READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999 |
Resumo: | This article discusses the reading practices performed in the school context, highlighting the importance of dialogic reading in the reader's formation, based on Bakhtin's notion of dialogism, through a bibliographic and documentary research. The possible conceptions of reading from the different teaching-learning processes are problematized, based on Mizukami (1986), Gadotti (1999) and Silva (1999). Reading is understood as a dialogical process, proposing it as a possibility of educational action that promotes the formation of the reader in the school context, considering the data obtained in two theses concerning reading practices and school, and what determines the Brazilians’ Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC) regarding reading. |
id |
UNESP-7_c20ee5807287a8ce8d2cb15ca8c5d7b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13999 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READERPRÁCTICAS DE LECTURA EN EL CONTEXTO ESCOLAR: LA IMPORTANCIA DEL DIALOGISMO EN LA FORMACIÓN DEL LECTORPRÁTICAS DE LEITURA NO CONTEXTO ESCOLAR: A IMPORTÂNCIA DO DIALOGISMO NA FORMAÇÃO DO LEITORPráticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica.Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading.Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica.This article discusses the reading practices performed in the school context, highlighting the importance of dialogic reading in the reader's formation, based on Bakhtin's notion of dialogism, through a bibliographic and documentary research. The possible conceptions of reading from the different teaching-learning processes are problematized, based on Mizukami (1986), Gadotti (1999) and Silva (1999). Reading is understood as a dialogical process, proposing it as a possibility of educational action that promotes the formation of the reader in the school context, considering the data obtained in two theses concerning reading practices and school, and what determines the Brazilians’ Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC) regarding reading.Este artículo discute las prácticas de lectura realizadas en el contexto escolar, destacando la importancia de la lectura dialógica en la formación del lector, según la noción de dialogismo de Bakhtin, a través de una investigación bibliográfica y documental. Las posibles concepciones de la lectura de los diferentes procesos de enseñanza-aprendizaje están problematizadas, basadas en Mizukami (1986), Gadotti (1999) y Silva (1999). La lectura se entiende como un proceso dialógico, proponiéndolo como una posibilidad de acción educativa que promueve la formación del lector en el contexto escolar, considerando los datos obtenidos en dos tesis sobre prácticas de lectura y escuela y en lo que determinan los Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) y la Base Nacional Comum Curricular brasileños(BNCC) sobre lectura.Este artigo discute as práticas de leitura realizadas no contexto escolar, evidenciando a importância da leitura dialógica na formação do leitor, segundo a noção de dialogismo de Bakhtin, por meio de uma pesquisa bibliográfica e documental. Problematizam-se as possíveis concepções de leitura, a partir dos diferentes processos de ensino-aprendizagem, com base em Mizukami (1986), Gadotti (1999) e Silva (1999). Entende-se a leitura como um processo dialógico, propondo-a como possibilidade de atuação educativa que promova a formação do leitor em contexto escolar, considerando os dados obtidos em duas teses referentes às práticas de leitura e à escola e o que determinam os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no tocante à leitura.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1399910.18675/1981-8106.v30.n.63.s13999Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11901https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11902https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11903Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBiff, Vanessa LevatiMenti, Magali de Moraesda Silva, Veronice Camargo2020-12-15T18:17:32Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13999Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-12-15T18:17:32EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER PRÁCTICAS DE LECTURA EN EL CONTEXTO ESCOLAR: LA IMPORTANCIA DEL DIALOGISMO EN LA FORMACIÓN DEL LECTOR PRÁTICAS DE LEITURA NO CONTEXTO ESCOLAR: A IMPORTÂNCIA DO DIALOGISMO NA FORMAÇÃO DO LEITOR |
title |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER |
spellingShingle |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER Biff, Vanessa Levati Práticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica. Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading. Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica. |
title_short |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER |
title_full |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER |
title_fullStr |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER |
title_full_unstemmed |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER |
title_sort |
READING PRACTICES IN THE SCHOOL CONTEXT: THE IMPORTANCE OF DIALOGISM IN THE FORMATION OF THE READER |
author |
Biff, Vanessa Levati |
author_facet |
Biff, Vanessa Levati Menti, Magali de Moraes da Silva, Veronice Camargo |
author_role |
author |
author2 |
Menti, Magali de Moraes da Silva, Veronice Camargo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Biff, Vanessa Levati Menti, Magali de Moraes da Silva, Veronice Camargo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica. Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading. Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica. |
topic |
Práticas de Leitura. Formação do Leitor. Dialogismo. Leitura Dialógica. Reading Practices. Formation of the Reader. Dialogism. Dialogic Reading. Prácticas de Lectura. Formación del Lector. Dialogismo. Lectura Dialógica. |
description |
This article discusses the reading practices performed in the school context, highlighting the importance of dialogic reading in the reader's formation, based on Bakhtin's notion of dialogism, through a bibliographic and documentary research. The possible conceptions of reading from the different teaching-learning processes are problematized, based on Mizukami (1986), Gadotti (1999) and Silva (1999). Reading is understood as a dialogical process, proposing it as a possibility of educational action that promotes the formation of the reader in the school context, considering the data obtained in two theses concerning reading practices and school, and what determines the Brazilians’ Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC) regarding reading. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13999 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13999 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11901 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11902 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13999/11903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813124259840 |