Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836 |
Resumo: | This article aims to understand neoliberal ideas influence on early childhood education policies, including Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and their consequences for that formation. It is an analysis documentary, which starts from historical resumption brief education for children, as a way to contextualizing and to become real legitimizing process of the right in the 1988 Federal Constitution. The study shows neoliberal political and economic context, as well as commitments signed by multisided country organizations influenced educational formulation policies for Early Childhood Education, contradicting democratic principles for equality right to education with quality to overcome social injustices. It is concluded that power state decentralization is a challenge given financial inequalities between municipalities, in addition to concern match teaching through goals to learning and development, as proposed by BNCC, which compromises the democratic principles and autonomy in a curriculum construction. |
id |
UNESP-7_9c757508b366683b35286635d6b3842f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15836 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCCLa interfaz neoliberal en las políticas de educación infantil: discusión hacia el contexto de la BNCCA interface neoliberal nas políticas da educação infantil: discussão rumo ao contexto da BNCCNeoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais.Neoliberalism. Child Education. Educational Policies.Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales.This article aims to understand neoliberal ideas influence on early childhood education policies, including Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and their consequences for that formation. It is an analysis documentary, which starts from historical resumption brief education for children, as a way to contextualizing and to become real legitimizing process of the right in the 1988 Federal Constitution. The study shows neoliberal political and economic context, as well as commitments signed by multisided country organizations influenced educational formulation policies for Early Childhood Education, contradicting democratic principles for equality right to education with quality to overcome social injustices. It is concluded that power state decentralization is a challenge given financial inequalities between municipalities, in addition to concern match teaching through goals to learning and development, as proposed by BNCC, which compromises the democratic principles and autonomy in a curriculum construction.Este artículo tiene como objetivo comprender la influencia de las ideas neoliberales en las políticas de educación infantil, incluido la Base Nacional Comum Curricular (BNCC) y las consecuencias para esa formación. Se trata de un análisis documental que parte de la breve reanudación histórica de la educación para niños como una forma de contextualizar el proceso de legitimación de este derecho en la Constitución Federal de 1988. El estudio muestra que el contexto político y económico neoliberal, así como los compromisos suscritos por el país con organismos multilaterales, ha influido en la formulación de políticas educacionales para la educación infantil, contradiciendo los principios democráticos de igualdad del derecho a la educación con la calidad para superar las injusticias sociales. Se concluye que la descentralización del poder estatal es un desafío dadas las desigualdades financieras entre los municipios, además de la preocupación por la regulación de la educación, a través de los objetivos de aprendizaje y desarrollo, como propone la BNCC, que compromete los principios democráticos y de autonomía en la construcción del currículo.Este artigo tem como objetivo compreender a influência do ideário neoliberal nas políticas de Educação Infantil, entre as quais a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e as consequências para essa formação. Trata-se de uma análise documental que parte da breve retomada histórica da educação para crianças como forma de contextualizar o processo de legitimação desse direito na Constituição Federal de 1988. O estudo evidencia que o contexto político e econômico neoliberal, assim como os compromissos firmados pelo país com as organizações multilaterais, influenciou a formulação de políticas educacionais para a Educação Infantil, contrariando princípios democráticos da igualdade do direito à educação com a qualidade para superação das injustiças sociais. Conclui-se que a descentralização de poder do Estado mostra-se um desafio diante das desigualdades financeiras entre os municípios, além da preocupação com a regulação do ensino, por meio dos objetivos de aprendizagem e desenvolvimento, conforme proposto pela BNCC, que compromete os princípios democráticos e de autonomia na construção do currículo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1583610.18675/1981-8106.v32.n.65.s15836Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836/12388Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de Gisi, Maria Lourdes 2022-06-29T17:46:59Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15836Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-06-29T17:46:59EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC La interfaz neoliberal en las políticas de educación infantil: discusión hacia el contexto de la BNCC A interface neoliberal nas políticas da educação infantil: discussão rumo ao contexto da BNCC |
title |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC |
spellingShingle |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de Neoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais. Neoliberalism. Child Education. Educational Policies. Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales. |
title_short |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC |
title_full |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC |
title_fullStr |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC |
title_full_unstemmed |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC |
title_sort |
Neoliberal interface in children’s education policies: discussion towards the context of BNCC |
author |
Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de |
author_facet |
Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de Gisi, Maria Lourdes |
author_role |
author |
author2 |
Gisi, Maria Lourdes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Fabiana Jardim Paes Leme de Gisi, Maria Lourdes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais. Neoliberalism. Child Education. Educational Policies. Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales. |
topic |
Neoliberalismo. Educação Infantil. Políticas Educacionais. Neoliberalism. Child Education. Educational Policies. Neoliberalismo. Educación Infantil. Políticas Educacionales. |
description |
This article aims to understand neoliberal ideas influence on early childhood education policies, including Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and their consequences for that formation. It is an analysis documentary, which starts from historical resumption brief education for children, as a way to contextualizing and to become real legitimizing process of the right in the 1988 Federal Constitution. The study shows neoliberal political and economic context, as well as commitments signed by multisided country organizations influenced educational formulation policies for Early Childhood Education, contradicting democratic principles for equality right to education with quality to overcome social injustices. It is concluded that power state decentralization is a challenge given financial inequalities between municipalities, in addition to concern match teaching through goals to learning and development, as proposed by BNCC, which compromises the democratic principles and autonomy in a curriculum construction. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15836 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15836 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15836/12388 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e24[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813751308288 |