Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marilda Da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Adriele Gonçalves Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089
http://hdl.handle.net/11449/158032
Resumo: Abstract: The school violence engendering is partially analyzed, considering the violence production in the school environment. This is a bibliographic research with quantitative and qualitative approach. Sources: 77 theses and 15 dissertations carried out in Brazil (2007 to 2012). Data collection and organization: Content Analysis. Main reference: Bernard Charlot and Pierre Bourdieu. Results: the sources showed that Brazilian teachers participate effectively in the school violence engendering, contributing to violence production in the school environment. The students are the main victims. The teacher is less affected by physical and verbal violence. The symbolic power is the most perpetrated by the teacher against the student. The school also plays a major role in it.
id UNSP_25c4e2eec065a2e9829940b964818106
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158032
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Professores e Alunos: o engendramento da violência da escolaTeachers and Students: the engendering of school violenceViolenceSchool ViolenceSchool Environment ViolenceTeacherStudentViolênciaViolência da EscolaViolência em Espaço EscolarProfessorAlunoAbstract: The school violence engendering is partially analyzed, considering the violence production in the school environment. This is a bibliographic research with quantitative and qualitative approach. Sources: 77 theses and 15 dissertations carried out in Brazil (2007 to 2012). Data collection and organization: Content Analysis. Main reference: Bernard Charlot and Pierre Bourdieu. Results: the sources showed that Brazilian teachers participate effectively in the school violence engendering, contributing to violence production in the school environment. The students are the main victims. The teacher is less affected by physical and verbal violence. The symbolic power is the most perpetrated by the teacher against the student. The school also plays a major role in it.Resumo: Analisa-se o engendramento de uma face da violência da escola, tendo em vista a produção da violência em espaço escolar. Pesquisa bibliográfica quanti-qualitativa. Fontes: 77 dissertações e 15 teses produzidas no Brasil (2007 a 2012). Coleta e organização dos dados: Análise de Conteúdo. Fundamentação base: Bernard Charlot e Pierre Bourdieu. Resultados: as fontes apontaram que professores brasileiros são protagonistas na constituição da violência da escola, contribuindo para a produção da violência em espaço escolar. Os alunos são as principais vítimas dessa violência. O professor sofre menos violência física e verbal do que o aluno. A violência simbólica é a mais usada pelo professor contra o aluno. A escola também usa desse expediente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Marilda DaSilva, Adriele Gonçalves Da2018-11-12T17:28:01Z2018-11-12T17:28:01Z2018-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article471-494application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 471-494, 2018.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15803210.1590/2175-623664089S2175-62362018000200471S2175-62362018000200471.pdf0432607332289452SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-29T06:05:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158032Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:19:27.565364Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
Teachers and Students: the engendering of school violence
title Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
spellingShingle Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
Silva, Marilda Da
Violence
School Violence
School Environment Violence
Teacher
Student
Violência
Violência da Escola
Violência em Espaço Escolar
Professor
Aluno
title_short Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
title_full Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
title_fullStr Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
title_full_unstemmed Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
title_sort Professores e Alunos: o engendramento da violência da escola
author Silva, Marilda Da
author_facet Silva, Marilda Da
Silva, Adriele Gonçalves Da
author_role author
author2 Silva, Adriele Gonçalves Da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marilda Da
Silva, Adriele Gonçalves Da
dc.subject.por.fl_str_mv Violence
School Violence
School Environment Violence
Teacher
Student
Violência
Violência da Escola
Violência em Espaço Escolar
Professor
Aluno
topic Violence
School Violence
School Environment Violence
Teacher
Student
Violência
Violência da Escola
Violência em Espaço Escolar
Professor
Aluno
description Abstract: The school violence engendering is partially analyzed, considering the violence production in the school environment. This is a bibliographic research with quantitative and qualitative approach. Sources: 77 theses and 15 dissertations carried out in Brazil (2007 to 2012). Data collection and organization: Content Analysis. Main reference: Bernard Charlot and Pierre Bourdieu. Results: the sources showed that Brazilian teachers participate effectively in the school violence engendering, contributing to violence production in the school environment. The students are the main victims. The teacher is less affected by physical and verbal violence. The symbolic power is the most perpetrated by the teacher against the student. The school also plays a major role in it.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12T17:28:01Z
2018-11-12T17:28:01Z
2018-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 471-494, 2018.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/158032
10.1590/2175-623664089
S2175-62362018000200471
S2175-62362018000200471.pdf
0432607332289452
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-623664089
http://hdl.handle.net/11449/158032
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 471-494, 2018.
2175-6236
10.1590/2175-623664089
S2175-62362018000200471
S2175-62362018000200471.pdf
0432607332289452
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 471-494
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128633547522048