The training of educators, a crisis as deep as that of society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639 |
Resumo: | To speak of formation today is to place ourselves in a scenario of great epochal and civilizational transformations, which reorganizes the systems of socialization built in Western culture: politics, family, religion and, of course, school. This shows how the project of the fourth industrial revolution and a cognitive capitalism at the helm turns science and knowledge into a productive force, turning educational and research institutions upside down, converting them into privileged fields of control in favor of their interests. There, the multiple scenarios of formation need to be transformed to account for how the human of this time is shaped, establishing in all systems of educational and pedagogical mediations a scenario of dispute. This must also be reformulated and reorganized by critical thinking, sense in which this text is inscribed, to open tracks of reflection from Latin American thought and specifically from popular educations. |
id |
UNESP-7_caf193c42a4081a9b487aa75c9770adf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16639 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The training of educators, a crisis as deep as that of societyA formação de educadores, uma crise tão profunda quanto a da sociedadeLa formación de educadores y educadoras, una crisis tan profunda como la de la sociedadFormación de Educadores. Educación. Colegio.Training of Educators. Education. School.Formação de Educadores. Educação. Escola.To speak of formation today is to place ourselves in a scenario of great epochal and civilizational transformations, which reorganizes the systems of socialization built in Western culture: politics, family, religion and, of course, school. This shows how the project of the fourth industrial revolution and a cognitive capitalism at the helm turns science and knowledge into a productive force, turning educational and research institutions upside down, converting them into privileged fields of control in favor of their interests. There, the multiple scenarios of formation need to be transformed to account for how the human of this time is shaped, establishing in all systems of educational and pedagogical mediations a scenario of dispute. This must also be reformulated and reorganized by critical thinking, sense in which this text is inscribed, to open tracks of reflection from Latin American thought and specifically from popular educations.Falar de formação atualmente é nos colocar em um cenário de grandes transformações tanto de época quanto de civilização, que repensam os sistemas de socialização construídos na cultura ocidental: política, família, religião e, claro, a escola, a qual vê como o projeto da quarta revolução industrial e um capitalismo cognitivo no comando transformam a ciência e o conhecimento em uma força produtiva, alterando radicalmente instituições educacionais e de pesquisa, transformando-as em campos privilegiados de controle para seus interesses. Ali, os múltiplos cenários de formação precisam ser transformados para explicar como o ser humano desse tempo é moldado, estabelecendo em todos os sistemas de mediações educacionais e pedagógicas um cenário de disputa, que também deve ser reformulado e reorganizado pelo pensamento crítico, sentido no qual este texto está inscrito, para abrir faixas de reflexão a partir do pensamento latino-americano e, especificamente, a partir da educação popular.Hablar de formación hoy día es colocarnos en un escenario de grandes transformaciones de época y civilizatorias, las cuales replantean los sistemas de socialización construidos en la cultura occidental: política, familia, religión y, desde luego, la escuela, la cual ve cómo el proyecto de la cuarta revolución industrial y un capitalismo cognitivo al mando convierte a la ciencia y al conocimiento en fuerza productiva, dando un vuelco a la institucionalidad educativa e investigativa y convirtiéndolos en campos privilegiados de control para sus intereses. Allí, los múltiples escenarios de formación necesitan ser transformados para dar cuenta de cómo se da forma a lo humano de este tiempo, estableciendo en todos los sistemas de mediaciones educativos y pedagógicos un escenario de disputa, el cual también debe ser reformulado y reorganizado por el pensamiento crítico, sentido en el que se inscribe este texto, para abrir pistas de reflexión desde ese pensamiento latinoamericano y con especificidad desde las educaciones populares.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1663910.18675/1981-8106.v32.n.65.s16639Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639/12592Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessJiménez, Marco Raúl Mejía 2022-12-13T20:33:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16639Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-12-13T20:33:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The training of educators, a crisis as deep as that of society A formação de educadores, uma crise tão profunda quanto a da sociedade La formación de educadores y educadoras, una crisis tan profunda como la de la sociedad |
title |
The training of educators, a crisis as deep as that of society |
spellingShingle |
The training of educators, a crisis as deep as that of society Jiménez, Marco Raúl Mejía Formación de Educadores. Educación. Colegio. Training of Educators. Education. School. Formação de Educadores. Educação. Escola. |
title_short |
The training of educators, a crisis as deep as that of society |
title_full |
The training of educators, a crisis as deep as that of society |
title_fullStr |
The training of educators, a crisis as deep as that of society |
title_full_unstemmed |
The training of educators, a crisis as deep as that of society |
title_sort |
The training of educators, a crisis as deep as that of society |
author |
Jiménez, Marco Raúl Mejía |
author_facet |
Jiménez, Marco Raúl Mejía |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jiménez, Marco Raúl Mejía |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación de Educadores. Educación. Colegio. Training of Educators. Education. School. Formação de Educadores. Educação. Escola. |
topic |
Formación de Educadores. Educación. Colegio. Training of Educators. Education. School. Formação de Educadores. Educação. Escola. |
description |
To speak of formation today is to place ourselves in a scenario of great epochal and civilizational transformations, which reorganizes the systems of socialization built in Western culture: politics, family, religion and, of course, school. This shows how the project of the fourth industrial revolution and a cognitive capitalism at the helm turns science and knowledge into a productive force, turning educational and research institutions upside down, converting them into privileged fields of control in favor of their interests. There, the multiple scenarios of formation need to be transformed to account for how the human of this time is shaped, establishing in all systems of educational and pedagogical mediations a scenario of dispute. This must also be reformulated and reorganized by critical thinking, sense in which this text is inscribed, to open tracks of reflection from Latin American thought and specifically from popular educations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16639 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16639 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639/12592 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814171787264 |