Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Welisson
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3862
Resumo: This paper aims at discussing the arqueo-genealogical problematizations of Michel Foucault trying to articulate them with the theoretical assumptions of the French Discourse Analysis in order to analyze the publicity discourse of a language course, specifically on learners and English language learning are meant in this enunciative space. We verified the usefulness of Foucault's thought, especially as regards, in particular, the notions of truth, knowledge and power, and how these concepts can serve the analyst as a methodological tool of analysis. We analyzed an advertising produced by an English language course and, in this exercise, we present aspects related to the composition of subject learners and learning of that language in our country. We present the following considerations: 1. It is always the Brazilian speaker who has to learn and use the foreign language, never the foreigner; 2. There is an erasure of other skills at the expense of oral production; And 3. It is given to the foreigner the place of knowledge and power(s).
id UNISUL-3_aaeb5ab3a8ad33d2295799c6db0a92ec
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3862
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourseEl método arqueo genealógico en el análisis del discurso: el potencial sujeto aprendiz y el aprendizaje de lengua inglesa en el discurso de publicidad institucionalO método arquegenealógico na análise do discurso: o potencial sujeito aprendiz e aprendizagem de língua inglesa no discurso publicitário-institucionalArque-genealogyLearnerLanguages courseAdvertising discourseEnglish languageArqueo genealogíaAprendizCurso de idiomasDiscurso publicitarioLengua inglesaArquegenealogiaAprendizCurso de idiomasDiscurso publicitárioLíngua inglesaThis paper aims at discussing the arqueo-genealogical problematizations of Michel Foucault trying to articulate them with the theoretical assumptions of the French Discourse Analysis in order to analyze the publicity discourse of a language course, specifically on learners and English language learning are meant in this enunciative space. We verified the usefulness of Foucault's thought, especially as regards, in particular, the notions of truth, knowledge and power, and how these concepts can serve the analyst as a methodological tool of analysis. We analyzed an advertising produced by an English language course and, in this exercise, we present aspects related to the composition of subject learners and learning of that language in our country. We present the following considerations: 1. It is always the Brazilian speaker who has to learn and use the foreign language, never the foreigner; 2. There is an erasure of other skills at the expense of oral production; And 3. It is given to the foreigner the place of knowledge and power(s).Este artículo enfoca problematizaciones arqueo genealógicas de Foucault, buscando articularlas con presuposiciones teóricos del Análisis del Discurso de fuente francesa con el objetivo de analizar el discurso publicitario de curso de idiomas, más específicamente sobre cómo se constituyen potenciales sujetos aprendices y el aprendizaje de lengua inglesa en ese espacio enunciativo. Se verifica el provecho del pensamiento de Foucault, en especial sobre nociones de verdades, saberes y poderes, y como tales conceptos pueden servir para el analista como herramienta metodológica de análisis. Se analiza una pieza publicitaria producida por curso de lengua inglesa, y en ese ejercicio se presentan aspectos atinentes a constitución de sujetos aprendices y aprendizaje de esa misma lengua en nuestro país. Se presentan como consideraciones que: 1. Es siempre el brasileño que tiene que aprender a LE y utilizarla, nunca el extranjero; 2. Hay una borradura de otras habilidades en provecho de la producción oral; y 3. Es dado para el extranjero el lugar de aquel que tiene el saber y también que posee poder(es).Este artigo discorre sobre as problematizações arquegenealógicas foucaultianas buscando-se articulá-las com os pressupostos teóricos da Análise do Discurso de vertente francesa a fim de analisar o discurso publicitário de curso de idiomas, mais especificamente sobre como se constituem potenciais sujeitos aprendizes e aprendizagem de língua inglesa nesse espaço enunciativo. Verifica-se a proficuidade do pensamento foucaultiano, em especial no que concerne às noções de verdades, saberes e poderes, e como tais conceitos podem servir ao analista como ferramenta metodológica de análise. Analisa-se uma peça publicitária produzida por curso de língua inglesa e, nesse exercício, apresenta-se aspectos atinentes à constituição de sujeitos aprendizes e aprendizagem dessa mesma língua em nosso país. Apresenta-se como considerações que: 1. Compete sempre ao brasileiro aprender a LE e utilizá-la, nunca ao estrangeiro; 2. Há um apagamento de outras habilidades em proveito da produção oral; e 3. É dado ao estrangeiro o lugar daquele que tem saber e, também, que possui poder(es).Silvânia Siebert2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3862Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 261-272Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 261-2721982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3862/2683Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Welisson2016-08-19T14:52:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3862Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-08-19T14:52:57Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
El método arqueo genealógico en el análisis del discurso: el potencial sujeto aprendiz y el aprendizaje de lengua inglesa en el discurso de publicidad institucional
O método arquegenealógico na análise do discurso: o potencial sujeito aprendiz e aprendizagem de língua inglesa no discurso publicitário-institucional
title Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
spellingShingle Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
Marques, Welisson
Arque-genealogy
Learner
Languages course
Advertising discourse
English language
Arqueo genealogía
Aprendiz
Curso de idiomas
Discurso publicitario
Lengua inglesa
Arquegenealogia
Aprendiz
Curso de idiomas
Discurso publicitário
Língua inglesa
title_short Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
title_full Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
title_fullStr Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
title_full_unstemmed Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
title_sort Arque-genealogy as method on discourse analysis: potential learning subject of English language in the institutional publicity discourse
author Marques, Welisson
author_facet Marques, Welisson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Welisson
dc.subject.por.fl_str_mv Arque-genealogy
Learner
Languages course
Advertising discourse
English language
Arqueo genealogía
Aprendiz
Curso de idiomas
Discurso publicitario
Lengua inglesa
Arquegenealogia
Aprendiz
Curso de idiomas
Discurso publicitário
Língua inglesa
topic Arque-genealogy
Learner
Languages course
Advertising discourse
English language
Arqueo genealogía
Aprendiz
Curso de idiomas
Discurso publicitario
Lengua inglesa
Arquegenealogia
Aprendiz
Curso de idiomas
Discurso publicitário
Língua inglesa
description This paper aims at discussing the arqueo-genealogical problematizations of Michel Foucault trying to articulate them with the theoretical assumptions of the French Discourse Analysis in order to analyze the publicity discourse of a language course, specifically on learners and English language learning are meant in this enunciative space. We verified the usefulness of Foucault's thought, especially as regards, in particular, the notions of truth, knowledge and power, and how these concepts can serve the analyst as a methodological tool of analysis. We analyzed an advertising produced by an English language course and, in this exercise, we present aspects related to the composition of subject learners and learning of that language in our country. We present the following considerations: 1. It is always the Brazilian speaker who has to learn and use the foreign language, never the foreigner; 2. There is an erasure of other skills at the expense of oral production; And 3. It is given to the foreigner the place of knowledge and power(s).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3862
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3862/2683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 261-272
Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 261-272
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575135694848