Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Conto, Júlia Carolina Vizzotto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Siga, Hodávio José, Loss, Adriana Salete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17606
Resumo: The aim of this article was to analyze the dissertations of the Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH), defended between 2017 and 2022, in order to identify if and how interdisciplinarity is mentioned and conceptualized in the dissertations of this Program. The research took place through a survey of the dissertations of the Program in the digital repository of the university itself. The analysis of the PPGICH dissertations revealed that, among the 86 dissertations with access available in the repository, only 33 of them mention the word “interdisciplinarity” in the body of the text. In addition, only 17 of these dissertations present a clear conceptualization of the term. The low presence of the conceptualization of interdisciplinarity in student research points to the need for greater attention and reflection on this fundamental theme in the referred graduate program, since it brings the interdisciplinary in its own name.
id UNESP-7_9f58d0a943eed5bd3d27458d5225b5e3
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17606
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilitiesInterdisciplinariedad en las disertaciones de un Programa Interdisciplinario de Posgrado en Ciencias Humanas: desafíos y posibilidadesA interdisciplinaridade nas dissertações de um Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas: desafios e possibilidadesInterdisciplinaridade. Programa de Pós-graduação. Pesquisa Interdisciplinar.Interdisciplinarity. Graduate Program. Interdisciplinary Research.Interdisciplinariedad. Programa de Postgrado. Investigación interdisciplinaria.The aim of this article was to analyze the dissertations of the Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH), defended between 2017 and 2022, in order to identify if and how interdisciplinarity is mentioned and conceptualized in the dissertations of this Program. The research took place through a survey of the dissertations of the Program in the digital repository of the university itself. The analysis of the PPGICH dissertations revealed that, among the 86 dissertations with access available in the repository, only 33 of them mention the word “interdisciplinarity” in the body of the text. In addition, only 17 of these dissertations present a clear conceptualization of the term. The low presence of the conceptualization of interdisciplinarity in student research points to the need for greater attention and reflection on this fundamental theme in the referred graduate program, since it brings the interdisciplinary in its own name.En este artículo se pretende analizar las disertaciones del Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH), defendidas entre 2017 y 2022, con el fin de identificar si y cómo se la interdisciplinariedad es, en ellas, mencionadas y conceptualizas. La investigación se llevó a cabo a través de una encuesta de las disertaciones del programa en el repositorio digital de la propia universidad. El análisis reveló que, entre las 86 disertaciones con acceso disponible en el repositorio, sólo 33 mencionan la palabra “interdisciplinariedad” en el cuerpo del texto y 17 presentan una conceptualización clara del término. La rara alusión al concepto de la interdisciplinariedad en las investigaciones de los estudiantes indica la necesidad de más atención y reflexión sobre este tema fundamental en el referido programa de posgrado, ya que lo interdisciplinario se está en su propio nombre.Neste artigo, objetiva-se analisar as dissertações do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH), defendidas entre 2017 e 2022, com a finalidade de identificar se e como a interdisciplinaridade é nelas mencionada e conceituada. A pesquisa se deu por meio de um levantamento das dissertações do programa no repositório digital da própria universidade. A análise revelou que, entre as 86 dissertações com acesso disponível no repositório, apenas 33 mencionam a palavra “interdisciplinaridade” no corpo do texto e 17 apresentam uma conceituação clara do termo. A rara alusão ao conceito da interdisciplinaridade nas pesquisas dos estudantes indica a necessidade de mais atenção e reflexão sobre esse tema fundamental no referido programa de pós-graduação, uma vez que o interdisciplinar encontra-se em seu próprio nome.  Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1760610.18675/1981-8106.v34.n.67.s17606Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e20[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e20[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e20[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17606/12905Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessDe Conto, Júlia Carolina VizzottoSiga, Hodávio JoséLoss, Adriana Salete2023-12-15T19:19:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17606Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-15T19:19:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
Interdisciplinariedad en las disertaciones de un Programa Interdisciplinario de Posgrado en Ciencias Humanas: desafíos y posibilidades
A interdisciplinaridade nas dissertações de um Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas: desafios e possibilidades
title Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
spellingShingle Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
De Conto, Júlia Carolina Vizzotto
Interdisciplinaridade. Programa de Pós-graduação. Pesquisa Interdisciplinar.
Interdisciplinarity. Graduate Program. Interdisciplinary Research.
Interdisciplinariedad. Programa de Postgrado. Investigación interdisciplinaria.
title_short Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
title_full Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
title_fullStr Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
title_full_unstemmed Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
title_sort Interdisciplinarity in the dissertations of an Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences: challenges and possibilities
author De Conto, Júlia Carolina Vizzotto
author_facet De Conto, Júlia Carolina Vizzotto
Siga, Hodávio José
Loss, Adriana Salete
author_role author
author2 Siga, Hodávio José
Loss, Adriana Salete
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Conto, Júlia Carolina Vizzotto
Siga, Hodávio José
Loss, Adriana Salete
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinaridade. Programa de Pós-graduação. Pesquisa Interdisciplinar.
Interdisciplinarity. Graduate Program. Interdisciplinary Research.
Interdisciplinariedad. Programa de Postgrado. Investigación interdisciplinaria.
topic Interdisciplinaridade. Programa de Pós-graduação. Pesquisa Interdisciplinar.
Interdisciplinarity. Graduate Program. Interdisciplinary Research.
Interdisciplinariedad. Programa de Postgrado. Investigación interdisciplinaria.
description The aim of this article was to analyze the dissertations of the Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH), defended between 2017 and 2022, in order to identify if and how interdisciplinarity is mentioned and conceptualized in the dissertations of this Program. The research took place through a survey of the dissertations of the Program in the digital repository of the university itself. The analysis of the PPGICH dissertations revealed that, among the 86 dissertations with access available in the repository, only 33 of them mention the word “interdisciplinarity” in the body of the text. In addition, only 17 of these dissertations present a clear conceptualization of the term. The low presence of the conceptualization of interdisciplinarity in student research points to the need for greater attention and reflection on this fundamental theme in the referred graduate program, since it brings the interdisciplinary in its own name.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17606
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17606
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17606
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17606/12905
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e20[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e20[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e20[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814367870976