Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Figueiredo, Eluana Borges Leitão de, Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira, Abrahão, Ana Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982
Resumo: This study aims to reflect on the effects of the active learning strategy in the discipline of Nursing History at a college in Rio de Janeiro for nursing students and teaching, based on the composition between experience, meaning and word proposed by the philosopher Jorge Larrosa. This is a reflection study based on a teaching experience with first-term undergraduate students, between 2018 and 2020. The activity was developed in three moments: active search for historical and contemporary professional references, analysis of these findings and collective construction of a book. In this way, we realized that, from the active methodologies, there was a protagonism of the undergraduates in the teaching and learning process about the history of nursing, knowledge that is fundamental for the practice of the profession. It is concluded, therefore, that the use of innovative and active strategies in the nursing discipline can generate positive repercussions for both students and teachers.
id UNESP-7_e5c2a73eb6d37bcf92fdc1ada04ca3bb
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15982
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Experience, meaning and word: reflections on nursing history teachingExperiencia, sentido y palabra: reflexiones sobre la enseñanza de la historia de la enfermeríaExperiência, sentido e palavra: reflexões sobre o ensino da história da enfermagemEnfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa.Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning.Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo.This study aims to reflect on the effects of the active learning strategy in the discipline of Nursing History at a college in Rio de Janeiro for nursing students and teaching, based on the composition between experience, meaning and word proposed by the philosopher Jorge Larrosa. This is a reflection study based on a teaching experience with first-term undergraduate students, between 2018 and 2020. The activity was developed in three moments: active search for historical and contemporary professional references, analysis of these findings and collective construction of a book. In this way, we realized that, from the active methodologies, there was a protagonism of the undergraduates in the teaching and learning process about the history of nursing, knowledge that is fundamental for the practice of the profession. It is concluded, therefore, that the use of innovative and active strategies in the nursing discipline can generate positive repercussions for both students and teachers.Este estudio tiene como objetivo reflexionar sobre los efectos de la estrategia de aprendizaje activo en la disciplina de Historia de la Enfermería en una facultad de Río de Janeiro para estudiantes y docentes de Enfermería desde de la composición entre experiencia, sentido y palabra propuesta por el filósofo Jorge Larrosa. Se trata de un estudio de reflexión basado en una experiencia docente con estudiantes de primer ciclo de pregrado entre 2018 y 2020. La actividad se desarrolló en tres momentos: búsqueda activa de referentes profesionales históricos y contemporáneos, análisis de estos hallazgos y construcción colectiva de un libro. De esta forma, percibimos que, con base en las metodologías activas, hubo un protagonismo de los estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje sobre la historia de la enfermería, conocimiento que es fundamental para el ejercicio de la profesión. Se concluye, por tanto, que el uso de estrategias innovadoras y activas en la disciplina de Enfermería puede generar repercusiones positivas tanto para los estudiantes como para la propia docencia.Este estudo tem por objetivo refletir sobre os efeitos da estratégia de aprendizagem ativa na disciplina de História de Enfermagem de uma faculdade no Rio de Janeiro para alunos e docência em Enfermagem a partir da composição entre experiência, sentido e palavra proposta pelo filósofo Jorge Larrosa. Trata-se de um estudo de reflexão realizado a partir de uma experiência docente com alunos do primeiro período de graduação entre os anos de 2018 e 2020. A atividade se desenvolveu em três momentos: busca ativa sobre as referências profissionais históricas e contemporâneas, análise desses achados e construção coletiva de um livro. Dessa forma, percebemos que, com base nas metodologias ativas, houve protagonismo dos graduandos no processo de ensino e aprendizagem sobre a história da enfermagem, conhecimento fundamental para o exercício da profissão. Refletiu-se, assim, que o uso de estratégias inovadoras e ativas na disciplina de Enfermagem pode gerar repercussões positivas tanto para alunos quanto para a docência em si.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1598210.18675/1981-8106.v33.n.66.s15982Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982/12668Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPaquiela, Eliane Oliveira de Andrade Figueiredo, Eluana Borges Leitão de Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira Abrahão, Ana Lúcia 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15982Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
Experiencia, sentido y palabra: reflexiones sobre la enseñanza de la historia de la enfermería
Experiência, sentido e palavra: reflexões sobre o ensino da história da enfermagem
title Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
spellingShingle Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade
Enfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa.
Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning.
Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo.
title_short Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
title_full Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
title_fullStr Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
title_full_unstemmed Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
title_sort Experience, meaning and word: reflections on nursing history teaching
author Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade
author_facet Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade
Figueiredo, Eluana Borges Leitão de
Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira
Abrahão, Ana Lúcia
author_role author
author2 Figueiredo, Eluana Borges Leitão de
Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira
Abrahão, Ana Lúcia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paquiela, Eliane Oliveira de Andrade
Figueiredo, Eluana Borges Leitão de
Lemos, Patrícia Ferraciolli Siqueira
Abrahão, Ana Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa.
Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning.
Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo.
topic Enfermagem. História da Enfermagem. Inovação. Educação em Enfermagem. Aprendizagem Ativa.
Nursing. Nursing History. Innovation. Nursing Education. Active Learning.
Enfermería. Historia de la Enfermería. Innovación. Educación en Enfermería. Aprendizaje Activo.
description This study aims to reflect on the effects of the active learning strategy in the discipline of Nursing History at a college in Rio de Janeiro for nursing students and teaching, based on the composition between experience, meaning and word proposed by the philosopher Jorge Larrosa. This is a reflection study based on a teaching experience with first-term undergraduate students, between 2018 and 2020. The activity was developed in three moments: active search for historical and contemporary professional references, analysis of these findings and collective construction of a book. In this way, we realized that, from the active methodologies, there was a protagonism of the undergraduates in the teaching and learning process about the history of nursing, knowledge that is fundamental for the practice of the profession. It is concluded, therefore, that the use of innovative and active strategies in the nursing discipline can generate positive repercussions for both students and teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15982
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15982/12668
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e23[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813772279808