Teaching-service-community integration from the perspective of Primary Health Care professionals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schott, Márcia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Daniele Oliveira, Jardim, Renata, Reis, Alan Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16670
Resumo: This study sought to investigate the Teaching-Service-Community Integration (IESC) from the perception of Primary Health Care (PHC) workers. The research has an exploratory, observational, descriptive, qualitative and quantitative approach, carried out by declaring. Eighty-six professionals participated, mostly Community Health Agents (60%), of which 95% (n = 80) consider that the presence of students in the Units collaborated to carry out the work, 48% (n = 39) They identify that the institutions are of Higher Education (HEI) together with managers/workers/representatives of the Unit that defines as actions. Difficulties for IESC: lack of infrastructure in health units, inadequacy of timetables and transport and communication failure between the Teaching Institution and Service. The understanding of the IESC was more restricted to an “exchange of knowledge”, however 99% said that this articulation favors the construction of an important practice for the training of those who are in the services as well as for the students of the educational institution.
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spelling Teaching-service-community integration from the perspective of Primary Health Care professionalsLa integración enseñanza-servicio-comunidad desde la perspectiva de los profesionales de Atención Primaria de SaludIntegração ensino-serviço-comunidade na perspectiva de profissionais da Atenção Primária à SaúdeCentros de Saúde. Educação Profissional em Saúde Pública. Instituições de Ensino Superior.Health Centers. Education. Public Health Professional. Higher Education Institutions.Centros de Salud. Educación en Salud Pública Profesional. Instituciones de Enseñanza Superior.This study sought to investigate the Teaching-Service-Community Integration (IESC) from the perception of Primary Health Care (PHC) workers. The research has an exploratory, observational, descriptive, qualitative and quantitative approach, carried out by declaring. Eighty-six professionals participated, mostly Community Health Agents (60%), of which 95% (n = 80) consider that the presence of students in the Units collaborated to carry out the work, 48% (n = 39) They identify that the institutions are of Higher Education (HEI) together with managers/workers/representatives of the Unit that defines as actions. Difficulties for IESC: lack of infrastructure in health units, inadequacy of timetables and transport and communication failure between the Teaching Institution and Service. The understanding of the IESC was more restricted to an “exchange of knowledge”, however 99% said that this articulation favors the construction of an important practice for the training of those who are in the services as well as for the students of the educational institution.Este estudio buscó investigar la Integración Docente-Servicio-Comunidad (IESC) desde la percepción de los trabajadores de Atención Primaria de Salud (APS). La investigación es exploratoria, observacional, descriptiva, cuali-cuantitativa y ha sido realizada a través de entrevistas. Participaron 86 profesionales, en su mayoría agentes comunitarios de salud (60%), de los cuales el 95% (n = 80) consideran que la presencia de estudiantes en las unidades ha colaborado para realizar el trabajo y el 48% (n = 39) describieron que son las Instituciones de Educación Superior (IES), junto con el gestor/trabajadores/representantes de la unidad, que definen las acciones. Dificultades para el IESC: falta de infraestructura en las unidades de salud, inadecuación de horarios y fallas de transporte y comunicación entre la institución docente y el servicio. La comprensión del IESC estuvo más restringida a un “intercambio de conocimientos”, sin embargo el 99% dijo que esta articulación favorece la construcción de una práctica importante para la formación de quienes están en los servicios, así como para los estudiantes de la institución.Esse estudo buscou investigar a Integração Ensino-Serviço-Comunidade (IESC) a partir da percepção de trabalhadores da Atenção Primária à Saúde (APS). A pesquisa tem caráter exploratório, abordagem observacional, descritiva, quali-quantitativa, realizada por entrevistas. Participaram 86 profissionais, a maioria de Agentes Comunitários de Saúde (60%). Dos participantes, 95% (n=80), entendem que a presença de alunos nas Unidades colaborara para a realização do trabalho, 48% (n=39) descreveram que são as Instituições de Ensino Superior (IES) em conjunto com o gestor/trabalhadores/representantes da Unidade que definem as ações. Dificuldades para IESC: falta de infraestrutura das unidades de saúde, inadequação de horários e de transporte e falha na comunicação entre a Instituição de Ensino e Serviço. A compreensão sobre a IESC ficou mais restrita a uma “troca de saberes”, entretanto, 99% afirmaram que essa articulação favorece a construção de uma prática importante para a formação daqueles que estão nos serviços, assim como para os discentes da instituição de ensino.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1667010.18675/1981-8106.v33.n.66.s16670Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e14[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e14[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e14[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16670/12659Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSchott, Márcia Santos, Daniele OliveiraJardim, RenataReis, Alan Santos2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16670Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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