EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109 |
Resumo: | This article is a research result that aimed to approach the scholar evasion causes at the EJA (Youth and Adults Education). Analyzing the statistical data obtained from the students´ answers, pedagogical strategies that can be applied at the scholar environment are highlighted, focusing on the student permanency at this formal educational program. The research, made through questionnaires as a methodological tool, was directed to the students who attended classes at State Center for Basic Youth and Adults Education – CEEBJA, a school located in a city in the countryside of Paraná. The results showed that, despite the several causes that justify the high index of evasion, there is, on the other hand, great interest of the student in concluding their formal studies. So, considering the collected data, for the educational professional that works with the EJA modality, new actions are still important, adapting and reviewing old behaviors to improve the educational process at the scholar environment and, consequently, the EJA´s student permanency at school. Keywords: Scholar Evasion. Social Situation. Educator. EJA. |
id |
UNESP-7_c1855ac378efd67b4c9ff820e4edfe9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11109 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSALEDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS Y EL ABSENTISMO ESCOLAR: ANÁLISIS Y PROPUESTAEDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS E A EVASÃO ESCOLAR: ANÁLISE E PROPOSIÇÃOEvasão escolarsituação socialEJAEducação de Jovens e AdultosThis article is a research result that aimed to approach the scholar evasion causes at the EJA (Youth and Adults Education). Analyzing the statistical data obtained from the students´ answers, pedagogical strategies that can be applied at the scholar environment are highlighted, focusing on the student permanency at this formal educational program. The research, made through questionnaires as a methodological tool, was directed to the students who attended classes at State Center for Basic Youth and Adults Education – CEEBJA, a school located in a city in the countryside of Paraná. The results showed that, despite the several causes that justify the high index of evasion, there is, on the other hand, great interest of the student in concluding their formal studies. So, considering the collected data, for the educational professional that works with the EJA modality, new actions are still important, adapting and reviewing old behaviors to improve the educational process at the scholar environment and, consequently, the EJA´s student permanency at school. Keywords: Scholar Evasion. Social Situation. Educator. EJA.Este artículo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo abordar las causas de absentismo escolar en la forma de educación de jóvenes y adultos, EJA. Se analizan los datos estadísticos obtenidos a través de las respuestas del cuestionario aplicado como instrumento de recolección, y se indican las estrategias de enseñanza que se pueden aplicar en el entorno escolar con el fin de retener al estudiante en el programa de educación formal. La investigación fue dirigida a los estudiantes del Centro Estatal de Educación Básica para Jóvenes y adultos – CEEBJA, escuela ubicada en una ciudad de Paraná, inscrito en el primer semestre de 2011. Los resultados muestran que, a pesar de las numerosas razones que justifican la alta tasa la evasión, hay, por otra parte, un gran interés del estudiante para completar sus estudios en el nivel formal. Por lo tanto, teniendo en cuenta los datos compilados, al profesional de educación que se ocupa de la educación de jóvenes y adultos le queda la "misión" para delinear nuevas acciones, adaptar y revisar las viejas actitudes, para mejorar el proceso educativo en el entorno escolar y la consiguiente la permanencia del estudiante en la educación de adultos. Palabras clave: Absentismo escolar. Situación Social. Educador. EJA.Este artigo é resultado da pesquisa que teve como objetivo abordar as causas da evasão escolar na modalidade de Educação de Jovens e Adultos, EJA. Analisam-se os dados estatísticos obtidos por meio das respostas do questionário aplicado como instrumento de coleta, apontam-se estratégias pedagógicas que podem ser aplicadas no ambiente escolar, visando a permanência do aluno neste programa de educação formal. A pesquisa foi direcionada aos alunos do Centro Estadual de Educação Básica para Jovens e Adultos- CEEBJA, escola localizada em uma cidade do interior o Paraná, matriculados no primeiro semestre de 2011. Os resultados mostram que, apesar das inúmeras causas que justificam o alto índice de evasão, há, por outro lado, grande interesse do aluno em concluir seu estudo formal. Então, considerando os dados compilados, para o profissional de educação que trabalha na modalidade de Educação de Jovens e Adultos, fica a “missão” de delinear novas ações, adaptar e rever antigas posturas, para melhorar o processo educativo no ambiente escolar e a consequente permanência do aluno na EJA. Palavras-chave: Evasão Escolar. Situação Social. Educador. EJA.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1110910.18675/1981-8106.vol28.n57.p23-40Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-401981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8557https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8558https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8559https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/10819Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessOstrovski, Crizieli SilveiraCorreia, Zélia Delgado2019-10-24T13:18:35Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11109Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:18:35EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS Y EL ABSENTISMO ESCOLAR: ANÁLISIS Y PROPUESTA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS E A EVASÃO ESCOLAR: ANÁLISE E PROPOSIÇÃO |
title |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL |
spellingShingle |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL Ostrovski, Crizieli Silveira Evasão escolar situação social EJA Educação de Jovens e Adultos |
title_short |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL |
title_full |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL |
title_fullStr |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL |
title_full_unstemmed |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL |
title_sort |
EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS AND SCHOOL DROPOUT: ANALYSIS AND PROPOSAL |
author |
Ostrovski, Crizieli Silveira |
author_facet |
Ostrovski, Crizieli Silveira Correia, Zélia Delgado |
author_role |
author |
author2 |
Correia, Zélia Delgado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ostrovski, Crizieli Silveira Correia, Zélia Delgado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evasão escolar situação social EJA Educação de Jovens e Adultos |
topic |
Evasão escolar situação social EJA Educação de Jovens e Adultos |
description |
This article is a research result that aimed to approach the scholar evasion causes at the EJA (Youth and Adults Education). Analyzing the statistical data obtained from the students´ answers, pedagogical strategies that can be applied at the scholar environment are highlighted, focusing on the student permanency at this formal educational program. The research, made through questionnaires as a methodological tool, was directed to the students who attended classes at State Center for Basic Youth and Adults Education – CEEBJA, a school located in a city in the countryside of Paraná. The results showed that, despite the several causes that justify the high index of evasion, there is, on the other hand, great interest of the student in concluding their formal studies. So, considering the collected data, for the educational professional that works with the EJA modality, new actions are still important, adapting and reviewing old behaviors to improve the educational process at the scholar environment and, consequently, the EJA´s student permanency at school. Keywords: Scholar Evasion. Social Situation. Educator. EJA. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109 10.18675/1981-8106.vol28.n57.p23-40 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n57.p23-40 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8557 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8558 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/8559 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11109/10819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40 Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40 Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 23-40 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812501405696 |