Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gisi, Maria Lourdes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836
Resumo: This article aims to understand neoliberal ideas influence on early childhood education policies, including Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and their consequences for that formation. It is an analysis documentary, which starts from historical resumption brief education for children, as a way to contextualizing and to become real legitimizing process of the right in the 1988 Federal Constitution. The study shows neoliberal political and economic context, as well as commitments signed by multisided country organizations influenced educational formulation policies for Early Childhood Education, contradicting democratic principles for equality right to education with quality to overcome social injustices. It is concluded that power state decentralization is a challenge given financial inequalities between municipalities, in addition to concern match teaching through goals to learning and development, as proposed by BNCC, which compromises the democratic principles and autonomy in a curriculum construction.
id UNESP-7_9c757508b366683b35286635d6b3842f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15836
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCCLa interfaz neoliberal en las políticas de educación infantil: discusión hacia el contexto de la BNCCA interface neoliberal nas políticas da educação infantil: discussão rumo ao contexto da BNCCNeoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais.Neoliberalism. Child Education. Educational Policies.Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales.This article aims to understand neoliberal ideas influence on early childhood education policies, including Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and their consequences for that formation. It is an analysis documentary, which starts from historical resumption brief education for children, as a way to contextualizing and to become real legitimizing process of the right in the 1988 Federal Constitution. The study shows neoliberal political and economic context, as well as commitments signed by multisided country organizations influenced educational formulation policies for Early Childhood Education, contradicting democratic principles for equality right to education with quality to overcome social injustices. It is concluded that power state decentralization is a challenge given financial inequalities between municipalities, in addition to concern match teaching through goals to learning and development, as proposed by BNCC, which compromises the democratic principles and autonomy in a curriculum construction.Este artículo tiene como objetivo comprender la influencia de las ideas neoliberales en las políticas de educación infantil, incluido la Base Nacional Comum Curricular (BNCC) y las consecuencias para esa formación. Se trata de un análisis documental que parte de la breve reanudación histórica de la educación para niños como una forma de contextualizar el proceso de legitimación de este derecho en la Constitución Federal de 1988. El estudio muestra que el contexto político y económico neoliberal, así como los compromisos suscritos por el país con organismos multilaterales, ha influido en la formulación de políticas educacionales para la educación infantil, contradiciendo los principios democráticos de igualdad del derecho a la educación con la calidad para superar las injusticias sociales. Se concluye que la descentralización del poder estatal es un desafío dadas las desigualdades financieras entre los municipios, además de la preocupación por la regulación de la educación, a través de los objetivos de aprendizaje y desarrollo, como propone la BNCC, que compromete los principios democráticos y de autonomía en la construcción del currículo.Este artigo tem como objetivo compreender a influência do ideário neoliberal nas políticas de Educação Infantil, entre as quais a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e as consequências para essa formação. Trata-se de uma análise documental que parte da breve retomada histórica da educação para crianças como forma de contextualizar o processo de legitimação desse direito na Constituição Federal de 1988. O estudo evidencia que o contexto político e econômico neoliberal, assim como os compromissos firmados pelo país com as organizações multilaterais, influenciou a formulação de políticas educacionais para a Educação Infantil, contrariando princípios democráticos da igualdade do direito à educação com a qualidade para superação das injustiças sociais. Conclui-se que a descentralização de poder do Estado mostra-se um desafio diante das desigualdades financeiras entre os municípios, além da preocupação com a regulação do ensino, por meio dos objetivos de aprendizagem e desenvolvimento, conforme proposto pela BNCC, que compromete os princípios democráticos e de autonomia na construção do currículo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1583610.18675/1981-8106.v32.n.65.s15836Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836/12388Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de Gisi, Maria Lourdes 2022-06-29T17:46:59Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15836Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-06-29T17:46:59EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
La interfaz neoliberal en las políticas de educación infantil: discusión hacia el contexto de la BNCC
A interface neoliberal nas políticas da educação infantil: discussão rumo ao contexto da BNCC
title Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
spellingShingle Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de
Neoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais.
Neoliberalism. Child Education. Educational Policies.
Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales.
title_short Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
title_full Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
title_fullStr Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
title_full_unstemmed Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
title_sort Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
author Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de
author_facet Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de
Gisi, Maria Lourdes
author_role author
author2 Gisi, Maria Lourdes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de
Gisi, Maria Lourdes
dc.subject.por.fl_str_mv Neoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais.
Neoliberalism. Child Education. Educational Policies.
Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales.
topic Neoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais.
Neoliberalism. Child Education. Educational Policies.
Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales.
description This article aims to understand neoliberal ideas influence on early childhood education policies, including Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and their consequences for that formation. It is an analysis documentary, which starts from historical resumption brief education for children, as a way to contextualizing and to become real legitimizing process of the right in the 1988 Federal Constitution. The study shows neoliberal political and economic context, as well as commitments signed by multisided country organizations influenced educational formulation policies for Early Childhood Education, contradicting democratic principles for equality right to education with quality to overcome social injustices. It is concluded that power state decentralization is a challenge given financial inequalities between municipalities, in addition to concern match teaching through goals to learning and development, as proposed by BNCC, which compromises the democratic principles and autonomy in a curriculum construction.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15836
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15836
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836/12388
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170982799704064