Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377 |
Resumo: | Based on a state-of-the-art study, the article aimed to analyze how the theme "Art and Science in teacher education" has been addressed in important Science Teaching events and journals over the last 20 years (2001-2021) in order to better understand the focus of researches that have been developed and the possibilities related to this theme. We found 77 papers which discussed the Art and Science relationship, most from the last decade, with only 19 focused on teacher education. Although few in number, such studies demonstrate several possibilities to explore based on the interdisciplinarity proposed by them (areas that can be related, target audience, strategies, and types of art), as well as contributions to teacher education, ranging from knowledge improvements to a more critical reflection, a rethinking of the teaching practice, reflections on oneself and one's own body and the development of creativity. |
id |
UNESP-7_af4d3706338e84e124596102828bed4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17377 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021)Arte y Ciencia en la formación de profesores: una encuesta de revistas y eventos del área de enseñanza de las Ciencias (2001-2021)Arte e Ciência na formação de professores: um levantamento em revistas e eventos da área de ensino de Ciências (2001-2021)Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade.State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity.Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad.Based on a state-of-the-art study, the article aimed to analyze how the theme "Art and Science in teacher education" has been addressed in important Science Teaching events and journals over the last 20 years (2001-2021) in order to better understand the focus of researches that have been developed and the possibilities related to this theme. We found 77 papers which discussed the Art and Science relationship, most from the last decade, with only 19 focused on teacher education. Although few in number, such studies demonstrate several possibilities to explore based on the interdisciplinarity proposed by them (areas that can be related, target audience, strategies, and types of art), as well as contributions to teacher education, ranging from knowledge improvements to a more critical reflection, a rethinking of the teaching practice, reflections on oneself and one's own body and the development of creativity.Desde un estudio de estado del arte, este artículo buscó analizar cómo el tema “Arte y Ciencia en la formación de profesores” ha sido abordado en importantes eventos y revistas del área de Enseñanza de las Ciencias en los últimos 20 años (2001-2021) para comprender mejor el enfoque de las investigaciones que se han llevado a cabo y el alcance de las posibilidades relacionadas con este tema. Se encontraron 77 trabajos que discutían la relación entre Arte y Ciencia, distribuidos, en su mayoría, en la última década, con solo 19 centrados en la formación de profesores. Aunque pocos, estos trabajos demuestran varias posibilidades que se pueden explorar desde la interdisciplinariedad propuesta (áreas que se pueden relacionar, público objetivo, estrategias y tipos de arte) y aportes a la formación docente que van desde la profundización del conocimiento hasta la reflexión más crítica, repensando la práctica docente, reflexiones sobre sí mismo y el propio cuerpo y el desarrollo de la creatividad.A partir de um estudo de estado da arte, o artigo buscou analisar de que forma a temática “Arte e Ciência na formação de professores” tem sido abordada em importantes eventos e periódicos da área de Ensino de Ciências ao longo dos últimos 20 anos (2001-2021) a fim de melhor compreender os focos das pesquisas que vêm sendo realizadas e a abrangência de possibilidades relacionadas com essa temática. Foram encontrados 77 trabalhos, distribuídos majoritariamente na última década que discutiam a relação entre Arte e Ciência, sendo apenas 19 voltados para a formação de professores. Embora poucos, esses trabalhos demonstram diversas possibilidades a serem exploradas a partir da interdisciplinaridade proposta (áreas que podem ser relacionadas, público-alvo, estratégias e tipos de arte) e contribuições à formação de professores que abrangem desde aprimoramentos do conhecimento até uma reflexão mais crítica, o repensar da prática docente, reflexões sobre si e o próprio corpo e o desenvolvimento da criatividade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1737710.18675/1981-8106.v33.n.66.s17377Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377/12749Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Mônica Regina VieiraGatti, Sandra Regina Teodoro2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17377Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) Arte y Ciencia en la formación de profesores: una encuesta de revistas y eventos del área de enseñanza de las Ciencias (2001-2021) Arte e Ciência na formação de professores: um levantamento em revistas e eventos da área de ensino de Ciências (2001-2021) |
title |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) |
spellingShingle |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) Leite, Mônica Regina Vieira Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade. State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity. Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad. |
title_short |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) |
title_full |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) |
title_fullStr |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) |
title_full_unstemmed |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) |
title_sort |
Art and Science in teacher education: a survey of Science teaching journals and events (2001-2021) |
author |
Leite, Mônica Regina Vieira |
author_facet |
Leite, Mônica Regina Vieira Gatti, Sandra Regina Teodoro |
author_role |
author |
author2 |
Gatti, Sandra Regina Teodoro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Mônica Regina Vieira Gatti, Sandra Regina Teodoro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade. State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity. Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad. |
topic |
Estado da Arte. Prática Docente. Interdisciplinaridade. Criatividade. State-of-the-Art. Teaching Practice. Interdisciplinarity. Creativity. Estado del Arte. Práctica Docente. Interdisciplinariedad. Creatividad. |
description |
Based on a state-of-the-art study, the article aimed to analyze how the theme "Art and Science in teacher education" has been addressed in important Science Teaching events and journals over the last 20 years (2001-2021) in order to better understand the focus of researches that have been developed and the possibilities related to this theme. We found 77 papers which discussed the Art and Science relationship, most from the last decade, with only 19 focused on teacher education. Although few in number, such studies demonstrate several possibilities to explore based on the interdisciplinarity proposed by them (areas that can be related, target audience, strategies, and types of art), as well as contributions to teacher education, ranging from knowledge improvements to a more critical reflection, a rethinking of the teaching practice, reflections on oneself and one's own body and the development of creativity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17377 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17377 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17377/12749 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e40[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814302859264 |