READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Biff, Vanessa Levati
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Menti, Magali de Moraes, da Silva, Veronice Camargo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999
Resumo: This article discusses the reading practices performed in the school context, highlighting the importance of dialogic reading in the reader's formation, based on Bakhtin's notion of dialogism, through a bibliographic and documentary research. The possible conceptions of reading from the different teaching-learning processes are problematized, based on Mizukami (1986), Gadotti (1999) and Silva (1999). Reading is understood as a dialogical process, proposing it as a possibility of educational action that promotes the formation of the reader in the school context, considering the data obtained in two theses concerning reading practices and school, and what determines the Brazilians’ Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC) regarding reading.
id UNESP-7_c20ee5807287a8ce8d2cb15ca8c5d7b0
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13999
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READERPRÁCTICAS DE LECTURA EN EL CONTEXTO ESCOLAR: LA IMPORTANCIA DEL DIALOGISMO EN LA FORMACIÓN DEL LECTORPRÁTICAS DE LEITURA NO CONTEXTO ESCOLAR: A IMPORTÂNCIA DO DIALOGISMO NA FORMAÇÃO DO LEITORPráticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica.Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading.Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica.This article discusses the reading practices performed in the school context, highlighting the importance of dialogic reading in the reader's formation, based on Bakhtin's notion of dialogism, through a bibliographic and documentary research. The possible conceptions of reading from the different teaching-learning processes are problematized, based on Mizukami (1986), Gadotti (1999) and Silva (1999). Reading is understood as a dialogical process, proposing it as a possibility of educational action that promotes the formation of the reader in the school context, considering the data obtained in two theses concerning reading practices and school, and what determines the Brazilians’ Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC) regarding reading.Este artículo discute las prácticas de lectura realizadas en el contexto escolar, destacando la importancia de la lectura dialógica en la formación del lector, según la noción de dialogismo de Bakhtin, a través de una investigación bibliográfica y documental. Las posibles concepciones de la lectura de los diferentes procesos de enseñanza-aprendizaje están problematizadas, basadas en Mizukami (1986), Gadotti (1999) y Silva (1999). La lectura se entiende como un proceso dialógico, proponiéndolo como una posibilidad de acción educativa que promueve la formación del lector en el contexto escolar, considerando los datos obtenidos en dos tesis sobre prácticas de lectura y escuela y en lo que determinan los Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs)  y la Base Nacional Comum Curricular brasileños(BNCC) sobre lectura.Este artigo discute as práticas de leitura realizadas no contexto escolar, evidenciando a importância da leitura dialógica na formação do leitor, segundo a noção de dialogismo de Bakhtin, por meio de uma pesquisa bibliográfica e documental. Problematizam-se as possíveis concepções de leitura, a partir dos diferentes processos de ensino-aprendizagem, com base em Mizukami (1986), Gadotti (1999) e Silva (1999). Entende-se a leitura como um processo dialógico, propondo-a como possibilidade de atuação educativa que promova a formação do leitor em contexto escolar, considerando os dados obtidos em duas teses referentes às práticas de leitura e à escola e o que determinam os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no tocante à leitura.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1399910.18675/1981-8106.v30.n.63.s13999Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11901https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11902https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11903Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBiff, Vanessa LevatiMenti, Magali de Moraesda Silva, Veronice Camargo2020-12-15T18:17:32Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13999Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-12-15T18:17:32EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
PRÁCTICAS DE LECTURA EN EL CONTEXTO ESCOLAR: LA IMPORTANCIA DEL DIALOGISMO EN LA FORMACIÓN DEL LECTOR
PRÁTICAS DE LEITURA NO CONTEXTO ESCOLAR: A IMPORTÂNCIA DO DIALOGISMO NA FORMAÇÃO DO LEITOR
title READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
spellingShingle READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
Biff, Vanessa Levati
Práticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica.
Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading.
Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica.
title_short READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
title_full READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
title_fullStr READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
title_full_unstemmed READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
title_sort READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
author Biff, Vanessa Levati
author_facet Biff, Vanessa Levati
Menti, Magali de Moraes
da Silva, Veronice Camargo
author_role author
author2 Menti, Magali de Moraes
da Silva, Veronice Camargo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Biff, Vanessa Levati
Menti, Magali de Moraes
da Silva, Veronice Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica.
Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading.
Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica.
topic Práticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica.
Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading.
Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica.
description This article discusses the reading practices performed in the school context, highlighting the importance of dialogic reading in the reader's formation, based on Bakhtin's notion of dialogism, through a bibliographic and documentary research. The possible conceptions of reading from the different teaching-learning processes are problematized, based on Mizukami (1986), Gadotti (1999) and Silva (1999). Reading is understood as a dialogical process, proposing it as a possibility of educational action that promotes the formation of the reader in the school context, considering the data obtained in two theses concerning reading practices and school, and what determines the Brazilians’ Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC) regarding reading.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13999
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13999
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11901
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11902
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11903
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813124259840