Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Marianna
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Opinião Pública (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8669225
Resumo: This article analyzes the General Action Plan (PGA) of the Public Attorney of the State of São Paulo (MP), an instrument that sets the priority annual performance targets for prosecutors, to examine: (i) the relationship between institutional policy and functional independence; (ii) the prosecutors view of the role of the MP and the implication of this for the judicialization of politics. It is a multiple case study with a qualitative methodology. The goals of the PGAs were classified and quantified. Semistructured interviews were also conducted with members of the MP. It is demonstrated that the PGA is conceived as an instrument to try to influence the executive branch's agenda and that the efficient establishment of an institutional policy: (i) depends on the interpretation of the concept of functional independence; (ii) could aggravate the judicialization framework of politics.
id UNICAMP-10_49508a856be67d8851a89ebda58a2489
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669225
network_acronym_str UNICAMP-10
network_name_str Opinião Pública (Online)
repository_id_str
spelling Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?Ministerio público: ¿la independencia funcional impide la política institucional?Ministério público: a independência funcional impede uma política institucional?Public attorneyFunctional independenceInstitutional policyJudicialization of politicsMinisterio públicoIndependencia funcionalPolítica institucionalJudicialización de la políticMinistério públicoIndependência funcionalPolítica institucionalJudicialização da políticaThis article analyzes the General Action Plan (PGA) of the Public Attorney of the State of São Paulo (MP), an instrument that sets the priority annual performance targets for prosecutors, to examine: (i) the relationship between institutional policy and functional independence; (ii) the prosecutors view of the role of the MP and the implication of this for the judicialization of politics. It is a multiple case study with a qualitative methodology. The goals of the PGAs were classified and quantified. Semistructured interviews were also conducted with members of the MP. It is demonstrated that the PGA is conceived as an instrument to try to influence the executive branch's agenda and that the efficient establishment of an institutional policy: (i) depends on the interpretation of the concept of functional independence; (ii) could aggravate the judicialization framework of politics.El artículo analiza el Plan General de Acción (PGA) del Ministerio Público del Estado de São Paulo (MP), instrumento que establece las metas anuales prioritarias de desempeño de los fiscales, para examinar: (i) la relación entre política institucional e independencia funcional; (ii) la opinión de los fiscales sobre la papel del MP y su implicación para la judicialización de la política. Es un estudio de caso múltiple con metodología cualitativa. Se clasificaron y cuantificaron los objetivos de los PGA. También se realizaron entrevistas semiestructuradas con miembros del MP. Demostramos que el PGA se concibe como un instrumento para intentar incidir en la agenda del Poder Ejecutivo y que el establecimiento eficiente de una política institucional: (i) depende de la interpretación del concepto de independencia funcional; (ii) podría agravar el marco de judicialización de la política.O artigo analisa o Plano Geral de Atuação (PGA) do Ministério Público do Estado de São Paulo (MP), instrumento que fixa as metas prioritárias anuais de desempenho de promotores e procuradores, examinando (i) a relação entre política institucional e independência funcional e (ii) a visão dos promotores e procuradores acerca do papel do MP e a implicação disso para a judicialização da política. Trata-se de um estudo de caso múltiplo com metodologia qualitativa. As metas dos PGAs foram classificadas e quantificadas. Foram também realizadas entrevistas semiestruturadas com integrantes do MP. Demonstra-se neste artigo que o PGA é concebido como um instrumento para tentar influenciar a agenda do Poder Executivo e que o estabelecimento eficiente de uma política institucional (i) depende da interpretação do conceito de independência funcional e (ii) poderia agravar o quadro de judicialização da política.Universidade Estadual de Campinas2022-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8669225Opinião Pública; Vol. 28 No. 1 (2022): jan./abr.; 200-236Opinião Pública; Vol. 28 Núm. 1 (2022): jan./abr.; 200-236Opinião Pública; v. 28 n. 1 (2022): jan./abr.; 200-2361807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8669225/28538Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Opinião Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSampaio, Marianna 2022-05-10T17:59:21Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669225Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2022-05-10T17:59:21Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
Ministerio público: ¿la independencia funcional impide la política institucional?
Ministério público: a independência funcional impede uma política institucional?
title Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
spellingShingle Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
Sampaio, Marianna
Public attorney
Functional independence
Institutional policy
Judicialization of politics
Ministerio público
Independencia funcional
Política institucional
Judicialización de la polític
Ministério público
Independência funcional
Política institucional
Judicialização da política
title_short Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
title_full Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
title_fullStr Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
title_full_unstemmed Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
title_sort Public attorney: does functional independence prevent institutional policy?
author Sampaio, Marianna
author_facet Sampaio, Marianna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Marianna
dc.subject.por.fl_str_mv Public attorney
Functional independence
Institutional policy
Judicialization of politics
Ministerio público
Independencia funcional
Política institucional
Judicialización de la polític
Ministério público
Independência funcional
Política institucional
Judicialização da política
topic Public attorney
Functional independence
Institutional policy
Judicialization of politics
Ministerio público
Independencia funcional
Política institucional
Judicialización de la polític
Ministério público
Independência funcional
Política institucional
Judicialização da política
description This article analyzes the General Action Plan (PGA) of the Public Attorney of the State of São Paulo (MP), an instrument that sets the priority annual performance targets for prosecutors, to examine: (i) the relationship between institutional policy and functional independence; (ii) the prosecutors view of the role of the MP and the implication of this for the judicialization of politics. It is a multiple case study with a qualitative methodology. The goals of the PGAs were classified and quantified. Semistructured interviews were also conducted with members of the MP. It is demonstrated that the PGA is conceived as an instrument to try to influence the executive branch's agenda and that the efficient establishment of an institutional policy: (i) depends on the interpretation of the concept of functional independence; (ii) could aggravate the judicialization framework of politics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8669225
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8669225
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8669225/28538
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Opinião Pública
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Opinião Pública
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Opinião Pública; Vol. 28 No. 1 (2022): jan./abr.; 200-236
Opinião Pública; Vol. 28 Núm. 1 (2022): jan./abr.; 200-236
Opinião Pública; v. 28 n. 1 (2022): jan./abr.; 200-236
1807-0191
reponame:Opinião Pública (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Opinião Pública (Online)
collection Opinião Pública (Online)
repository.name.fl_str_mv Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br
_version_ 1800217018446643200