Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729 |
Resumo: | This paper sought to investigate the understanding and perspectives of researchers about teaching Philosophy. It consists of a qualitative research conducted with data collected by means of interviews with seven research professors published in the journal Filosofia: Ciência & Vida, by Editora Escala. Data were interpreted in the light of Bardin’s (2016) content analysis, resulting in three categories: Philosophy trajectory; Philosophy teaching methodology; and contributions of Philosophy in high school. As an integral part of the high school curriculum, Philosophy fluctuates between permanence and absence. Moreover, the reform instituted by Law no. 13,415/2017 has condemned the subject to exclusion. These findings indicate the need for about forms of resistance for the permanence of Philosophy in the educational context. |
id |
UNESP-7_c0f0531be3639b6a4dc6db5eff9dc957 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15729 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high schoolComprensión y perspectivas de investigadores sobre la enseñanza de la filosofía en la educación secundariaCompreensão e perspectivas de pesquisadores acerca do ensino de filosofia no ensino médioMetodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio.Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform.Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria.This paper sought to investigate the understanding and perspectives of researchers about teaching Philosophy. It consists of a qualitative research conducted with data collected by means of interviews with seven research professors published in the journal Filosofia: Ciência & Vida, by Editora Escala. Data were interpreted in the light of Bardin’s (2016) content analysis, resulting in three categories: Philosophy trajectory; Philosophy teaching methodology; and contributions of Philosophy in high school. As an integral part of the high school curriculum, Philosophy fluctuates between permanence and absence. Moreover, the reform instituted by Law no. 13,415/2017 has condemned the subject to exclusion. These findings indicate the need for about forms of resistance for the permanence of Philosophy in the educational context.En este artículo se propone investigar el entendimiento y las perspectivas de los investigadores sobre la enseñanza de la filosofía. La investigación cualitativa tuvo los datos para análisis provenientes de entrevistas sobre la enseñanza de la filosofía, las cuales se realizaron con siete profesores investigadores y se publicaron en la revista Filosofía: Ciência & Vida, de la editorial Escala. Para analizar los discursos de estos profesores investigadores se utilizó la técnica de análisis de contenido de Bardin, del cual surgieron tres categorías: trayectoria de la materia de la filosofía; metodología de la enseñanza de la filosofía; y contribuciones de la filosofía en la educación secundaria. Los resultados apuntan a que la filosofía, como parte integral del currículo de las escuelas de educación secundaria, ha oscilado a lo largo del tiempo entre permanencias y ausencias, y que su presencia, en el año 2020, ante la reforma que dispone la Ley 13.415/2017, se ve condenada a la exclusión. Así, resulta fundamental pensar en formas de resistencia para la permanencia de esta materia en el contexto educativo.Neste artigo, o objetivo foi investigar o entendimento e as perspectivas de pesquisadores acerca do ensino de filosofia. A pesquisa, de natureza qualitativa, bem como os dados analisados, origina-se de entrevistas realizadas com sete professores pesquisadores e publicadas na revista Filosofia: Ciência & Vida, da Editora Escala. Para analisar as falas desses professores pesquisadores, utilizou-se a técnica de análise de conteúdo de Bardin, da qual emergiram três categorias: trajetória da disciplina de filosofia; metodologia do ensino de filosofia; e contribuições do ensino de filosofia no ensino médio. Os resultados apontam que a filosofia, como disciplina integrante do currículo das escolas de ensino médio, oscila, ao longo do tempo, entre permanências e ausências, e que a sua presença em 2020, diante da reforma decretada pela Lei nº 13.415/2017, vê-se condenada à exclusão. Assim sendo, é fundamental pensar em formas de resistência para a permanência da disciplina de filosofia no contexto educacional.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1572910.18675/1981-8106.v32.n.65.s15729Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729/12320Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGabriel, Fábio AntonioPereira, Ana LúciaMendes, Ademir Aparecido Pinhelli2022-04-06T13:31:09Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15729Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-04-06T13:31:09EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school Comprensión y perspectivas de investigadores sobre la enseñanza de la filosofía en la educación secundaria Compreensão e perspectivas de pesquisadores acerca do ensino de filosofia no ensino médio |
title |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school |
spellingShingle |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school Gabriel, Fábio Antonio Metodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio. Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform. Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria. |
title_short |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school |
title_full |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school |
title_fullStr |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school |
title_full_unstemmed |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school |
title_sort |
Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school |
author |
Gabriel, Fábio Antonio |
author_facet |
Gabriel, Fábio Antonio Pereira, Ana Lúcia Mendes, Ademir Aparecido Pinhelli |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Ana Lúcia Mendes, Ademir Aparecido Pinhelli |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gabriel, Fábio Antonio Pereira, Ana Lúcia Mendes, Ademir Aparecido Pinhelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio. Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform. Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria. |
topic |
Metodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio. Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform. Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria. |
description |
This paper sought to investigate the understanding and perspectives of researchers about teaching Philosophy. It consists of a qualitative research conducted with data collected by means of interviews with seven research professors published in the journal Filosofia: Ciência & Vida, by Editora Escala. Data were interpreted in the light of Bardin’s (2016) content analysis, resulting in three categories: Philosophy trajectory; Philosophy teaching methodology; and contributions of Philosophy in high school. As an integral part of the high school curriculum, Philosophy fluctuates between permanence and absence. Moreover, the reform instituted by Law no. 13,415/2017 has condemned the subject to exclusion. These findings indicate the need for about forms of resistance for the permanence of Philosophy in the educational context. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15729 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729/12320 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813734531072 |