Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Parreira Gaia, Ronan
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: da Silva Vitória, Alice, Aparecido Gonçalves Pereira, João, Scorsolini-Comin, Fabio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647
Resumo: Reviews of the history of Brazil shows impasses to the rights of the black population even after the abolition of slavery. The education, fundamental right of every citizen, is one of the clear examples of this issue and the statistical data pointed out throughout the study prove the legality of this statement. Thus, the present study sought to establish an overview, duly updated, about the Affirmative Action Policies for Education – fundamental right – of black people in Brazil. From the data exposed in this critical essay, it is possible to conclude that social equality – constitutional guarantee – will only be possible when there is the awareness that quality education is not mere opportunity or privilege. Quotas make up a fundamental right for blacks and indigenous brazilians not only because of the State's historic debt to these populations, but because access to education should not be just an opportunity or the result of a meritocracy, but a citizen's right and duty of the State. As long as there is a misrepresentation of civil rights such as education for a specific part of society, democracy in that country must be questioned.
id UNESP-7_a7e1c788fd5106d5f36e664eb712d482
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14647
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in BrazilAcciones afirmativas como garantía y derecho a la educación de la población negra en BrasilAções afirmativas como garantia e direito à educação da população negra no BrasilAções Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. EducaçãoAffirmative ActionsFundamental RightsRacismEducationAcciones AfirmativasDerechos FundamentalesRacismoEducaciónReviews of the history of Brazil shows impasses to the rights of the black population even after the abolition of slavery. The education, fundamental right of every citizen, is one of the clear examples of this issue and the statistical data pointed out throughout the study prove the legality of this statement. Thus, the present study sought to establish an overview, duly updated, about the Affirmative Action Policies for Education – fundamental right – of black people in Brazil. From the data exposed in this critical essay, it is possible to conclude that social equality – constitutional guarantee – will only be possible when there is the awareness that quality education is not mere opportunity or privilege. Quotas make up a fundamental right for blacks and indigenous brazilians not only because of the State's historic debt to these populations, but because access to education should not be just an opportunity or the result of a meritocracy, but a citizen's right and duty of the State. As long as there is a misrepresentation of civil rights such as education for a specific part of society, democracy in that country must be questioned.Los análisis sobre la historia de Brasil muestran obstáculos a los derechos de la población negra incluso después de la abolición de la esclavitud. La educación, derecho fundamental de cada ciudadano, es uno de los ejemplos claros de este tema y los datos estadísticos señalados a lo largo del estudio prueban la legalidad de esta declaración. Por lo tanto, el presente estudio buscó establecer una visión general y debidamente actualizada de las Políticas de Acción Afirmativa en Educación – derecho fundamental – de los negros en Brasil. Desde los datos expuestos en este ensayo crítico, es posible concluir que la igualdad social – garantía constitucional – solo será posible cuando exista la conciencia de que la educación de calidad no es simplemente una oportunidad o un privilegio. Las cuotas constituyen un derecho fundamental para los negros y los brasileños indígenas no solo por la deuda histórica del Estado con esas poblaciones, sino porque el acceso a la educación no debe ser solamente una oportunidad o el resultado de una meritocracia, sino un derecho ciudadano y deber del Estado. Mientras haya una tergiversación de los derechos civiles como la educación para una parte específica de la sociedad, la democracia en este país debe ser cuestionada.Análises acerca da história do Brasil evidenciam impasses aos direitos da população negra mesmo após a abolição da escravatura. A educação, direito fundamental de todo cidadão, é um dos exemplos nítidos dessa questão, e os dados estatísticos apontados ao longo do estudo comprovam a licitude desta afirmação. Assim, o presente estudo, de caráter teórico, buscou estabelecer um panorama geral, e devidamente atualizado, sobre as Políticas de Ação Afirmativa à Educação – direito fundamental – do negro no Brasil. A partir dos dados expostos neste ensaio crítico, é possível concluir que a igualdade social – garantia constitucional – só será possível quando houver a conscientização de que educação de qualidade não é mera oportunidade ou privilégio. As cotas compõem um direito fundamental aos negros e aos indígenas brasileiros não apenas devido à dívida histórica do Estado para com essas populações, mas porque o acesso à educação não deve ser apenas uma oportunidade ou fruto de uma meritocracia, e, sim, um direito do cidadão e dever do Estado. Enquanto houver a deturpação de direitos civis como a educação a uma parcela específica da sociedade, a democracia neste país há de ser interrogada.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1464710.18675/1981-8106.v31.n.64.s14647Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647/12077Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Parreira Gaia, Ronanda Silva Vitória, AliceAparecido Gonçalves Pereira, JoãoScorsolini-Comin, Fabio2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14647Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
Acciones afirmativas como garantía y derecho a la educación de la población negra en Brasil
Ações afirmativas como garantia e direito à educação da população negra no Brasil
title Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
spellingShingle Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
da Silva Parreira Gaia, Ronan
Ações Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. Educação
Affirmative Actions
Fundamental Rights
Racism
Education
Acciones Afirmativas
Derechos Fundamentales
Racismo
Educación
title_short Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
title_full Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
title_fullStr Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
title_full_unstemmed Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
title_sort Affirmative actions as guarantee and right to the education of the black population in Brazil
author da Silva Parreira Gaia, Ronan
author_facet da Silva Parreira Gaia, Ronan
da Silva Vitória, Alice
Aparecido Gonçalves Pereira, João
Scorsolini-Comin, Fabio
author_role author
author2 da Silva Vitória, Alice
Aparecido Gonçalves Pereira, João
Scorsolini-Comin, Fabio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Parreira Gaia, Ronan
da Silva Vitória, Alice
Aparecido Gonçalves Pereira, João
Scorsolini-Comin, Fabio
dc.subject.por.fl_str_mv Ações Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. Educação
Affirmative Actions
Fundamental Rights
Racism
Education
Acciones Afirmativas
Derechos Fundamentales
Racismo
Educación
topic Ações Afirmativas. Direitos Fundamentais. Racismo. Educação
Affirmative Actions
Fundamental Rights
Racism
Education
Acciones Afirmativas
Derechos Fundamentales
Racismo
Educación
description Reviews of the history of Brazil shows impasses to the rights of the black population even after the abolition of slavery. The education, fundamental right of every citizen, is one of the clear examples of this issue and the statistical data pointed out throughout the study prove the legality of this statement. Thus, the present study sought to establish an overview, duly updated, about the Affirmative Action Policies for Education – fundamental right – of black people in Brazil. From the data exposed in this critical essay, it is possible to conclude that social equality – constitutional guarantee – will only be possible when there is the awareness that quality education is not mere opportunity or privilege. Quotas make up a fundamental right for blacks and indigenous brazilians not only because of the State's historic debt to these populations, but because access to education should not be just an opportunity or the result of a meritocracy, but a citizen's right and duty of the State. As long as there is a misrepresentation of civil rights such as education for a specific part of society, democracy in that country must be questioned.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14647
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14647
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14647/12077
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e17[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813570953216