The Sociology of Childhood: an outline of a map

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moruzzi, Andrea Braga
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675
Resumo: Since 1980th, and more evidently from 1990th, the Infancy Sociology has been expanding and consolidating as theoretical field for both education thoughts and culture of little child. Researches from Portugal, France and England, among others, have showed contributions and relevance of this field, considering different themes and theoretical arranges. This paper intent to put together different Infancy Sociology points of view aiming to draw an overview of their principal themes and assumptions. In this perspective, it was adopted the infant central character, concerned with the idea that kids are social authors and that the concepts about what are child (or infancy) are socially constructed. The socialization processes are also discussed and questioned, since they are important for the called infant culture. These themes, and their methods, are a challenge for Infant Sociology and may permit us to enhance what we know and what we make with and for infant.
id UNESP-7_d0a370663a476c207fa1ce93d6077d91
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3675
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The Sociology of Childhood: an outline of a mapA Sociologia da Infância: esboço de um mapaSociologia da InfânciaCriançasSocializaçãoCulturas InfantisMetodologias.Sociologia da EDucaçãoSince 1980th, and more evidently from 1990th, the Infancy Sociology has been expanding and consolidating as theoretical field for both education thoughts and culture of little child. Researches from Portugal, France and England, among others, have showed contributions and relevance of this field, considering different themes and theoretical arranges. This paper intent to put together different Infancy Sociology points of view aiming to draw an overview of their principal themes and assumptions. In this perspective, it was adopted the infant central character, concerned with the idea that kids are social authors and that the concepts about what are child (or infancy) are socially constructed. The socialization processes are also discussed and questioned, since they are important for the called infant culture. These themes, and their methods, are a challenge for Infant Sociology and may permit us to enhance what we know and what we make with and for infant.Desde a década de 1980 e mais evidentemente a partir da década de 1990 a Sociologia da Infância tem se expandido e se consolidado enquanto campo teórico significativo para se pensar a educação e o universo cultural das crianças pequenas. Pesquisas de origem portuguesa, francesa ou inglesa, entre outras, mostram, sob diferentes temáticas e arranjos teóricos, as contribuições e relevância desse campo. O presente trabalho procura reunir diferentes obras da Sociologia da Infância, no intuito de esboçar um mapa a respeito de seus principais temas e pressupostos. Neste artigo será abordado o tema do protagonismo infantil, condizente com a idéia de que as crianças são atores sociais e que as noções a respeito do que vem a ser a criança ou a infância são construídas socialmente. Os processos de socialização também são debatidos e questionados, pois por meio deles se (re)configuram ritos e rituais, produzindo o que vem sendo chamado de cultura ou culturas infantis. Estes temas lançam, por fim, um desafio para a Sociologia da Infância, tal como o de desenvolver metodologias adequadas de pesquisas com e por crianças, no intuito de produzir e aprimorar o que conhecemos e o que fazemos com e por elas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2011-08-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 No. 36 (2011); 125-137Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 Núm. 36 (2011); 125-137Educação: Teoria e Prática; v. 21 n. 36 (2011); 125-1371981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675/3784Moruzzi, Andrea Bragainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-03-12T11:52:02Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3675Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2012-03-12T11:52:02EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Sociology of Childhood: an outline of a map
A Sociologia da Infância: esboço de um mapa
title The Sociology of Childhood: an outline of a map
spellingShingle The Sociology of Childhood: an outline of a map
Moruzzi, Andrea Braga
Sociologia da Infância
Crianças
Socialização
Culturas Infantis
Metodologias.
Sociologia da EDucação
title_short The Sociology of Childhood: an outline of a map
title_full The Sociology of Childhood: an outline of a map
title_fullStr The Sociology of Childhood: an outline of a map
title_full_unstemmed The Sociology of Childhood: an outline of a map
title_sort The Sociology of Childhood: an outline of a map
author Moruzzi, Andrea Braga
author_facet Moruzzi, Andrea Braga
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moruzzi, Andrea Braga
dc.subject.por.fl_str_mv Sociologia da Infância
Crianças
Socialização
Culturas Infantis
Metodologias.
Sociologia da EDucação
topic Sociologia da Infância
Crianças
Socialização
Culturas Infantis
Metodologias.
Sociologia da EDucação
description Since 1980th, and more evidently from 1990th, the Infancy Sociology has been expanding and consolidating as theoretical field for both education thoughts and culture of little child. Researches from Portugal, France and England, among others, have showed contributions and relevance of this field, considering different themes and theoretical arranges. This paper intent to put together different Infancy Sociology points of view aiming to draw an overview of their principal themes and assumptions. In this perspective, it was adopted the infant central character, concerned with the idea that kids are social authors and that the concepts about what are child (or infancy) are socially constructed. The socialization processes are also discussed and questioned, since they are important for the called infant culture. These themes, and their methods, are a challenge for Infant Sociology and may permit us to enhance what we know and what we make with and for infant.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675/3784
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 No. 36 (2011); 125-137
Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 Núm. 36 (2011); 125-137
Educação: Teoria e Prática; v. 21 n. 36 (2011); 125-137
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811068002304