Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405 |
Resumo: | This paper aims at reflecting upon Michel de Certeau’s relationship with education. Even though the issue is marginal to his other fields of interest, such as history, religion and culture, the challenges he presents are inspiring for educators at varying levels and from different fields of knowledge. Certeau’s thought moving power is the movement towards other ones, fostered by ethical and epistemological demands; a movement which opens itself to the possibility that each encounter may reveal something new. The movement is born from the refusal of literal meanings or existing hierarchies, without falling into irresponsible relativism which denies his own memory. With Certeau we learn to see schools or universities as places of crossing paths, bricolage and operations which escape from established references. |
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Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in EducationMichel de Certeau e o Admirabile Commercium de Sentidos na EducaçãoMichel de CerteaueducaçãoculturacotidianoThis paper aims at reflecting upon Michel de Certeau’s relationship with education. Even though the issue is marginal to his other fields of interest, such as history, religion and culture, the challenges he presents are inspiring for educators at varying levels and from different fields of knowledge. Certeau’s thought moving power is the movement towards other ones, fostered by ethical and epistemological demands; a movement which opens itself to the possibility that each encounter may reveal something new. The movement is born from the refusal of literal meanings or existing hierarchies, without falling into irresponsible relativism which denies his own memory. With Certeau we learn to see schools or universities as places of crossing paths, bricolage and operations which escape from established references.O presente texto tem por objetivo refletir sobre a relação de Michel de Certeau com a educação. Ainda que o tema apareça marginalmente em relação a outros campos de interesse do autor, tais como a história, religião e cultura, suas provocações não deixam de ser inspiradoras para educadores e educadoras atuantes nos diversos níveis e das diferentes áreas do saber. A força motriz do pensamento de Certeau está no movimento em direção ao outro, fruto de uma exigência ética e epistemológica, que se abre à possibilidade da revelação de algo novo a cada encontro. O movimento nasce a partir da recusa de sentidos literais ou de hierarquias existentes, sem se deixar cair em um relativismo irresponsável que negue a sua própria memória. Com Certeau, aprende-se a ver as escolas ou a universidades como lugares onde caminhos se cruzam, de bricolagem e operações que fogem ao controle das referências estabelecidas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 95Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 95Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 951981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405/1165Josgrilberg, Fabio Botelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:39:32Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1405Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:39:32EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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