EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ostrovski, Crizieli Silveira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Correia, Zélia Delgado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109
Resumo: This article is a research result that aimed to approach the scholar evasion causes at the EJA (Youth and Adults Education). Analyzing the statistical data obtained from the students´ answers, pedagogical strategies that can be applied at the scholar environment are highlighted, focusing on the student permanency at this formal educational program. The research, made through questionnaires as a methodological tool, was directed to the students who attended classes at State Center for Basic Youth and Adults Education – CEEBJA, a school located in a city in the countryside of Paraná. The results showed that, despite the several causes that justify the high index of evasion, there is, on the other hand, great interest of the student in concluding their formal studies. So, considering the collected data, for the educational professional that works with the EJA modality, new actions are still important, adapting and reviewing old behaviors to improve the educational process at the scholar environment and, consequently, the EJA´s student permanency at school. Keywords: Scholar Evasion. Social Situation. Educator. EJA.
id UNESP-7_c1855ac378efd67b4c9ff820e4edfe9f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11109
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSALEDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS Y EL ABSENTISMO ESCOLAR: ANÁLISIS Y PROPUESTAEDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS E A EVASÃO ESCOLAR: ANÁLISE E PROPOSIÇÃOEvasão escolarsituação socialEJAEducação de Jovens e AdultosThis article is a research result that aimed to approach the scholar evasion causes at the EJA (Youth and Adults Education). Analyzing the statistical data obtained from the students´ answers, pedagogical strategies that can be applied at the scholar environment are highlighted, focusing on the student permanency at this formal educational program. The research, made through questionnaires as a methodological tool, was directed to the students who attended classes at State Center for Basic Youth and Adults Education – CEEBJA, a school located in a city in the countryside of Paraná. The results showed that, despite the several causes that justify the high index of evasion, there is, on the other hand, great interest of the student in concluding their formal studies. So, considering the collected data, for the educational professional that works with the EJA modality, new actions are still important, adapting and reviewing old behaviors to improve the educational process at the scholar environment and, consequently, the EJA´s student permanency at school. Keywords: Scholar Evasion. Social Situation. Educator. EJA.Este artículo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo abordar las causas de absentismo escolar en la forma de educación de jóvenes y adultos, EJA. Se analizan los datos estadísticos obtenidos a través de las respuestas del cuestionario aplicado como instrumento de recolección, y se indican las estrategias de enseñanza que se pueden aplicar en el entorno escolar con el fin de retener al estudiante en el programa de educación formal. La investigación fue dirigida a los estudiantes del Centro Estatal de Educación Básica para Jóvenes y adultos – CEEBJA, escuela ubicada en una ciudad de Paraná, inscrito en el primer semestre de 2011. Los resultados muestran que, a pesar de las numerosas razones que justifican la alta tasa la evasión, hay, por otra parte, un gran interés del estudiante para completar sus estudios en el nivel formal. Por lo tanto, teniendo en cuenta los datos compilados, al profesional de educación que se ocupa de la educación de jóvenes y adultos le queda la "misión" para delinear nuevas acciones, adaptar y revisar las viejas actitudes, para mejorar el proceso educativo en el entorno escolar y la consiguiente la permanencia del estudiante en la educación de adultos. Palabras clave: Absentismo escolar. Situación Social. Educador. EJA.Este artigo é resultado da pesquisa que teve como objetivo abordar as causas da evasão escolar na modalidade de Educação de Jovens e Adultos, EJA. Analisam-se os dados estatísticos obtidos por meio das respostas do questionário aplicado como instrumento de coleta, apontam-se estratégias pedagógicas que podem ser aplicadas no ambiente escolar, visando a permanência do aluno neste programa de educação formal. A pesquisa foi direcionada aos alunos do Centro Estadual de Educação Básica para Jovens e Adultos- CEEBJA, escola localizada em uma cidade do interior o Paraná, matriculados no primeiro semestre de 2011. Os resultados mostram que, apesar das inúmeras causas que justificam o alto índice de evasão, há, por outro lado, grande interesse do aluno em concluir seu estudo formal. Então, considerando os dados compilados, para o profissional de educação que trabalha na modalidade de Educação de Jovens e Adultos, fica a “missão” de delinear novas ações, adaptar e rever antigas posturas, para melhorar o processo educativo no ambiente escolar e a consequente permanência do aluno na EJA. Palavras-chave: Evasão Escolar. Situação Social. Educador. EJA.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1110910.18675/1981-8106.vol28.n57.p23-40Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-401981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8557https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8558https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8559https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/10819Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessOstrovski, Crizieli SilveiraCorreia, Zélia Delgado2019-10-24T13:18:35Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11109Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:18:35EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS Y EL ABSENTISMO ESCOLAR: ANÁLISIS Y PROPUESTA
EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS E A EVASÃO ESCOLAR: ANÁLISE E PROPOSIÇÃO
title EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
spellingShingle EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
Ostrovski, Crizieli Silveira
Evasão escolar
situação social
EJA
Educação de Jovens e Adultos
title_short EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
title_full EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
title_fullStr EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
title_full_unstemmed EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
title_sort EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
author Ostrovski, Crizieli Silveira
author_facet Ostrovski, Crizieli Silveira
Correia, Zélia Delgado
author_role author
author2 Correia, Zélia Delgado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ostrovski, Crizieli Silveira
Correia, Zélia Delgado
dc.subject.por.fl_str_mv Evasão escolar
situação social
EJA
Educação de Jovens e Adultos
topic Evasão escolar
situação social
EJA
Educação de Jovens e Adultos
description This article is a research result that aimed to approach the scholar evasion causes at the EJA (Youth and Adults Education). Analyzing the statistical data obtained from the students´ answers, pedagogical strategies that can be applied at the scholar environment are highlighted, focusing on the student permanency at this formal educational program. The research, made through questionnaires as a methodological tool, was directed to the students who attended classes at State Center for Basic Youth and Adults Education – CEEBJA, a school located in a city in the countryside of Paraná. The results showed that, despite the several causes that justify the high index of evasion, there is, on the other hand, great interest of the student in concluding their formal studies. So, considering the collected data, for the educational professional that works with the EJA modality, new actions are still important, adapting and reviewing old behaviors to improve the educational process at the scholar environment and, consequently, the EJA´s student permanency at school. Keywords: Scholar Evasion. Social Situation. Educator. EJA.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109
10.18675/1981-8106.vol28.n57.p23-40
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n57.p23-40
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8557
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8558
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8559
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/10819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40
Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812501405696