Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982 |
Resumo: | This study aims to reflect on the effects of the active learning strategy in the discipline of Nursing History at a college in Rio de Janeiro for nursing students and teaching, based on the composition between experience, meaning and word proposed by the philosopher Jorge Larrosa. This is a reflection study based on a teaching experience with first-term undergraduate students, between 2018 and 2020. The activity was developed in three moments: active search for historical and contemporary professional references, analysis of these findings and collective construction of a book. In this way, we realized that, from the active methodologies, there was a protagonism of the undergraduates in the teaching and learning process about the history of nursing, knowledge that is fundamental for the practice of the profession. It is concluded, therefore, that the use of innovative and active strategies in the nursing discipline can generate positive repercussions for both students and teachers. |
id |
UNESP-7_e5c2a73eb6d37bcf92fdc1ada04ca3bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15982 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teachingExperiencia, sentido y palabra: reflexiones sobre la enseñanza de la historia de la enfermeríaExperiência, sentido e palavra: reflexões sobre o ensino da história da enfermagemEnfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa.Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning.Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo.This study aims to reflect on the effects of the active learning strategy in the discipline of Nursing History at a college in Rio de Janeiro for nursing students and teaching, based on the composition between experience, meaning and word proposed by the philosopher Jorge Larrosa. This is a reflection study based on a teaching experience with first-term undergraduate students, between 2018 and 2020. The activity was developed in three moments: active search for historical and contemporary professional references, analysis of these findings and collective construction of a book. In this way, we realized that, from the active methodologies, there was a protagonism of the undergraduates in the teaching and learning process about the history of nursing, knowledge that is fundamental for the practice of the profession. It is concluded, therefore, that the use of innovative and active strategies in the nursing discipline can generate positive repercussions for both students and teachers.Este estudio tiene como objetivo reflexionar sobre los efectos de la estrategia de aprendizaje activo en la disciplina de Historia de la Enfermería en una facultad de Río de Janeiro para estudiantes y docentes de Enfermería desde de la composición entre experiencia, sentido y palabra propuesta por el filósofo Jorge Larrosa. Se trata de un estudio de reflexión basado en una experiencia docente con estudiantes de primer ciclo de pregrado entre 2018 y 2020. La actividad se desarrolló en tres momentos: búsqueda activa de referentes profesionales históricos y contemporáneos, análisis de estos hallazgos y construcción colectiva de un libro. De esta forma, percibimos que, con base en las metodologías activas, hubo un protagonismo de los estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje sobre la historia de la enfermería, conocimiento que es fundamental para el ejercicio de la profesión. Se concluye, por tanto, que el uso de estrategias innovadoras y activas en la disciplina de Enfermería puede generar repercusiones positivas tanto para los estudiantes como para la propia docencia.Este estudo tem por objetivo refletir sobre os efeitos da estratégia de aprendizagem ativa na disciplina de História de Enfermagem de uma faculdade no Rio de Janeiro para alunos e docência em Enfermagem a partir da composição entre experiência, sentido e palavra proposta pelo filósofo Jorge Larrosa. Trata-se de um estudo de reflexão realizado a partir de uma experiência docente com alunos do primeiro período de graduação entre os anos de 2018 e 2020. A atividade se desenvolveu em três momentos: busca ativa sobre as referências profissionais históricas e contemporâneas, análise desses achados e construção coletiva de um livro. Dessa forma, percebemos que, com base nas metodologias ativas, houve protagonismo dos graduandos no processo de ensino e aprendizagem sobre a história da enfermagem, conhecimento fundamental para o exercício da profissão. Refletiu-se, assim, que o uso de estratégias inovadoras e ativas na disciplina de Enfermagem pode gerar repercussões positivas tanto para alunos quanto para a docência em si.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1598210.18675/1981-8106.v33.n.66.s15982Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982/12668Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPaquiela, Eliane Oliveira de Andrade Figueiredo, Eluana Borges Leitão de Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira Abrahão, Ana Lúcia 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15982Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching Experiencia, sentido y palabra: reflexiones sobre la enseñanza de la historia de la enfermería Experiência, sentido e palavra: reflexões sobre o ensino da história da enfermagem |
title |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching |
spellingShingle |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade Enfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa. Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning. Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo. |
title_short |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching |
title_full |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching |
title_fullStr |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching |
title_full_unstemmed |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching |
title_sort |
Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching |
author |
Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade |
author_facet |
Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade Figueiredo, Eluana Borges Leitão de Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira Abrahão, Ana Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Figueiredo, Eluana Borges Leitão de Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira Abrahão, Ana Lúcia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade Figueiredo, Eluana Borges Leitão de Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira Abrahão, Ana Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa. Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning. Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo. |
topic |
Enfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa. Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning. Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo. |
description |
This study aims to reflect on the effects of the active learning strategy in the discipline of Nursing History at a college in Rio de Janeiro for nursing students and teaching, based on the composition between experience, meaning and word proposed by the philosopher Jorge Larrosa. This is a reflection study based on a teaching experience with first-term undergraduate students, between 2018 and 2020. The activity was developed in three moments: active search for historical and contemporary professional references, analysis of these findings and collective construction of a book. In this way, we realized that, from the active methodologies, there was a protagonism of the undergraduates in the teaching and learning process about the history of nursing, knowledge that is fundamental for the practice of the profession. It is concluded, therefore, that the use of innovative and active strategies in the nursing discipline can generate positive repercussions for both students and teachers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15982 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982/12668 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813772279808 |