CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho-Araujo, Claisy M.
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Almeida, Leandro S.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708
Resumo: Higher education has attracted the interest of several researchers worldwide in recent decades, especially since the democratization and inclusion processes that have provided greater opportunities for citizens to access more advanced levels of education. Brazil and Portugal are part of this scenario. Given the historical particularities and the contemporary context of higher education systems in these countries, it will be the objective of this article, based on a bibliographic survey, to present reflections on the indicators of the expansion that occurred in the higher education system in Brazil and Portugal, namely the relations between democratization, equal access, equity of processes and results of effective inclusion. In addition to these points, the internationalization policies that have influenced the insertion of higher education in an increasingly complex and competitive world context will also be the object of reflection.
id UNESP-7_aab9af4c8f6a64008f74d50117b0e3b1
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14708
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGALCAMBIOS Y PERSPECTIVAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: ESTUDIOS EN BRASIL Y PORTUGALMUDANÇAS E PERSPECTIVAS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: ESTUDOS NO BRASIL E EM PORTUGALEducação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização.Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization.Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización.Higher education has attracted the interest of several researchers worldwide in recent decades, especially since the democratization and inclusion processes that have provided greater opportunities for citizens to access more advanced levels of education. Brazil and Portugal are part of this scenario. Given the historical particularities and the contemporary context of higher education systems in these countries, it will be the objective of this article, based on a bibliographic survey, to present reflections on the indicators of the expansion that occurred in the higher education system in Brazil and Portugal, namely the relations between democratization, equal access, equity of processes and results of effective inclusion. In addition to these points, the internationalization policies that have influenced the insertion of higher education in an increasingly complex and competitive world context will also be the object of reflection.La educación superior ha atraído el interés de varios investigadores en el ámbito mundial en las últimas décadas, especialmente a partir de los procesos de democratización e inclusión que han facilitado mayores oportunidades de acceso de los ciudadanos a niveles más avanzados de educación. Brasil y Portugal forman parte de este escenario. Dadas las particularidades históricas y el contexto contemporáneo de los sistemas de enseñanza superior en estos países, será objetivo de este artículo, a partir de análisis bibliográfico, la presentación de reflexiones acerca de los indicadores de la ampliación ocurrida en el sistema de enseñanza superior en Brasil y Portugal, principalmente las relaciones entre democratización, igualdad de acceso, equidad de los procesos y resultados de una inclusión efectiva. Se suman a estos puntos las políticas de internacionalización que han influenciado la inserción de la educación superior en un contexto mundial cada vez más complejo y competitivo y que serán igualmente objeto de reflexión.A educação superior tem atraído o interesse de vários pesquisadores em âmbito mundial nas últimas décadas, especialmente a partir dos processos de democratização e inclusão, que têm apresentado maiores oportunidades de acesso dos cidadãos a níveis mais avançados de formação. Brasil e Portugal fazem parte desse cenário. Dadas as particularidades históricas e o contexto contemporâneo dos sistemas de ensino superior nesses países, será objetivo deste artigo, a partir de levantamento bibliográfico, apresentar reflexões acerca dos indicadores da expansão ocorrida no sistema de ensino superior no Brasil e em Portugal, nomeadamente as relações entre democratização, igualdade de acesso, equidade dos processos e resultados de efetiva inclusão. Acrescidas a esses pontos, as políticas de internacionalização que têm influenciado a inserção da educação superior em um contexto mundial cada vez mais complexo e competitivo serão igualmente objeto de reflexão.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1470810.18675/1981-8106.v30.n.63.s14708Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11849https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11850https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11873Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarinho-Araujo, Claisy M.Almeida, Leandro S.2020-11-04T13:20:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14708Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-11-04T13:20:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
CAMBIOS Y PERSPECTIVAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: ESTUDIOS EN BRASIL Y PORTUGAL
MUDANÇAS E PERSPECTIVAS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: ESTUDOS NO BRASIL E EM PORTUGAL
title CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
spellingShingle CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
Marinho-Araujo, Claisy M.
Educação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização.
Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization.
Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización.
title_short CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
title_full CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
title_fullStr CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
title_full_unstemmed CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
title_sort CHANGES AND PERSPECTIVES IN HIGHER EDUCATION: STUDIES IN BRAZIL AND PORTUGAL
author Marinho-Araujo, Claisy M.
author_facet Marinho-Araujo, Claisy M.
Almeida, Leandro S.
author_role author
author2 Almeida, Leandro S.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho-Araujo, Claisy M.
Almeida, Leandro S.
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização.
Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization.
Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización.
topic Educação Superior. Democratização. Expansão. Internacionalização.
Higher Education. Democratization. Expansion. Internationalization.
Educación Superior. Democratización. Expansión. Internacionalización.
description Higher education has attracted the interest of several researchers worldwide in recent decades, especially since the democratization and inclusion processes that have provided greater opportunities for citizens to access more advanced levels of education. Brazil and Portugal are part of this scenario. Given the historical particularities and the contemporary context of higher education systems in these countries, it will be the objective of this article, based on a bibliographic survey, to present reflections on the indicators of the expansion that occurred in the higher education system in Brazil and Portugal, namely the relations between democratization, equal access, equity of processes and results of effective inclusion. In addition to these points, the internationalization policies that have influenced the insertion of higher education in an increasingly complex and competitive world context will also be the object of reflection.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14708
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14708
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11849
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11850
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14708/11873
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813618139136