Race relations and gender: school physical education from the perspective of the alchemy of social categories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corsino, Luciano Nascimento
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Auad, Daniela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7671
Resumo: The article presents arguments for a discussion of a research conducted in Public School, showing the identities produced and developed by the rich mix of specific social categories within the PE lessons. In these, as in other school situations, hierarchical differences are intrinsically related to race riots and how teachers deal usually unevenly, with students. The ways the teachers separate or mixed girls and boys and how to systematize and choose themes and contents reveal the importance of the debate either of heteronormativity as the exaltation of a particular race ethnicity over others. So, to think, as a backdrop, the ardent worship of heterosexual privilege and denial of blackness, the text proposes reflections addressing race as well as gender categories that are intrinsically linked and become emerging educational policies and the pedagogical practices from overlapping beam social categories .
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spelling Race relations and gender: school physical education from the perspective of the alchemy of social categoriesRelaciones raciales y de género: la educación física escolar en la perspectiva de la alquimia de las categorías socialesRelações raciais e de gênero: a educação física escolar na perspectiva da alquimia das categorias sociaisPhysical Education. Education Policy. Gender Relations. Race Relations.Educación Física EscolarPolítica educacional. Relaciones de género. Relaciones raciales.Educação Física EscolarPolítica EducacionalRelações de GêneroRelações Raciais.EducaçãoThe article presents arguments for a discussion of a research conducted in Public School, showing the identities produced and developed by the rich mix of specific social categories within the PE lessons. In these, as in other school situations, hierarchical differences are intrinsically related to race riots and how teachers deal usually unevenly, with students. The ways the teachers separate or mixed girls and boys and how to systematize and choose themes and contents reveal the importance of the debate either of heteronormativity as the exaltation of a particular race ethnicity over others. So, to think, as a backdrop, the ardent worship of heterosexual privilege and denial of blackness, the text proposes reflections addressing race as well as gender categories that are intrinsically linked and become emerging educational policies and the pedagogical practices from overlapping beam social categories .El artículo presenta argumentos para la discusión de una investigación realizada en Escuela Pública, evidenciando las identidades producidas y reveladas por la rica mezcla de las especificaciones de las categorías sociales en el ámbito de las clases de Educación Física. En estas, así como en otras situaciones escolares, las diferencias jerarquizadas están intrínsecamente relacionadas a los conflictos raciales y al modo como los/las profesores lidian, usualmente de modo desigual, con alumnos y alumnas. Las formas como los/las docentes separan o mezclan niñas y niños y como sistematizan y escogen temas y contenidos revelan la importancia del debate tanto de la heteronormatividad, como de la exaltación de determinada raza/etnia en detrimento de otras. De este modo, al pensar, como paño de fondo, en el ardiente cultura a los privilegios heterosexuales y en la negación de la negritud, el texto propone reflexiones que abordan tanto género como raza como categorías que están intrínsecamente relacionadas y que se vuelven emergentes en las políticas educacionales y en las prácticas pedagógicas, a partir de un imbricado conjunto de categorías sociales.O artigo apresenta resultados de pesquisa realizada em Escola Pública e analisa as identidades produzidas e reveladas pela rica mistura das especificidades das categorias sociais no âmbito das aulas de Educação Física. Nestas, assim como em outras situações escolares, as diferenças hierarquizadas estão intrinsecamente relacionadas aos conflitos raciais e ao modo como as/os professores lidam, usualmente de modo desigual, com alunos e alunas. As formas como os/as docentes separam ou misturam meninas e meninos e como sistematizam e escolhem temas e conteúdos revelam a importância do debate tanto da heteronormatividade quanto da exaltação de determinada raça/etnia em detrimento de outras. Tais processos são exemplares da produção da homossexualidade como desvio e da negritude como defeito. Assim, ao pensar, como pano de fundo, no ardente culto aos privilégios heterossexuais e na negação da negritude, o texto propõe reflexões que abordam tanto gênero quanto raça como categorias que estão intrinsecamente relacionadas e que, tornam-se emergentes nas políticas educacionais e nas práticas pedagógicas, a partir de imbricado feixe de categorias sociais.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/767110.18675/1981-8106.vol24.n45.p57-75Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 57-75Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 57-75Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 57-751981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7671/6054https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7671/9658Corsino, Luciano NascimentoAuad, Danielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T19:09:06Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7671Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T19:09:06EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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