Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Charczuk, Simone Bicca
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Balbinotti, Marcos Alencar Abaide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712
Resumo: Despite of the violence to be important investigation theme, they are still incipient the researches in which the school ambients is prioritized as place of manifestation of violent situations. In that side, the objective of that work was to investigate teachers and students’ of São Leopoldo/RS perceptions concerning the theme. Three teachers and two students of a private school and three teachers and two students of a public school participated. An semi-structured interview was used to investigate the following aspects: occurrence of linked facts to the violence, concerns front to the occurrence of that phenomenon, conceptions (meanings) of violence in the school, generating factors of violence and forms used by the schools/students to face it. The data were submitted to the content analysis. The obtained data supply interpretative subsidies that can aid the elaboration of future proposed of investigation and intervention close to that context.
id UNESP-7_d57e93b22aef77e12d4e3366e1564be3
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/712
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RSviolênciaescolaprofessoresalunosDespite of the violence to be important investigation theme, they are still incipient the researches in which the school ambients is prioritized as place of manifestation of violent situations. In that side, the objective of that work was to investigate teachers and students’ of São Leopoldo/RS perceptions concerning the theme. Three teachers and two students of a private school and three teachers and two students of a public school participated. An semi-structured interview was used to investigate the following aspects: occurrence of linked facts to the violence, concerns front to the occurrence of that phenomenon, conceptions (meanings) of violence in the school, generating factors of violence and forms used by the schools/students to face it. The data were submitted to the content analysis. The obtained data supply interpretative subsidies that can aid the elaboration of future proposed of investigation and intervention close to that context.Apesar da violência ser importante tema de investigação, ainda são incipientes as pesquisas nas quais o ambiente escolar é priorizado como local de manifestação de situações violentas. Nesse sentido, o objetivo desse trabalho foi investigar percepções de professores e alunos de São Leopoldo/RS acerca do tema. Participaram 3 professores e 2 alunos de uma escola particular e 3 professores e 2 alunos de uma escola pública. Foi utilizada uma entrevista semi-estruturada para investigar os seguintes aspectos: ocorrência de fatos ligados à violência, preocupações frente à ocorrência desse fenômeno, concepções (significados) de violência na escola, fatores geradores de violência e formas utilizadas pelas escolas/alunos para enfrentá-la. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo. Os dados obtidos fornecem subsídios interpretativos que podem auxiliar a elaboração de futuras propostas de investigação e intervenção junto a esse contexto.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 291981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712/624Charczuk, Simone BiccaBalbinotti, Marcos Alencar Abaideinfo:eu-repo/semantics/openAccess2007-10-01T12:42:56Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/712Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2007-10-01T12:42:56EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
title Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
spellingShingle Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
Charczuk, Simone Bicca
violência
escola
professores
alunos
title_short Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
title_full Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
title_fullStr Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
title_full_unstemmed Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
title_sort Violência na Escola:percepções de professores e alunos do ensino público e particular de São Leopoldo, RS
author Charczuk, Simone Bicca
author_facet Charczuk, Simone Bicca
Balbinotti, Marcos Alencar Abaide
author_role author
author2 Balbinotti, Marcos Alencar Abaide
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Charczuk, Simone Bicca
Balbinotti, Marcos Alencar Abaide
dc.subject.por.fl_str_mv violência
escola
professores
alunos
topic violência
escola
professores
alunos
description Despite of the violence to be important investigation theme, they are still incipient the researches in which the school ambients is prioritized as place of manifestation of violent situations. In that side, the objective of that work was to investigate teachers and students’ of São Leopoldo/RS perceptions concerning the theme. Three teachers and two students of a private school and three teachers and two students of a public school participated. An semi-structured interview was used to investigate the following aspects: occurrence of linked facts to the violence, concerns front to the occurrence of that phenomenon, conceptions (meanings) of violence in the school, generating factors of violence and forms used by the schools/students to face it. The data were submitted to the content analysis. The obtained data supply interpretative subsidies that can aid the elaboration of future proposed of investigation and intervention close to that context.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/712/624
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29
Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29
Educação: Teoria e Prática; Vol. 11, No. 20/21 (2003); 29
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810287861760