Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647 |
Resumo: | Reviews of the history of Brazil shows impasses to the rights of the black population even after the abolition of slavery. The education, fundamental right of every citizen, is one of the clear examples of this issue and the statistical data pointed out throughout the study prove the legality of this statement. Thus, the present study sought to establish an overview, duly updated, about the Affirmative Action Policies for Education – fundamental right – of black people in Brazil. From the data exposed in this critical essay, it is possible to conclude that social equality – constitutional guarantee – will only be possible when there is the awareness that quality education is not mere opportunity or privilege. Quotas make up a fundamental right for blacks and indigenous brazilians not only because of the State's historic debt to these populations, but because access to education should not be just an opportunity or the result of a meritocracy, but a citizen's right and duty of the State. As long as there is a misrepresentation of civil rights such as education for a specific part of society, democracy in that country must be questioned. |
id |
UNESP-7_a7e1c788fd5106d5f36e664eb712d482 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14647 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in BrazilAcciones afirmativas como garantía y derecho a la educación de la población negra en BrasilAções afirmativas como garantia e direito à educação da população negra no BrasilAções Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. EducaçãoAffirmative ActionsFundamental RightsRacismEducationAcciones AfirmativasDerechos FundamentalesRacismoEducaciónReviews of the history of Brazil shows impasses to the rights of the black population even after the abolition of slavery. The education, fundamental right of every citizen, is one of the clear examples of this issue and the statistical data pointed out throughout the study prove the legality of this statement. Thus, the present study sought to establish an overview, duly updated, about the Affirmative Action Policies for Education – fundamental right – of black people in Brazil. From the data exposed in this critical essay, it is possible to conclude that social equality – constitutional guarantee – will only be possible when there is the awareness that quality education is not mere opportunity or privilege. Quotas make up a fundamental right for blacks and indigenous brazilians not only because of the State's historic debt to these populations, but because access to education should not be just an opportunity or the result of a meritocracy, but a citizen's right and duty of the State. As long as there is a misrepresentation of civil rights such as education for a specific part of society, democracy in that country must be questioned.Los análisis sobre la historia de Brasil muestran obstáculos a los derechos de la población negra incluso después de la abolición de la esclavitud. La educación, derecho fundamental de cada ciudadano, es uno de los ejemplos claros de este tema y los datos estadísticos señalados a lo largo del estudio prueban la legalidad de esta declaración. Por lo tanto, el presente estudio buscó establecer una visión general y debidamente actualizada de las Políticas de Acción Afirmativa en Educación – derecho fundamental – de los negros en Brasil. Desde los datos expuestos en este ensayo crítico, es posible concluir que la igualdad social – garantía constitucional – solo será posible cuando exista la conciencia de que la educación de calidad no es simplemente una oportunidad o un privilegio. Las cuotas constituyen un derecho fundamental para los negros y los brasileños indígenas no solo por la deuda histórica del Estado con esas poblaciones, sino porque el acceso a la educación no debe ser solamente una oportunidad o el resultado de una meritocracia, sino un derecho ciudadano y deber del Estado. Mientras haya una tergiversación de los derechos civiles como la educación para una parte específica de la sociedad, la democracia en este país debe ser cuestionada.Análises acerca da história do Brasil evidenciam impasses aos direitos da população negra mesmo após a abolição da escravatura. A educação, direito fundamental de todo cidadão, é um dos exemplos nítidos dessa questão, e os dados estatísticos apontados ao longo do estudo comprovam a licitude desta afirmação. Assim, o presente estudo, de caráter teórico, buscou estabelecer um panorama geral, e devidamente atualizado, sobre as Políticas de Ação Afirmativa à Educação – direito fundamental – do negro no Brasil. A partir dos dados expostos neste ensaio crítico, é possível concluir que a igualdade social – garantia constitucional – só será possível quando houver a conscientização de que educação de qualidade não é mera oportunidade ou privilégio. As cotas compõem um direito fundamental aos negros e aos indígenas brasileiros não apenas devido à dívida histórica do Estado para com essas populações, mas porque o acesso à educação não deve ser apenas uma oportunidade ou fruto de uma meritocracia, e, sim, um direito do cidadão e dever do Estado. Enquanto houver a deturpação de direitos civis como a educação a uma parcela específica da sociedade, a democracia neste país há de ser interrogada.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1464710.18675/1981-8106.v31.n.64.s14647Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647/12077Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Parreira Gaia, Ronanda Silva Vitória, AliceAparecido Gonçalves Pereira, JoãoScorsolini-Comin, Fabio2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14647Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil Acciones afirmativas como garantía y derecho a la educación de la población negra en Brasil Ações afirmativas como garantia e direito à educação da população negra no Brasil |
title |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil |
spellingShingle |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil da Silva Parreira Gaia, Ronan Ações Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. Educação Affirmative Actions Fundamental Rights Racism Education Acciones Afirmativas Derechos Fundamentales Racismo Educación |
title_short |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil |
title_full |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil |
title_fullStr |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil |
title_full_unstemmed |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil |
title_sort |
Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil |
author |
da Silva Parreira Gaia, Ronan |
author_facet |
da Silva Parreira Gaia, Ronan da Silva Vitória, Alice Aparecido Gonçalves Pereira, João Scorsolini-Comin, Fabio |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Vitória, Alice Aparecido Gonçalves Pereira, João Scorsolini-Comin, Fabio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Parreira Gaia, Ronan da Silva Vitória, Alice Aparecido Gonçalves Pereira, João Scorsolini-Comin, Fabio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ações Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. Educação Affirmative Actions Fundamental Rights Racism Education Acciones Afirmativas Derechos Fundamentales Racismo Educación |
topic |
Ações Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. Educação Affirmative Actions Fundamental Rights Racism Education Acciones Afirmativas Derechos Fundamentales Racismo Educación |
description |
Reviews of the history of Brazil shows impasses to the rights of the black population even after the abolition of slavery. The education, fundamental right of every citizen, is one of the clear examples of this issue and the statistical data pointed out throughout the study prove the legality of this statement. Thus, the present study sought to establish an overview, duly updated, about the Affirmative Action Policies for Education – fundamental right – of black people in Brazil. From the data exposed in this critical essay, it is possible to conclude that social equality – constitutional guarantee – will only be possible when there is the awareness that quality education is not mere opportunity or privilege. Quotas make up a fundamental right for blacks and indigenous brazilians not only because of the State's historic debt to these populations, but because access to education should not be just an opportunity or the result of a meritocracy, but a citizen's right and duty of the State. As long as there is a misrepresentation of civil rights such as education for a specific part of society, democracy in that country must be questioned. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14647 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14647 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647/12077 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813570953216 |