HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Eduardo Pinto e
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Heloani, Roberto, Piolli, Evaldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320
Resumo: The aim of this paper is to discuss the present Human Rights in the civilizing process and detect to what extent this practice was being undermined at work, characterized by quantophrenia and disqualification of those who resist or do not reach inhuman productivity goals. We believe the universalization of Human Rights while a clear sign of civilizing process and condition for democracy and ethics based on tolerance and dialogical practice. However, if we analyze the relations between human rights, ethics and work in the organizations, publics and educational includes, and your influence in the subjectivity, we point that barbarism pertains to the civilizing process which, paradoxically, produces situations of workplace bullying and morbid forms of solidarity, based on humiliation and stigmatization. Keywords: Human Rights. Bullying. Work. Ssubjectivity. Managerialism.
id UNESP-7_ec00e47faa0bb7b8bcd2c73bf2b2f81f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9320
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITYDERECHOS HUMANOS EN PELIGRO: ORGANIZACIONES PATOGÉNICAS, TRABAJO Y SUBJETIVIDADDIREITOS HUMANOS SOB AMEAÇA: ORGANIZAÇÕES PATOGÊNICAS, TRABALHO E SUBJETIVIDADEHuman Rights. Bullying. Work. Ssubjectivity. Managerialism.Derechos Humanos. Acoso. Trabajo. Subjetividad. Gerencialismo.Direitos Humanos. Assédio moral. Ttrabalho. Ssubjetividade. Gerencialismo.Direitos Humanos no TrabalhoThe aim of this paper is to discuss the present Human Rights in the civilizing process and detect to what extent this practice was being undermined at work, characterized by quantophrenia and disqualification of those who resist or do not reach inhuman productivity goals. We believe the universalization of Human Rights while a clear sign of civilizing process and condition for democracy and ethics based on tolerance and dialogical practice. However, if we analyze the relations between human rights, ethics and work in the organizations, publics and educational includes, and your influence in the subjectivity, we point that barbarism pertains to the civilizing process which, paradoxically, produces situations of workplace bullying and morbid forms of solidarity, based on humiliation and stigmatization. Keywords: Human Rights. Bullying. Work. Ssubjectivity. Managerialism.El propósito de este artículo es discutir los Derechos Humanos en el proceso civilizador actual y en qué medida estaría debilitado en el trabajo, caracterizado por cuantofrenia e inhabilitación de los que resisten o no alcanzan metas deshumanas de productividad. Consideramos la universalización de los Derechos Humanos una señal evidente del proceso de civilización y condición para la democracia y la implementación de una ética marcada por la tolerancia y la práctica dialógica. Sin embargo, al analizar las relaciones entre los derechos humanos, ética y trabajo en las organizaciones, públicas y educacionales incluidas, y su influencia en la subjetividad, apuntamos que la barbarie se inscribe en el proceso civilizador. De forma contradictoria a los principios éticos y democráticos, se producen situaciones de acoso laboral y formas de solidaridad mórbida, fundamentadas en la humillación y en la estigmatización. Palabras clave: Derechos Humanos. Acoso. Trabajo. Subjetividad. Gerencialismo.Objetiva-se, neste artigo, discutir os Direitos Humanos no processo civilizatório atual, e em que medida ele estaria fragilizado, no campo do trabalho, e caracterizado por quantofrenia e desqualificação dos que resistem ou não alcançam metas desumanas de produtividade. Consideramos a universalização dos Direitos Humanos um sinal evidente do processo civilizatório e condição para a democracia e concretização de uma ética balizada na tolerância e prática dialógica. No entanto, ao analisarmos as relações entre direitos humanos, ética e trabalho, nas organizações públicas e educacionais inclusas, e suas influências sobre a subjetividade, apontamos que a barbárie se inscreve no processo civilizatório. De forma contraditória aos princípios éticos e democráticos, são produzidas situações de assédio moral e formas de solidariedade mórbidas no trabalho, calcadas na humilhação e estigmatização. Palavras-chave: Direitos Humanos. Assédio moral. Ttrabalho. Ssubjetividade. Gerencialismo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/932010.18675/1981-8106.vol27.n54.p113-132Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 113 - 132Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 113 - 132Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 113 - 1321981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/8136https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/8137https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/8138https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/10340Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Eduardo Pinto eHeloani, RobertoPiolli, Evaldo2019-10-25T13:19:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/9320Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-25T13:19:25EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
DERECHOS HUMANOS EN PELIGRO: ORGANIZACIONES PATOGÉNICAS, TRABAJO Y SUBJETIVIDAD
DIREITOS HUMANOS SOB AMEAÇA: ORGANIZAÇÕES PATOGÊNICAS, TRABALHO E SUBJETIVIDADE
title HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
spellingShingle HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
Silva, Eduardo Pinto e
Human Rights. Bullying. Work. Ssubjectivity. Managerialism.
Derechos Humanos. Acoso. Trabajo. Subjetividad. Gerencialismo.
Direitos Humanos. Assédio moral. Ttrabalho. Ssubjetividade. Gerencialismo.
Direitos Humanos no Trabalho
title_short HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
title_full HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
title_fullStr HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
title_full_unstemmed HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
title_sort HUMAN RIGHTS UNDER THREAT: PATHOGENIC ORGANIZATIONS, WORK AND SUBJECTIVITY
author Silva, Eduardo Pinto e
author_facet Silva, Eduardo Pinto e
Heloani, Roberto
Piolli, Evaldo
author_role author
author2 Heloani, Roberto
Piolli, Evaldo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Eduardo Pinto e
Heloani, Roberto
Piolli, Evaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Human Rights. Bullying. Work. Ssubjectivity. Managerialism.
Derechos Humanos. Acoso. Trabajo. Subjetividad. Gerencialismo.
Direitos Humanos. Assédio moral. Ttrabalho. Ssubjetividade. Gerencialismo.
Direitos Humanos no Trabalho
topic Human Rights. Bullying. Work. Ssubjectivity. Managerialism.
Derechos Humanos. Acoso. Trabajo. Subjetividad. Gerencialismo.
Direitos Humanos. Assédio moral. Ttrabalho. Ssubjetividade. Gerencialismo.
Direitos Humanos no Trabalho
description The aim of this paper is to discuss the present Human Rights in the civilizing process and detect to what extent this practice was being undermined at work, characterized by quantophrenia and disqualification of those who resist or do not reach inhuman productivity goals. We believe the universalization of Human Rights while a clear sign of civilizing process and condition for democracy and ethics based on tolerance and dialogical practice. However, if we analyze the relations between human rights, ethics and work in the organizations, publics and educational includes, and your influence in the subjectivity, we point that barbarism pertains to the civilizing process which, paradoxically, produces situations of workplace bullying and morbid forms of solidarity, based on humiliation and stigmatization. Keywords: Human Rights. Bullying. Work. Ssubjectivity. Managerialism.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320
10.18675/1981-8106.vol27.n54.p113-132
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol27.n54.p113-132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/8136
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/8137
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/8138
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9320/10340
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 113 - 132
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 113 - 132
Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 113 - 132
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812064149504