CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708 |
Resumo: | Higher education has attracted the interest of several researchers worldwide in recent decades, especially since the democratization and inclusion processes that have provided greater opportunities for citizens to access more advanced levels of education. Brazil and Portugal are part of this scenario. Given the historical particularities and the contemporary context of higher education systems in these countries, it will be the objective of this article, based on a bibliographic survey, to present reflections on the indicators of the expansion that occurred in the higher education system in Brazil and Portugal, namely the relations between democratization, equal access, equity of processes and results of effective inclusion. In addition to these points, the internationalization policies that have influenced the insertion of higher education in an increasingly complex and competitive world context will also be the object of reflection. |
id |
UNESP-7_aab9af4c8f6a64008f74d50117b0e3b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14708 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGALCAMBIOS Y PERSPECTIVAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: ESTUDIOS EN BRASIL Y PORTUGALMUDANÇAS E PERSPECTIVAS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: ESTUDOS NO BRASIL E EM PORTUGALEducação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização.Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization.Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización.Higher education has attracted the interest of several researchers worldwide in recent decades, especially since the democratization and inclusion processes that have provided greater opportunities for citizens to access more advanced levels of education. Brazil and Portugal are part of this scenario. Given the historical particularities and the contemporary context of higher education systems in these countries, it will be the objective of this article, based on a bibliographic survey, to present reflections on the indicators of the expansion that occurred in the higher education system in Brazil and Portugal, namely the relations between democratization, equal access, equity of processes and results of effective inclusion. In addition to these points, the internationalization policies that have influenced the insertion of higher education in an increasingly complex and competitive world context will also be the object of reflection.La educación superior ha atraído el interés de varios investigadores en el ámbito mundial en las últimas décadas, especialmente a partir de los procesos de democratización e inclusión que han facilitado mayores oportunidades de acceso de los ciudadanos a niveles más avanzados de educación. Brasil y Portugal forman parte de este escenario. Dadas las particularidades históricas y el contexto contemporáneo de los sistemas de enseñanza superior en estos países, será objetivo de este artículo, a partir de análisis bibliográfico, la presentación de reflexiones acerca de los indicadores de la ampliación ocurrida en el sistema de enseñanza superior en Brasil y Portugal, principalmente las relaciones entre democratización, igualdad de acceso, equidad de los procesos y resultados de una inclusión efectiva. Se suman a estos puntos las políticas de internacionalización que han influenciado la inserción de la educación superior en un contexto mundial cada vez más complejo y competitivo y que serán igualmente objeto de reflexión.A educação superior tem atraído o interesse de vários pesquisadores em âmbito mundial nas últimas décadas, especialmente a partir dos processos de democratização e inclusão, que têm apresentado maiores oportunidades de acesso dos cidadãos a níveis mais avançados de formação. Brasil e Portugal fazem parte desse cenário. Dadas as particularidades históricas e o contexto contemporâneo dos sistemas de ensino superior nesses países, será objetivo deste artigo, a partir de levantamento bibliográfico, apresentar reflexões acerca dos indicadores da expansão ocorrida no sistema de ensino superior no Brasil e em Portugal, nomeadamente as relações entre democratização, igualdade de acesso, equidade dos processos e resultados de efetiva inclusão. Acrescidas a esses pontos, as políticas de internacionalização que têm influenciado a inserção da educação superior em um contexto mundial cada vez mais complexo e competitivo serão igualmente objeto de reflexão.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1470810.18675/1981-8106.v30.n.63.s14708Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11849https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11850https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11873Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarinho-Araujo, Claisy M.Almeida, Leandro S.2020-11-04T13:20:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14708Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-11-04T13:20:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL CAMBIOS Y PERSPECTIVAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: ESTUDIOS EN BRASIL Y PORTUGAL MUDANÇAS E PERSPECTIVAS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: ESTUDOS NO BRASIL E EM PORTUGAL |
title |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL |
spellingShingle |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL Marinho-Araujo, Claisy M. Educação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização. Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization. Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización. |
title_short |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL |
title_full |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL |
title_fullStr |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL |
title_full_unstemmed |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL |
title_sort |
CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL |
author |
Marinho-Araujo, Claisy M. |
author_facet |
Marinho-Araujo, Claisy M. Almeida, Leandro S. |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Leandro S. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marinho-Araujo, Claisy M. Almeida, Leandro S. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização. Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization. Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización. |
topic |
Educação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização. Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization. Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización. |
description |
Higher education has attracted the interest of several researchers worldwide in recent decades, especially since the democratization and inclusion processes that have provided greater opportunities for citizens to access more advanced levels of education. Brazil and Portugal are part of this scenario. Given the historical particularities and the contemporary context of higher education systems in these countries, it will be the objective of this article, based on a bibliographic survey, to present reflections on the indicators of the expansion that occurred in the higher education system in Brazil and Portugal, namely the relations between democratization, equal access, equity of processes and results of effective inclusion. In addition to these points, the internationalization policies that have influenced the insertion of higher education in an increasingly complex and competitive world context will also be the object of reflection. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14708 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14708 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11849 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11850 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1824500639697207296 |