zip application/x-zip image/jpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 4-23 Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 4-23 Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 4-23 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811489529856 |