Social representations of college women GTA players: gender, violence and sexuality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correr, Rinaldo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Senem, Cleiton José, Soufen, Camila Costa, Oliveira Neto, Mario de, Matos, Juliana Marques Castilho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17622
Resumo: Electronic games have gained worldwide prominence, occupying a growing social space. This study aimed to analyze the conceptions of 10 Grand Theft Auto (GTA) players interviewed about their opinions about the game. The information was submitted to content analysis, through which the thematic nuclei of gender, violence and sexuality were identified. To interpret the results, the Theory of Social Representations was used. There was a predominance of masculinity as active domination, in which the woman mirrors the victimized, degenerate and passive feminine. The concepts implied in the game denote that relationships can be perpetuated, asymmetrical and unequal, anchored in a notion that for there to be a strong there must be a weak and, for some to dominate, others must be dominated. In conclusion, this study offers elements to reflect on the impacts caused by the use of GTA games, specifically with regard to the setbacks caused by the advances obtained by society through its civilizing milestones, and expresses the way in which women are treated socially, evidencing structural machismo. These games, therefore, function as a social cut, in which, in a forceful way, they construct the socially imposed gender roles.
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There was a predominance of masculinity as active domination, in which the woman mirrors the victimized, degenerate and passive feminine. The concepts implied in the game denote that relationships can be perpetuated, asymmetrical and unequal, anchored in a notion that for there to be a strong there must be a weak and, for some to dominate, others must be dominated. In conclusion, this study offers elements to reflect on the impacts caused by the use of GTA games, specifically with regard to the setbacks caused by the advances obtained by society through its civilizing milestones, and expresses the way in which women are treated socially, evidencing structural machismo. These games, therefore, function as a social cut, in which, in a forceful way, they construct the socially imposed gender roles.Los juegos electrónicos han ganado protagonismo en nivel mundial, ocupando un espacio social creciente. Este estudio tuvo como objetivo analizar las concepciones de 10 jugadoras de Grand Theft Auto (GTA) entrevistadas sobre sus opiniones acerca del juego. Las informaciones fueron sometidas al análisis de contenido, a través de la cual se identificaron los núcleos temáticos de género, violencia y sexualidad. Para interpretar los resultados se utilizó la Teoría de las Representaciones Sociales. Se ha observado un predominio de la masculinidad como dominación activa, en la que la mujer refleja al femenino victimizado, degenerado y pasivo. Las concepcione implicadas en el juego demuestran que las relaciones pueden ser perpetuas, asimétricas y desiguales, ancladas en la noción de que, para que haya flertes, debe haber débiles y, para que unos dominen, otros deben ser dominados. En conclusión, este estudio ofrece elementos para reflexionar sobre los impactos que provoca el uso de los juegos GTA, específicamente en cuanto a los retrocesos causados a los avances obtenidos por la sociedad a través de sus hitos civilizatorios, y expresa la forma cómo las mujeres son tratadas socialmente, evidenciando el machismo estructural. Estos juegos, por tanto, funcionan como un recorte social, en el que, de forma contundente, se construyen los roles de género socialmente impuestos.Os jogos eletrônicos têm conquistado destaque mundial, ocupando espaço social crescente. Este estudo objetivou analisar as concepções de 10 jogadoras do Grand Theft Auto (GTA) entrevistadas sobre suas opiniões acerca do jogo. As informações foram submetidas à análise de conteúdo, pela qual se identificaram os núcleos temáticos gênero, violência e sexualidade. Para interpretação dos resultados usou-se a Teoria das Representações Sociais. Observou-se o predomínio da masculinidade como dominação ativa, em que a mulher espelha o feminino vitimado, degenerado e passivo. As concepções implicadas no jogo denotam que as relações podem ser perpetuadas, assimétricas e desiguais, ancoradas na noção de que, para haver o forte, deve existir o fraco e, para que uns dominem, outros devem ser dominados. Em conclusão, este estudo oferece elementos para que se reflita acerca dos impactos provocados pelo uso dos jogos de GTA, especificamente no que se refere aos retrocessos causados aos avanços obtidos pela sociedade por meio dos seus marcos civilizatórios, e exprime a maneira como a mulher é tratada socialmente, evidenciando o machismo estrutural. Esses jogos, portanto, funcionam como recorte social em que, de maneira contundente, constroem-se os papéis de gênero socialmente impostos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1762210.18675/1981-8106.v33.n.66.s17622Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e42[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e42[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e42[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17622/12751Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrer, RinaldoSenem, Cleiton José Soufen, Camila Costa Oliveira Neto, Mario deMatos, Juliana Marques Castilho de 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17622Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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