Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712 |
Resumo: | Despite of the violence to be important investigation theme, they are still incipient the researches in which the school ambients is prioritized as place of manifestation of violent situations. In that side, the objective of that work was to investigate teachers and students’ of São Leopoldo/RS perceptions concerning the theme. Three teachers and two students of a private school and three teachers and two students of a public school participated. An semi-structured interview was used to investigate the following aspects: occurrence of linked facts to the violence, concerns front to the occurrence of that phenomenon, conceptions (meanings) of violence in the school, generating factors of violence and forms used by the schools/students to face it. The data were submitted to the content analysis. The obtained data supply interpretative subsidies that can aid the elaboration of future proposed of investigation and intervention close to that context. |
id |
UNESP-7_d57e93b22aef77e12d4e3366e1564be3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/712 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RSviolênciaescolaprofessoresalunosDespite of the violence to be important investigation theme, they are still incipient the researches in which the school ambients is prioritized as place of manifestation of violent situations. In that side, the objective of that work was to investigate teachers and students’ of São Leopoldo/RS perceptions concerning the theme. Three teachers and two students of a private school and three teachers and two students of a public school participated. An semi-structured interview was used to investigate the following aspects: occurrence of linked facts to the violence, concerns front to the occurrence of that phenomenon, conceptions (meanings) of violence in the school, generating factors of violence and forms used by the schools/students to face it. The data were submitted to the content analysis. The obtained data supply interpretative subsidies that can aid the elaboration of future proposed of investigation and intervention close to that context.Apesar da violência ser importante tema de investigação, ainda são incipientes as pesquisas nas quais o ambiente escolar é priorizado como local de manifestação de situações violentas. Nesse sentido, o objetivo desse trabalho foi investigar percepções de professores e alunos de São Leopoldo/RS acerca do tema. Participaram 3 professores e 2 alunos de uma escola particular e 3 professores e 2 alunos de uma escola pública. Foi utilizada uma entrevista semi-estruturada para investigar os seguintes aspectos: ocorrência de fatos ligados à violência, preocupações frente à ocorrência desse fenômeno, concepções (significados) de violência na escola, fatores geradores de violência e formas utilizadas pelas escolas/alunos para enfrentá-la. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo. Os dados obtidos fornecem subsídios interpretativos que podem auxiliar a elaboração de futuras propostas de investigação e intervenção junto a esse contexto.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 291981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712/624Charczuk, Simone BiccaBalbinotti, Marcos Alencar Abaideinfo:eu-repo/semantics/openAccess2007-10-01T12:42:56Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/712Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2007-10-01T12:42:56EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS |
title |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS |
spellingShingle |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS Charczuk, Simone Bicca violência escola professores alunos |
title_short |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS |
title_full |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS |
title_fullStr |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS |
title_full_unstemmed |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS |
title_sort |
Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS |
author |
Charczuk, Simone Bicca |
author_facet |
Charczuk, Simone Bicca Balbinotti, Marcos Alencar Abaide |
author_role |
author |
author2 |
Balbinotti, Marcos Alencar Abaide |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Charczuk, Simone Bicca Balbinotti, Marcos Alencar Abaide |
dc.subject.por.fl_str_mv |
violência escola professores alunos |
topic |
violência escola professores alunos |
description |
Despite of the violence to be important investigation theme, they are still incipient the researches in which the school ambients is prioritized as place of manifestation of violent situations. In that side, the objective of that work was to investigate teachers and students’ of São Leopoldo/RS perceptions concerning the theme. Three teachers and two students of a private school and three teachers and two students of a public school participated. An semi-structured interview was used to investigate the following aspects: occurrence of linked facts to the violence, concerns front to the occurrence of that phenomenon, conceptions (meanings) of violence in the school, generating factors of violence and forms used by the schools/students to face it. The data were submitted to the content analysis. The obtained data supply interpretative subsidies that can aid the elaboration of future proposed of investigation and intervention close to that context. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712/624 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29 Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29 Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810287861760 |