Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Mônica Regina Vieira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gatti, Sandra Regina Teodoro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377
Resumo: Based on a state-of-the-art study, the article aimed to analyze how the theme "Art and Science in teacher education" has been addressed in important Science Teaching events and journals over the last 20 years (2001-2021) in order to better understand the focus of researches that have been developed and the possibilities related to this theme. We found 77 papers which discussed the Art and Science relationship, most from the last decade, with only 19 focused on teacher education. Although few in number, such studies demonstrate several possibilities to explore based on the interdisciplinarity proposed by them (areas that can be related, target audience, strategies, and types of art), as well as contributions to teacher education, ranging from knowledge improvements to a more critical reflection, a rethinking of the teaching practice, reflections on oneself and one's own body and the development of creativity.
id UNESP-7_af4d3706338e84e124596102828bed4a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17377
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)Arte y Ciencia en la formación de profesores: una encuesta de revistas y eventos del área de enseñanza de las Ciencias (2001-2021)Arte e Ciência na formação de professores: um levantamento em revistas e eventos da área de ensino de Ciências (2001-2021)Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade.State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity.Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad.Based on a state-of-the-art study, the article aimed to analyze how the theme "Art and Science in teacher education" has been addressed in important Science Teaching events and journals over the last 20 years (2001-2021) in order to better understand the focus of researches that have been developed and the possibilities related to this theme. We found 77 papers which discussed the Art and Science relationship, most from the last decade, with only 19 focused on teacher education. Although few in number, such studies demonstrate several possibilities to explore based on the interdisciplinarity proposed by them (areas that can be related, target audience, strategies, and types of art), as well as contributions to teacher education, ranging from knowledge improvements to a more critical reflection, a rethinking of the teaching practice, reflections on oneself and one's own body and the development of creativity.Desde un estudio de estado del arte, este artículo buscó analizar cómo el tema “Arte y Ciencia en la formación de profesores” ha sido abordado en importantes eventos y revistas del área de Enseñanza de las Ciencias en los últimos 20 años (2001-2021) para comprender mejor el enfoque de las investigaciones que se han llevado a cabo y el alcance de las posibilidades relacionadas con este tema. Se encontraron 77 trabajos que discutían la relación entre Arte y Ciencia, distribuidos, en su mayoría, en la última década, con solo 19 centrados en la formación de profesores. Aunque pocos, estos trabajos demuestran varias posibilidades que se pueden explorar desde la interdisciplinariedad propuesta (áreas que se pueden relacionar, público objetivo, estrategias y tipos de arte) y aportes a la formación docente que van desde la profundización del conocimiento hasta la reflexión más crítica, repensando la práctica docente, reflexiones sobre sí mismo y el propio cuerpo y el desarrollo de la creatividad.A partir de um estudo de estado da arte, o artigo buscou analisar de que forma a temática “Arte e Ciência na formação de professores” tem sido abordada em importantes eventos e periódicos da área de Ensino de Ciências ao longo dos últimos 20 anos (2001-2021) a fim de melhor compreender os focos das pesquisas que vêm sendo realizadas e a abrangência de possibilidades relacionadas com essa temática. Foram encontrados 77 trabalhos, distribuídos majoritariamente na última década que discutiam a relação entre Arte e Ciência, sendo apenas 19 voltados para a formação de professores. Embora poucos, esses trabalhos demonstram diversas possibilidades a serem exploradas a partir da interdisciplinaridade proposta (áreas que podem ser relacionadas, público-alvo, estratégias e tipos de arte) e contribuições à formação de professores que abrangem desde aprimoramentos do conhecimento até uma reflexão mais crítica, o repensar da prática docente, reflexões sobre si e o próprio corpo e o desenvolvimento da criatividade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1737710.18675/1981-8106.v33.n.66.s17377Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377/12749Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Mônica Regina VieiraGatti, Sandra Regina Teodoro2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17377Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
Arte y Ciencia en la formación de profesores: una encuesta de revistas y eventos del área de enseñanza de las Ciencias (2001-2021)
Arte e Ciência na formação de professores: um levantamento em revistas e eventos da área de ensino de Ciências (2001-2021)
title Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
spellingShingle Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
Leite, Mônica Regina Vieira
Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade.
State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity.
Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad.
title_short Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
title_full Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
title_fullStr Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
title_full_unstemmed Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
title_sort Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
author Leite, Mônica Regina Vieira
author_facet Leite, Mônica Regina Vieira
Gatti, Sandra Regina Teodoro
author_role author
author2 Gatti, Sandra Regina Teodoro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Mônica Regina Vieira
Gatti, Sandra Regina Teodoro
dc.subject.por.fl_str_mv Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade.
State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity.
Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad.
topic Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade.
State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity.
Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad.
description Based on a state-of-the-art study, the article aimed to analyze how the theme "Art and Science in teacher education" has been addressed in important Science Teaching events and journals over the last 20 years (2001-2021) in order to better understand the focus of researches that have been developed and the possibilities related to this theme. We found 77 papers which discussed the Art and Science relationship, most from the last decade, with only 19 focused on teacher education. Although few in number, such studies demonstrate several possibilities to explore based on the interdisciplinarity proposed by them (areas that can be related, target audience, strategies, and types of art), as well as contributions to teacher education, ranging from knowledge improvements to a more critical reflection, a rethinking of the teaching practice, reflections on oneself and one's own body and the development of creativity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17377
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17377
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377/12749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814302859264