Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Amurabi
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195
Resumo: This paper aims to do a reflection on teacher formation in social sciences from a literature review of research conducted on this topic, considering the supervised training as a key in this process. Here we highlight particular aspects involved on stage in social sciences, on the one hand point to issues limiting the same, but on the other potentials indicate that this experience can bring to the educational process of the student. To do our analysis we consider both the actual route of Sociology in the school curriculum, this field of research is still incipient, as the debate on teacher formation in social sciences. We understand the supervised training as a fundamental element of teacher training, which therefore requires an accurate reflection within the field of knowledge that the future teacher will act. Finally, we note the significant gains that can be derived from the development of teaching practice in the field of Social Sciences.
id UNESP-7_ff6371202f8bb561fc0eae9d63f89e68
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7195
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social SciencesDesafíos y Singularidades de la Práctica Supervisada en la Formación de Profesores de Ciencias SocialesDesafios e Singularidades do Estágio Supervisionado na Formação de Professores de Ciências SociaisTeaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences.Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales.Ensino de SociologiaFormação de Professores de Ciências SociaisEstágio Supervisionado em Ciências Sociais.Ensino de SociologiaThis paper aims to do a reflection on teacher formation in social sciences from a literature review of research conducted on this topic, considering the supervised training as a key in this process. Here we highlight particular aspects involved on stage in social sciences, on the one hand point to issues limiting the same, but on the other potentials indicate that this experience can bring to the educational process of the student. To do our analysis we consider both the actual route of Sociology in the school curriculum, this field of research is still incipient, as the debate on teacher formation in social sciences. We understand the supervised training as a fundamental element of teacher training, which therefore requires an accurate reflection within the field of knowledge that the future teacher will act. Finally, we note the significant gains that can be derived from the development of teaching practice in the field of Social Sciences.El presente trabajo busca realizar una reflexión en torno de la formación de profesores en Ciencias Sociales, a partir de una revisión bibliográfica de investigaciones desarrolladas sobre la temática, considerando la práctica supervisada como pieza fundamental en este proceso. Destacamos, aquí, los aspectos particulares envueltos en la práctica en Ciencias Sociales, que por un lado apuntan para cuestiones limitadoras de la misma pero, por otro, indican potencialidades que esa experiencia puede traer para el proceso formativo del alumno. Para realizar nuestro análisis consideramos tanto el propio recorrido de la Sociología en el currículo escolar, campo este de investigación aún incipiente, como el debate en torno de la formación docente en ciencias sociales. Comprendemos la práctica supervisada como elemento fundamental de la formación docente que, debido a tanto, demanda una reflexión apurada dentro del campo del saber en que el futuro profesor actuará. Por fin, indicamos las ganancias significativas que pueden originarse del desarrollo de la práctica de enseñanza en el campo de las Ciencias Sociales.O presente trabalho busca realizar uma reflexão em torno da formação de professores em Ciências Sociais, considerando o estágio supervisionado como peça fundamental nesta. Destacamos aqui os aspectos particulares envolvidos no estágio em Ciências Sociais, que por um lado apontam para questões limitadoras do mesmo, mas por outro indicam potencialidades que esta experiência pode trazer para o processo formativo do aluno. Para realizar nossa análise consideraremos tanto o próprio percurso da Sociologia no currículo escolar, campo este de investigação ainda incipiente, quanto o debate em torno da formação docente em ciências sociais. Por fim, indicamos os ganhos significativos que podem ser oriundos do desenvolvimento da prática de ensino no campo das Ciências Sociais.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/719510.18675/1981-8106.vol24.n47.p195-216Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 47 (2014); 195-216Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 47 (2014); 195-216Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 47 (2014); 195-2161981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195/6465Oliveira, Amurabiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T12:52:09Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7195Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T12:52:09EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
Desafíos y Singularidades de la Práctica Supervisada en la Formación de Profesores de Ciencias Sociales
Desafios e Singularidades do Estágio Supervisionado na Formação de Professores de Ciências Sociais
title Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
spellingShingle Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
Oliveira, Amurabi
Teaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences.
Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales.
Ensino de Sociologia
Formação de Professores de Ciências Sociais
Estágio Supervisionado em Ciências Sociais.
Ensino de Sociologia
title_short Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
title_full Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
title_fullStr Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
title_full_unstemmed Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
title_sort Challenges and Singularities of the Supervised Training in Teacher Formation in Social Sciences
author Oliveira, Amurabi
author_facet Oliveira, Amurabi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Amurabi
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences.
Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales.
Ensino de Sociologia
Formação de Professores de Ciências Sociais
Estágio Supervisionado em Ciências Sociais.
Ensino de Sociologia
topic Teaching Sociology. Teacher formation of Social Sciences. Supervised training in Social Sciences.
Enseñanza de Sociología. Formación de profesores de Ciencias Sociales. Práctica supervisada en Ciencias Sociales.
Ensino de Sociologia
Formação de Professores de Ciências Sociais
Estágio Supervisionado em Ciências Sociais.
Ensino de Sociologia
description This paper aims to do a reflection on teacher formation in social sciences from a literature review of research conducted on this topic, considering the supervised training as a key in this process. Here we highlight particular aspects involved on stage in social sciences, on the one hand point to issues limiting the same, but on the other potentials indicate that this experience can bring to the educational process of the student. To do our analysis we consider both the actual route of Sociology in the school curriculum, this field of research is still incipient, as the debate on teacher formation in social sciences. We understand the supervised training as a fundamental element of teacher training, which therefore requires an accurate reflection within the field of knowledge that the future teacher will act. Finally, we note the significant gains that can be derived from the development of teaching practice in the field of Social Sciences.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195
10.18675/1981-8106.vol24.n47.p195-216
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol24.n47.p195-216
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7195/6465
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 47 (2014); 195-216
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 47 (2014); 195-216
Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 47 (2014); 195-216
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811882745856