Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonilha, Tamyris Proenca
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1171
Resumo:  Statistics and academic research show that the black person school history is significantly more complicated than the white person one. Among the elements that legitimize the social inequality situation stands out racial discrimination. This article discusses the integration of black student at the university, when the insertion is facilitated by an affirmative action program, which aims to ensure access to black people to key positions in society, as in higher education. Such discussion is the result of a research at UNICAMP with black and whites students, benefited by PAAIS (Affirmative Action and Social Inclusion Program). This research aimed to identify the elements that compose the integration process of the black student in the university context, and to analyze the vision of black students about their school and their insertion modes.
id UNICAMP-19_886d863909416c459a3c548e93000f39
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1171
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?La acción afirmativa y la integración negro en la educación superior: una relación posible?Ações afirmativas e integração do negro no ensino superior: uma relação possível?Affirmative actions. Integration. Prejudice. Racism.La acción afirmativa. Integración. Prejuicio. Racismo.Palavras-chave ações afirmativas. Integração. Preconceito. Racismo.Educação Statistics and academic research show that the black person school history is significantly more complicated than the white person one. Among the elements that legitimize the social inequality situation stands out racial discrimination. This article discusses the integration of black student at the university, when the insertion is facilitated by an affirmative action program, which aims to ensure access to black people to key positions in society, as in higher education. Such discussion is the result of a research at UNICAMP with black and whites students, benefited by PAAIS (Affirmative Action and Social Inclusion Program). This research aimed to identify the elements that compose the integration process of the black student in the university context, and to analyze the vision of black students about their school and their insertion modes. Dados estatísticos e pesquisas acadêmicas apontam que a trajetória escolar do sujeito negro é significativamente mais acidentada que a do sujeito branco. Dentre os elementos que legitimam tal quadro de desigualdade social se destaca a discriminação racial. O presente artigo discute a integração do aluno negro na universidade, quando seu ingresso é facilitado por um programa de ação afirmativa, a qual visa assegurar o acesso de sujeitos negros a posições estratégicas na sociedade, tal como no ensino superior. Essa discussão é fruto de uma pesquisa de iniciação científica – realizada na Universidade Estadual de Campinas com alunos negros e brancos, beneficiados pelo Programa de Ação Afirmativa e Inclusão Social (PAAIS) – que teve como objetivo identificar os elementos que compõem o processo de integração do estudante negro no contexto universitário e analisar a visão do aluno negro a respeito da universidade e seus modos de inserção.Universidade Estadual de Campinas2011-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa EmpíricaPesquisa EmpíricaPesquisa Empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/117110.20396/etd.v13i1.1171ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 152-167ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 152-167ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 152-1671676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1171/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBonilha, Tamyris Proenca2017-09-26T09:20:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1171Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:02.726568ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
La acción afirmativa y la integración negro en la educación superior: una relación posible?
Ações afirmativas e integração do negro no ensino superior: uma relação possível?
title Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
spellingShingle Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
Bonilha, Tamyris Proenca
Affirmative actions. Integration. Prejudice. Racism.
La acción afirmativa. Integración. Prejuicio. Racismo.
Palavras-chave ações afirmativas. Integração. Preconceito. Racismo.
Educação
title_short Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
title_full Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
title_fullStr Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
title_full_unstemmed Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
title_sort Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
author Bonilha, Tamyris Proenca
author_facet Bonilha, Tamyris Proenca
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonilha, Tamyris Proenca
dc.subject.por.fl_str_mv Affirmative actions. Integration. Prejudice. Racism.
La acción afirmativa. Integración. Prejuicio. Racismo.
Palavras-chave ações afirmativas. Integração. Preconceito. Racismo.
Educação
topic Affirmative actions. Integration. Prejudice. Racism.
La acción afirmativa. Integración. Prejuicio. Racismo.
Palavras-chave ações afirmativas. Integração. Preconceito. Racismo.
Educação
description  Statistics and academic research show that the black person school history is significantly more complicated than the white person one. Among the elements that legitimize the social inequality situation stands out racial discrimination. This article discusses the integration of black student at the university, when the insertion is facilitated by an affirmative action program, which aims to ensure access to black people to key positions in society, as in higher education. Such discussion is the result of a research at UNICAMP with black and whites students, benefited by PAAIS (Affirmative Action and Social Inclusion Program). This research aimed to identify the elements that compose the integration process of the black student in the university context, and to analyze the vision of black students about their school and their insertion modes.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Empírica
Pesquisa Empírica
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1171
10.20396/etd.v13i1.1171
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1171
identifier_str_mv 10.20396/etd.v13i1.1171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1171/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 152-167
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 152-167
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 152-167
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652323749888