Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calandro, Thiago Luiz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Amaral, Marcelo D'Ávila, Silva, Gabriela Sena da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17223
Resumo: This research work aims to identify and discuss the spatial representations of practices and discourses of twenty (20) students of the third year of the technical courses in Environment and in Informatics integrated to the secondary school of IFPR – União da Vitória – PR, Brazil, in common places in the context of the Covid-19 pandemic. Here, the term social cartography is positioned as a non-orthogonal vision of space and made by non-cartographers, showing greater concern with spatiotemporal situations and contexts than with the cartesian vision of space. The research methodology is document analysis and will be considered and applied to records produced by student volunteers. The analysis of the results showed that, with the social and health restrictions that the Covid-19 pandemic has required so far, the way students relate to aspects and dimensions of the living space has changed. Thus, the pandemic can be considered an event for cultural succession by changing the durations of daily school life.
id UNESP-7_ac334d53b2cac92d462fa27089d06c0d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17223
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da VitóriaCartografías culturales de la pandemia: un análisis de las representaciones y prácticas espaciales de estudiantes de IFPR – União da VitóriaCartografias culturais da pandemia: uma análise das representações e práticas espaciais dos alunos do IFPR – União da VitóriaCovid-19. Representações. Cartografia Culturais. Práticas Espaciais. Cotidiano Escolar.Covid-19. Representations. Cultural cartographies. Spatial Practices. Daily School Life.Covid-19. Representaciones. Cartografías Culturales. Prácticas Espaciales. Cotidiano Escolar.This research work aims to identify and discuss the spatial representations of practices and discourses of twenty (20) students of the third year of the technical courses in Environment and in Informatics integrated to the secondary school of IFPR – União da Vitória – PR, Brazil, in common places in the context of the Covid-19 pandemic. Here, the term social cartography is positioned as a non-orthogonal vision of space and made by non-cartographers, showing greater concern with spatiotemporal situations and contexts than with the cartesian vision of space. The research methodology is document analysis and will be considered and applied to records produced by student volunteers. The analysis of the results showed that, with the social and health restrictions that the Covid-19 pandemic has required so far, the way students relate to aspects and dimensions of the living space has changed. Thus, the pandemic can be considered an event for cultural succession by changing the durations of daily school life.El presente trabajo de investigación tiene como objetivo identificar y discutir las representaciones espaciales de prácticas y discursos de 20 estudiantes del tercer año de los cursos técnicos en Informática y de Medio Ambiente integrados al bachillerato de IFPR – União da Vitória-PR, Brasil, en lugares comunes desde el contexto de la pandemia del Covid-19. Aquí, el término cartografía cultural se expresa como una visión no ortogonal del espacio y realizada por no cartógrafos, presentando más preocupaciones en cuanto a situaciones y contextos espacio-temporales que sobre la visión cartesiana del espacio. La metodología de investigación es el análisis de documentos y será considerada y aplicada a los registros producidos por estudiantes voluntarios. El análisis de los resultados mostró que, con las restricciones sociales y de salud que ha requerido la pandemia de Covid-19, la forma en que los estudiantes se relacionan con aspectos y dimensiones del espacio ha cambiado. Así, se puede considerarla pandemia un acontecimiento-evento de sucesión cultural al cambiar las duraciones del cotidiano escolar.O presente trabalho de pesquisa tem como objetivo identificar e discutir as representações espaciais de práticas e discursos de 20 alunos do terceiro ano dos cursos técnicos em Informática e em Meio Ambiente integrados ao ensino médio do IFPR – União da Vitória/PR em lugares comuns a partir do contexto da pandemia da Covid-19. Aqui, o termo cartografia cultural se expressa como uma visão não ortogonal do espaço e feita por não cartógrafos, apresentando uma preocupação maior com as situações e os contextos espaço-temporais do que com a visão cartesiana do espaço. A metodologia de pesquisa é a análise documental e será considerada e aplicada nos registros produzidos pelos alunos voluntários. As análises dos resultados apontaram que, com as restrições sociais e sanitárias exigidas em virtude da pandemia da Covid-19, a relação dos alunos com aspectos e dimensões do espaço de vivência se alterou. Assim, a pandemia pode ser considerada uma acontecimento-evento para a sucessão cultural por alterar as durações do cotidiano escolar.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1722310.18675/1981-8106.v33.n.66.s17223Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e61[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e61[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e61[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17223/12854Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCalandro, Thiago LuizAmaral, Marcelo D'ÁvilaSilva, Gabriela Sena da2023-11-01T12:22:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17223Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-11-01T12:22:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
Cartografías culturales de la pandemia: un análisis de las representaciones y prácticas espaciales de estudiantes de IFPR – União da Vitória
Cartografias culturais da pandemia: uma análise das representações e práticas espaciais dos alunos do IFPR – União da Vitória
title Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
spellingShingle Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
Calandro, Thiago Luiz
Covid-19. Representações. Cartografia Culturais. Práticas Espaciais. Cotidiano Escolar.
Covid-19. Representations. Cultural cartographies. Spatial Practices. Daily School Life.
Covid-19. Representaciones. Cartografías Culturales. Prácticas Espaciales. Cotidiano Escolar.
title_short Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
title_full Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
title_fullStr Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
title_full_unstemmed Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
title_sort Cultural cartographies of the pandemic: an analysis of the spatial representations and practices of IFPR students – União da Vitória
author Calandro, Thiago Luiz
author_facet Calandro, Thiago Luiz
Amaral, Marcelo D'Ávila
Silva, Gabriela Sena da
author_role author
author2 Amaral, Marcelo D'Ávila
Silva, Gabriela Sena da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calandro, Thiago Luiz
Amaral, Marcelo D'Ávila
Silva, Gabriela Sena da
dc.subject.por.fl_str_mv Covid-19. Representações. Cartografia Culturais. Práticas Espaciais. Cotidiano Escolar.
Covid-19. Representations. Cultural cartographies. Spatial Practices. Daily School Life.
Covid-19. Representaciones. Cartografías Culturales. Prácticas Espaciales. Cotidiano Escolar.
topic Covid-19. Representações. Cartografia Culturais. Práticas Espaciais. Cotidiano Escolar.
Covid-19. Representations. Cultural cartographies. Spatial Practices. Daily School Life.
Covid-19. Representaciones. Cartografías Culturales. Prácticas Espaciales. Cotidiano Escolar.
description This research work aims to identify and discuss the spatial representations of practices and discourses of twenty (20) students of the third year of the technical courses in Environment and in Informatics integrated to the secondary school of IFPR – União da Vitória – PR, Brazil, in common places in the context of the Covid-19 pandemic. Here, the term social cartography is positioned as a non-orthogonal vision of space and made by non-cartographers, showing greater concern with spatiotemporal situations and contexts than with the cartesian vision of space. The research methodology is document analysis and will be considered and applied to records produced by student volunteers. The analysis of the results showed that, with the social and health restrictions that the Covid-19 pandemic has required so far, the way students relate to aspects and dimensions of the living space has changed. Thus, the pandemic can be considered an event for cultural succession by changing the durations of daily school life.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17223
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17223
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17223
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17223
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17223/12854
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e61[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e61[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e61[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814260916224