Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195 |
Resumo: | This paper aims to do a reflection on teacher formation in social sciences from a literature review of research conducted on this topic, considering the supervised training as a key in this process. Here we highlight particular aspects involved on stage in social sciences, on the one hand point to issues limiting the same, but on the other potentials indicate that this experience can bring to the educational process of the student. To do our analysis we consider both the actual route of Sociology in the school curriculum, this field of research is still incipient, as the debate on teacher formation in social sciences. We understand the supervised training as a fundamental element of teacher training, which therefore requires an accurate reflection within the field of knowledge that the future teacher will act. Finally, we note the significant gains that can be derived from the development of teaching practice in the field of Social Sciences. |
id |
UNESP-7_ff6371202f8bb561fc0eae9d63f89e68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7195 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social SciencesDesafíos y Singularidades de la Práctica Supervisada en la Formación de Profesores de Ciencias SocialesDesafios e Singularidades do Estágio Supervisionado na Formação de Professores de Ciências SociaisTeaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences.Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales.Ensino de SociologiaFormação de Professores de Ciências SociaisEstágio Supervisionado em Ciências Sociais.Ensino de SociologiaThis paper aims to do a reflection on teacher formation in social sciences from a literature review of research conducted on this topic, considering the supervised training as a key in this process. Here we highlight particular aspects involved on stage in social sciences, on the one hand point to issues limiting the same, but on the other potentials indicate that this experience can bring to the educational process of the student. To do our analysis we consider both the actual route of Sociology in the school curriculum, this field of research is still incipient, as the debate on teacher formation in social sciences. We understand the supervised training as a fundamental element of teacher training, which therefore requires an accurate reflection within the field of knowledge that the future teacher will act. Finally, we note the significant gains that can be derived from the development of teaching practice in the field of Social Sciences.El presente trabajo busca realizar una reflexión en torno de la formación de profesores en Ciencias Sociales, a partir de una revisión bibliográfica de investigaciones desarrolladas sobre la temática, considerando la práctica supervisada como pieza fundamental en este proceso. Destacamos, aquí, los aspectos particulares envueltos en la práctica en Ciencias Sociales, que por un lado apuntan para cuestiones limitadoras de la misma pero, por otro, indican potencialidades que esa experiencia puede traer para el proceso formativo del alumno. Para realizar nuestro análisis consideramos tanto el propio recorrido de la Sociología en el currículo escolar, campo este de investigación aún incipiente, como el debate en torno de la formación docente en ciencias sociales. Comprendemos la práctica supervisada como elemento fundamental de la formación docente que, debido a tanto, demanda una reflexión apurada dentro del campo del saber en que el futuro profesor actuará. Por fin, indicamos las ganancias significativas que pueden originarse del desarrollo de la práctica de enseñanza en el campo de las Ciencias Sociales.O presente trabalho busca realizar uma reflexão em torno da formação de professores em Ciências Sociais, considerando o estágio supervisionado como peça fundamental nesta. Destacamos aqui os aspectos particulares envolvidos no estágio em Ciências Sociais, que por um lado apontam para questões limitadoras do mesmo, mas por outro indicam potencialidades que esta experiência pode trazer para o processo formativo do aluno. Para realizar nossa análise consideraremos tanto o próprio percurso da Sociologia no currículo escolar, campo este de investigação ainda incipiente, quanto o debate em torno da formação docente em ciências sociais. Por fim, indicamos os ganhos significativos que podem ser oriundos do desenvolvimento da prática de ensino no campo das Ciências Sociais.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/719510.18675/1981-8106.vol24.n47.p195-216Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 47 (2014); 195-216Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 47 (2014); 195-216Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 47 (2014); 195-2161981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195/6465Oliveira, Amurabiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T12:52:09Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7195Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T12:52:09EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences Desafíos y Singularidades de la Práctica Supervisada en la Formación de Profesores de Ciencias Sociales Desafios e Singularidades do Estágio Supervisionado na Formação de Professores de Ciências Sociais |
title |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences |
spellingShingle |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences Oliveira, Amurabi Teaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences. Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales. Ensino de Sociologia Formação de Professores de Ciências Sociais Estágio Supervisionado em Ciências Sociais. Ensino de Sociologia |
title_short |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences |
title_full |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences |
title_fullStr |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences |
title_full_unstemmed |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences |
title_sort |
Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences |
author |
Oliveira, Amurabi |
author_facet |
Oliveira, Amurabi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Amurabi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences. Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales. Ensino de Sociologia Formação de Professores de Ciências Sociais Estágio Supervisionado em Ciências Sociais. Ensino de Sociologia |
topic |
Teaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences. Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales. Ensino de Sociologia Formação de Professores de Ciências Sociais Estágio Supervisionado em Ciências Sociais. Ensino de Sociologia |
description |
This paper aims to do a reflection on teacher formation in social sciences from a literature review of research conducted on this topic, considering the supervised training as a key in this process. Here we highlight particular aspects involved on stage in social sciences, on the one hand point to issues limiting the same, but on the other potentials indicate that this experience can bring to the educational process of the student. To do our analysis we consider both the actual route of Sociology in the school curriculum, this field of research is still incipient, as the debate on teacher formation in social sciences. We understand the supervised training as a fundamental element of teacher training, which therefore requires an accurate reflection within the field of knowledge that the future teacher will act. Finally, we note the significant gains that can be derived from the development of teaching practice in the field of Social Sciences. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195 10.18675/1981-8106.vol24.n47.p195-216 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol24.n47.p195-216 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195/6465 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 47 (2014); 195-216 Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 47 (2014); 195-216 Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 47 (2014); 195-216 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811882745856 |