Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089 http://hdl.handle.net/11449/158032 |
Resumo: | Abstract: The school violence engendering is partially analyzed, considering the violence production in the school environment. This is a bibliographic research with quantitative and qualitative approach. Sources: 77 theses and 15 dissertations carried out in Brazil (2007 to 2012). Data collection and organization: Content Analysis. Main reference: Bernard Charlot and Pierre Bourdieu. Results: the sources showed that Brazilian teachers participate effectively in the school violence engendering, contributing to violence production in the school environment. The students are the main victims. The teacher is less affected by physical and verbal violence. The symbolic power is the most perpetrated by the teacher against the student. The school also plays a major role in it. |
id |
UNSP_25c4e2eec065a2e9829940b964818106 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158032 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escolaTeachers and Students: the engendering of school violenceViolenceSchool ViolenceSchool Environment ViolenceTeacherStudentViolênciaViolência da EscolaViolência em Espaço EscolarProfessorAlunoAbstract: The school violence engendering is partially analyzed, considering the violence production in the school environment. This is a bibliographic research with quantitative and qualitative approach. Sources: 77 theses and 15 dissertations carried out in Brazil (2007 to 2012). Data collection and organization: Content Analysis. Main reference: Bernard Charlot and Pierre Bourdieu. Results: the sources showed that Brazilian teachers participate effectively in the school violence engendering, contributing to violence production in the school environment. The students are the main victims. The teacher is less affected by physical and verbal violence. The symbolic power is the most perpetrated by the teacher against the student. The school also plays a major role in it.Resumo: Analisa-se o engendramento de uma face da violência da escola, tendo em vista a produção da violência em espaço escolar. Pesquisa bibliográfica quanti-qualitativa. Fontes: 77 dissertações e 15 teses produzidas no Brasil (2007 a 2012). Coleta e organização dos dados: Análise de Conteúdo. Fundamentação base: Bernard Charlot e Pierre Bourdieu. Resultados: as fontes apontaram que professores brasileiros são protagonistas na constituição da violência da escola, contribuindo para a produção da violência em espaço escolar. Os alunos são as principais vítimas dessa violência. O professor sofre menos violência física e verbal do que o aluno. A violência simbólica é a mais usada pelo professor contra o aluno. A escola também usa desse expediente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Marilda DaSilva, Adriele Gonçalves Da2018-11-12T17:28:01Z2018-11-12T17:28:01Z2018-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article471-494application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 471-494, 2018.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15803210.1590/2175-623664089S2175-62362018000200471S2175-62362018000200471.pdf0432607332289452SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-29T06:05:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158032Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:19:27.565364Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola Teachers and Students: the engendering of school violence |
title |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola |
spellingShingle |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola Silva, Marilda Da Violence School Violence School Environment Violence Teacher Student Violência Violência da Escola Violência em Espaço Escolar Professor Aluno |
title_short |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola |
title_full |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola |
title_fullStr |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola |
title_full_unstemmed |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola |
title_sort |
Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola |
author |
Silva, Marilda Da |
author_facet |
Silva, Marilda Da Silva, Adriele Gonçalves Da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Adriele Gonçalves Da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marilda Da Silva, Adriele Gonçalves Da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violence School Violence School Environment Violence Teacher Student Violência Violência da Escola Violência em Espaço Escolar Professor Aluno |
topic |
Violence School Violence School Environment Violence Teacher Student Violência Violência da Escola Violência em Espaço Escolar Professor Aluno |
description |
Abstract: The school violence engendering is partially analyzed, considering the violence production in the school environment. This is a bibliographic research with quantitative and qualitative approach. Sources: 77 theses and 15 dissertations carried out in Brazil (2007 to 2012). Data collection and organization: Content Analysis. Main reference: Bernard Charlot and Pierre Bourdieu. Results: the sources showed that Brazilian teachers participate effectively in the school violence engendering, contributing to violence production in the school environment. The students are the main victims. The teacher is less affected by physical and verbal violence. The symbolic power is the most perpetrated by the teacher against the student. The school also plays a major role in it. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12T17:28:01Z 2018-11-12T17:28:01Z 2018-06-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089 Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 471-494, 2018. 2175-6236 http://hdl.handle.net/11449/158032 10.1590/2175-623664089 S2175-62362018000200471 S2175-62362018000200471.pdf 0432607332289452 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089 http://hdl.handle.net/11449/158032 |
identifier_str_mv |
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 471-494, 2018. 2175-6236 10.1590/2175-623664089 S2175-62362018000200471 S2175-62362018000200471.pdf 0432607332289452 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
471-494 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128633547522048 |