The Sociology of Childhood: an outline of a map
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675 |
Resumo: | Since 1980th, and more evidently from 1990th, the Infancy Sociology has been expanding and consolidating as theoretical field for both education thoughts and culture of little child. Researches from Portugal, France and England, among others, have showed contributions and relevance of this field, considering different themes and theoretical arranges. This paper intent to put together different Infancy Sociology points of view aiming to draw an overview of their principal themes and assumptions. In this perspective, it was adopted the infant central character, concerned with the idea that kids are social authors and that the concepts about what are child (or infancy) are socially constructed. The socialization processes are also discussed and questioned, since they are important for the called infant culture. These themes, and their methods, are a challenge for Infant Sociology and may permit us to enhance what we know and what we make with and for infant. |
id |
UNESP-7_d0a370663a476c207fa1ce93d6077d91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3675 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The Sociology of Childhood: an outline of a mapA Sociologia da Infância: esboço de um mapaSociologia da InfânciaCriançasSocializaçãoCulturas InfantisMetodologias.Sociologia da EDucaçãoSince 1980th, and more evidently from 1990th, the Infancy Sociology has been expanding and consolidating as theoretical field for both education thoughts and culture of little child. Researches from Portugal, France and England, among others, have showed contributions and relevance of this field, considering different themes and theoretical arranges. This paper intent to put together different Infancy Sociology points of view aiming to draw an overview of their principal themes and assumptions. In this perspective, it was adopted the infant central character, concerned with the idea that kids are social authors and that the concepts about what are child (or infancy) are socially constructed. The socialization processes are also discussed and questioned, since they are important for the called infant culture. These themes, and their methods, are a challenge for Infant Sociology and may permit us to enhance what we know and what we make with and for infant.Desde a década de 1980 e mais evidentemente a partir da década de 1990 a Sociologia da Infância tem se expandido e se consolidado enquanto campo teórico significativo para se pensar a educação e o universo cultural das crianças pequenas. Pesquisas de origem portuguesa, francesa ou inglesa, entre outras, mostram, sob diferentes temáticas e arranjos teóricos, as contribuições e relevância desse campo. O presente trabalho procura reunir diferentes obras da Sociologia da Infância, no intuito de esboçar um mapa a respeito de seus principais temas e pressupostos. Neste artigo será abordado o tema do protagonismo infantil, condizente com a idéia de que as crianças são atores sociais e que as noções a respeito do que vem a ser a criança ou a infância são construídas socialmente. Os processos de socialização também são debatidos e questionados, pois por meio deles se (re)configuram ritos e rituais, produzindo o que vem sendo chamado de cultura ou culturas infantis. Estes temas lançam, por fim, um desafio para a Sociologia da Infância, tal como o de desenvolver metodologias adequadas de pesquisas com e por crianças, no intuito de produzir e aprimorar o que conhecemos e o que fazemos com e por elas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2011-08-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 No. 36 (2011); 125-137Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 Núm. 36 (2011); 125-137Educação: Teoria e Prática; v. 21 n. 36 (2011); 125-1371981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675/3784Moruzzi, Andrea Bragainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-03-12T11:52:02Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3675Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2012-03-12T11:52:02EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Sociology of Childhood: an outline of a map A Sociologia da Infância: esboço de um mapa |
title |
The Sociology of Childhood: an outline of a map |
spellingShingle |
The Sociology of Childhood: an outline of a map Moruzzi, Andrea Braga Sociologia da Infância Crianças Socialização Culturas Infantis Metodologias. Sociologia da EDucação |
title_short |
The Sociology of Childhood: an outline of a map |
title_full |
The Sociology of Childhood: an outline of a map |
title_fullStr |
The Sociology of Childhood: an outline of a map |
title_full_unstemmed |
The Sociology of Childhood: an outline of a map |
title_sort |
The Sociology of Childhood: an outline of a map |
author |
Moruzzi, Andrea Braga |
author_facet |
Moruzzi, Andrea Braga |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moruzzi, Andrea Braga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociologia da Infância Crianças Socialização Culturas Infantis Metodologias. Sociologia da EDucação |
topic |
Sociologia da Infância Crianças Socialização Culturas Infantis Metodologias. Sociologia da EDucação |
description |
Since 1980th, and more evidently from 1990th, the Infancy Sociology has been expanding and consolidating as theoretical field for both education thoughts and culture of little child. Researches from Portugal, France and England, among others, have showed contributions and relevance of this field, considering different themes and theoretical arranges. This paper intent to put together different Infancy Sociology points of view aiming to draw an overview of their principal themes and assumptions. In this perspective, it was adopted the infant central character, concerned with the idea that kids are social authors and that the concepts about what are child (or infancy) are socially constructed. The socialization processes are also discussed and questioned, since they are important for the called infant culture. These themes, and their methods, are a challenge for Infant Sociology and may permit us to enhance what we know and what we make with and for infant. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3675/3784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 No. 36 (2011); 125-137 Educação: Teoria e Prática; Vol. 21 Núm. 36 (2011); 125-137 Educação: Teoria e Prática; v. 21 n. 36 (2011); 125-137 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811068002304 |