Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gabriel, Fábio Antonio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Ana Lúcia, Mendes, Ademir Aparecido Pinhelli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729
Resumo: This paper sought to investigate the understanding and perspectives of researchers about teaching Philosophy. It consists of a qualitative research conducted with data collected by means of interviews with seven research professors published in the journal Filosofia: Ciência & Vida, by Editora Escala. Data were interpreted in the light of Bardin’s (2016) content analysis, resulting in three categories: Philosophy trajectory; Philosophy teaching methodology; and contributions of Philosophy in high school. As an integral part of the high school curriculum, Philosophy fluctuates between permanence and absence. Moreover, the reform instituted by Law no. 13,415/2017 has condemned the subject to exclusion. These findings indicate the need for about forms of resistance for the permanence of Philosophy in the educational context.
id UNESP-7_c0f0531be3639b6a4dc6db5eff9dc957
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15729
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high schoolComprensión y perspectivas de investigadores sobre la enseñanza de la filosofía en la educación secundariaCompreensão e perspectivas de pesquisadores acerca do ensino de filosofia no ensino médioMetodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio.Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform.Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria.This paper sought to investigate the understanding and perspectives of researchers about teaching Philosophy. It consists of a qualitative research conducted with data collected by means of interviews with seven research professors published in the journal Filosofia: Ciência & Vida, by Editora Escala. Data were interpreted in the light of Bardin’s (2016) content analysis, resulting in three categories: Philosophy trajectory; Philosophy teaching methodology; and contributions of Philosophy in high school. As an integral part of the high school curriculum, Philosophy fluctuates between permanence and absence. Moreover, the reform instituted by Law no. 13,415/2017 has condemned the subject to exclusion. These findings indicate the need for about forms of resistance for the permanence of Philosophy in the educational context.En este artículo se propone investigar el entendimiento y las perspectivas de los investigadores sobre la enseñanza de la filosofía. La investigación cualitativa tuvo los datos para análisis provenientes de entrevistas sobre la enseñanza de la filosofía, las cuales se realizaron con siete profesores investigadores y se publicaron en la revista Filosofía: Ciência & Vida, de la editorial Escala. Para analizar los discursos de estos profesores investigadores se utilizó la técnica de análisis de contenido de Bardin, del cual surgieron tres categorías: trayectoria de la materia de la filosofía; metodología de la enseñanza de la filosofía; y contribuciones de la filosofía en la educación secundaria. Los resultados apuntan a que la filosofía, como parte integral del currículo de las escuelas de educación secundaria, ha oscilado a lo largo del tiempo entre permanencias y ausencias, y que su presencia, en el año 2020, ante la reforma que dispone la Ley 13.415/2017, se ve condenada a la exclusión. Así, resulta fundamental pensar en formas de resistencia para la permanencia de esta materia en el contexto educativo.Neste artigo, o objetivo foi investigar o entendimento e as perspectivas de pesquisadores acerca do ensino de filosofia. A pesquisa, de natureza qualitativa, bem como os dados analisados, origina-se de entrevistas realizadas com sete professores pesquisadores e publicadas na revista Filosofia: Ciência & Vida, da Editora Escala. Para analisar as falas desses professores pesquisadores, utilizou-se a técnica de análise de conteúdo de Bardin, da qual emergiram três categorias: trajetória da disciplina de filosofia; metodologia do ensino de filosofia; e contribuições do ensino de filosofia no ensino médio. Os resultados apontam que a filosofia, como disciplina integrante do currículo das escolas de ensino médio, oscila, ao longo do tempo, entre permanências e ausências, e que a sua presença em 2020, diante da reforma decretada pela Lei nº 13.415/2017, vê-se condenada à exclusão. Assim sendo, é fundamental pensar em formas de resistência para a permanência da disciplina de filosofia no contexto educacional.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1572910.18675/1981-8106.v32.n.65.s15729Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729/12320Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGabriel, Fábio AntonioPereira, Ana LúciaMendes, Ademir Aparecido Pinhelli2022-04-06T13:31:09Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15729Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-04-06T13:31:09EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
Comprensión y perspectivas de investigadores sobre la enseñanza de la filosofía en la educación secundaria
Compreensão e perspectivas de pesquisadores acerca do ensino de filosofia no ensino médio
title Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
spellingShingle Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
Gabriel, Fábio Antonio
Metodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio.
Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform.
Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria.
title_short Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
title_full Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
title_fullStr Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
title_full_unstemmed Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
title_sort Understanding and perspectives of researchers about teaching philosophy in high school
author Gabriel, Fábio Antonio
author_facet Gabriel, Fábio Antonio
Pereira, Ana Lúcia
Mendes, Ademir Aparecido Pinhelli
author_role author
author2 Pereira, Ana Lúcia
Mendes, Ademir Aparecido Pinhelli
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gabriel, Fábio Antonio
Pereira, Ana Lúcia
Mendes, Ademir Aparecido Pinhelli
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio.
Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform.
Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria.
topic Metodologia do ensino de filosofia. Entrevistas com professores de filosofia. Reforma do Ensino Médio.
Philosophy teaching methodology. Interviews with philosophy professors. High school reform.
Metodología de la enseñanza de filosofía. Entrevistas con profesores de filosofía. Reforma de la educación secundaria.
description This paper sought to investigate the understanding and perspectives of researchers about teaching Philosophy. It consists of a qualitative research conducted with data collected by means of interviews with seven research professors published in the journal Filosofia: Ciência & Vida, by Editora Escala. Data were interpreted in the light of Bardin’s (2016) content analysis, resulting in three categories: Philosophy trajectory; Philosophy teaching methodology; and contributions of Philosophy in high school. As an integral part of the high school curriculum, Philosophy fluctuates between permanence and absence. Moreover, the reform instituted by Law no. 13,415/2017 has condemned the subject to exclusion. These findings indicate the need for about forms of resistance for the permanence of Philosophy in the educational context.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15729
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15729
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15729/12320
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e09[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813734531072