The training of educators, a crisis as deep as that of society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jiménez, Marco Raúl Mejía
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639
Resumo: To speak of formation today is to place ourselves in a scenario of great epochal and civilizational transformations, which reorganizes the systems of socialization built in Western culture: politics, family, religion and, of course, school. This shows how the project of the fourth industrial revolution and a cognitive capitalism at the helm turns science and knowledge into a productive force, turning educational and research institutions upside down, converting them into privileged fields of control in favor of their interests. There, the multiple scenarios of formation need to be transformed to account for how the human of this time is shaped, establishing in all systems of educational and pedagogical mediations a scenario of dispute. This must also be reformulated and reorganized by critical thinking, sense in which this text is inscribed, to open tracks of reflection from Latin American thought and specifically from popular educations.
id UNESP-7_caf193c42a4081a9b487aa75c9770adf
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16639
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The training of educators, a crisis as deep as that of societyA formação de educadores, uma crise tão profunda quanto a da sociedadeLa formación de educadores y educadoras, una crisis tan profunda como la de la sociedadFormación de Educadores. Educación. Colegio.Training of Educators. Education. School.Formação de Educadores. Educação. Escola.To speak of formation today is to place ourselves in a scenario of great epochal and civilizational transformations, which reorganizes the systems of socialization built in Western culture: politics, family, religion and, of course, school. This shows how the project of the fourth industrial revolution and a cognitive capitalism at the helm turns science and knowledge into a productive force, turning educational and research institutions upside down, converting them into privileged fields of control in favor of their interests. There, the multiple scenarios of formation need to be transformed to account for how the human of this time is shaped, establishing in all systems of educational and pedagogical mediations a scenario of dispute. This must also be reformulated and reorganized by critical thinking, sense in which this text is inscribed, to open tracks of reflection from Latin American thought and specifically from popular educations.Falar de formação atualmente é nos colocar em um cenário de grandes transformações tanto de época quanto de civilização, que repensam os sistemas de socialização construídos na cultura ocidental: política, família, religião e, claro, a escola, a qual vê como o projeto da quarta revolução industrial e um capitalismo cognitivo no comando transformam a ciência e o conhecimento em uma força produtiva, alterando radicalmente instituições educacionais e de pesquisa, transformando-as em campos privilegiados de controle para seus interesses. Ali, os múltiplos cenários de formação precisam ser transformados para explicar como o ser humano desse tempo é moldado, estabelecendo em todos os sistemas de mediações educacionais e pedagógicas um cenário de disputa, que também deve ser reformulado e reorganizado pelo pensamento crítico, sentido no qual este texto está inscrito, para abrir faixas de reflexão a partir do pensamento latino-americano e, especificamente, a partir da educação popular.Hablar de formación hoy día es colocarnos en un escenario de grandes transformaciones de época y civilizatorias, las cuales replantean los sistemas de socialización construidos en la cultura occidental: política, familia, religión y, desde luego, la escuela, la cual ve cómo el proyecto de la cuarta revolución industrial y un capitalismo cognitivo al mando convierte a la ciencia y al conocimiento en fuerza productiva, dando un vuelco a la institucionalidad educativa e investigativa y convirtiéndolos en campos privilegiados de control para sus intereses. Allí, los múltiples escenarios de formación necesitan ser transformados para dar cuenta de cómo se da forma a lo humano de este tiempo, estableciendo en todos los sistemas de mediaciones educativos y pedagógicos un escenario de disputa, el cual también debe ser reformulado y reorganizado por el pensamiento crítico, sentido en el que se inscribe este texto, para abrir pistas de reflexión desde ese pensamiento latinoamericano y con especificidad desde las educaciones populares.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1663910.18675/1981-8106.v32.n.65.s16639Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639/12592Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessJiménez, Marco Raúl Mejía 2022-12-13T20:33:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16639Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-12-13T20:33:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The training of educators, a crisis as deep as that of society
A formação de educadores, uma crise tão profunda quanto a da sociedade
La formación de educadores y educadoras, una crisis tan profunda como la de la sociedad
title The training of educators, a crisis as deep as that of society
spellingShingle The training of educators, a crisis as deep as that of society
Jiménez, Marco Raúl Mejía
Formación de Educadores. Educación. Colegio.
Training of Educators. Education. School.
Formação de Educadores. Educação. Escola.
title_short The training of educators, a crisis as deep as that of society
title_full The training of educators, a crisis as deep as that of society
title_fullStr The training of educators, a crisis as deep as that of society
title_full_unstemmed The training of educators, a crisis as deep as that of society
title_sort The training of educators, a crisis as deep as that of society
author Jiménez, Marco Raúl Mejía
author_facet Jiménez, Marco Raúl Mejía
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jiménez, Marco Raúl Mejía
dc.subject.por.fl_str_mv Formación de Educadores. Educación. Colegio.
Training of Educators. Education. School.
Formação de Educadores. Educação. Escola.
topic Formación de Educadores. Educación. Colegio.
Training of Educators. Education. School.
Formação de Educadores. Educação. Escola.
description To speak of formation today is to place ourselves in a scenario of great epochal and civilizational transformations, which reorganizes the systems of socialization built in Western culture: politics, family, religion and, of course, school. This shows how the project of the fourth industrial revolution and a cognitive capitalism at the helm turns science and knowledge into a productive force, turning educational and research institutions upside down, converting them into privileged fields of control in favor of their interests. There, the multiple scenarios of formation need to be transformed to account for how the human of this time is shaped, establishing in all systems of educational and pedagogical mediations a scenario of dispute. This must also be reformulated and reorganized by critical thinking, sense in which this text is inscribed, to open tracks of reflection from Latin American thought and specifically from popular educations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16639
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16639
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16639/12592
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e34[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814171787264