Mujeres creando: feminist activists and the art inhabiting the contradictory
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Pagu (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664587 |
Resumo: | This article discusses the creative street activities of the feminist group Mujeres Creando , from Bolivia, in order to approach the art of feminist performance. With reference to the problematisation of language as developed by various feminist theorists, the article articulates the notion of ‘inhabiting the contradictory' to think about the presence of women in this artistic language. The text is divided into three parts. First, it focuses on the refusal of Mujeres Creando to define their expressive street activities as performance art and it questions their artistic participation in some art galleries. Secondly it reflects on the female body in performative action and the dilemma that inscribes it simultaneously in the space of protest and desire. Thirdly, it discusses the controversies surrounding the work “Espaço para Abortar” presented by the group at the 31st Bienal de Arte in São Paulo. |
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Mujeres creando: feminist activists and the art inhabiting the contradictoryMujeres creando: militantes feministas e a arte de habitar o contraditórioMujeres creando: militantes feministas e a arte de habitar o contraditórioPerformance artFeminist performanceMujeres creandoArtivismFeminismArte de performanceActuación feministaCremando mujeresArtivismoFeminismoArte da performancePerformance feministaMujeres creandoArtivismoFeminismoThis article discusses the creative street activities of the feminist group Mujeres Creando , from Bolivia, in order to approach the art of feminist performance. With reference to the problematisation of language as developed by various feminist theorists, the article articulates the notion of ‘inhabiting the contradictory' to think about the presence of women in this artistic language. The text is divided into three parts. First, it focuses on the refusal of Mujeres Creando to define their expressive street activities as performance art and it questions their artistic participation in some art galleries. Secondly it reflects on the female body in performative action and the dilemma that inscribes it simultaneously in the space of protest and desire. Thirdly, it discusses the controversies surrounding the work “Espaço para Abortar” presented by the group at the 31st Bienal de Arte in São Paulo.Este trabalho toma o coletivo feminista Mujeres Creando , da Bolívia, e suas atividades criativas de rua para tratar da arte da performance feminista. A partir da problematização da linguagem desenvolvida por algumas teóricas feministas, cunho a noção de “habitar o contraditório” para pensar a presença das mulheres nesta linguagem artística. O artigo está dividido em três momentos. O primeiro discute a recusa do coletivo Mujeres Creando em definir suas atividades expressivas de rua como arte performática e de sua participação artística em algumas galerias. O segundo propõe uma reflexão do corpo feminino em ação performática e o dilema que o inscreve simultaneamente no espaço do protesto e do desejo e o terceiro discute as polêmicas em torno da obra “Espaço para Abortar”, apresentada pelo coletivo na 31ª Bienal de Arte de São Paulo.Este trabalho toma o coletivo feminista Mujeres Creando , da Bolívia, e suas atividades criativas de rua para tratar da arte da performance feminista. A partir da problematização da linguagem desenvolvida por algumas teóricas feministas, cunho a noção de “habitar o contraditório” para pensar a presença das mulheres nesta linguagem artística. O artigo está dividido em três momentos. O primeiro discute a recusa do coletivo Mujeres Creando em definir suas atividades expressivas de rua como arte performática e de sua participação artística em algumas galerias. O segundo propõe uma reflexão do corpo feminino em ação performática e o dilema que o inscreve simultaneamente no espaço do protesto e do desejo e o terceiro discute as polêmicas em torno da obra “Espaço para Abortar”, apresentada pelo coletivo na 31ª Bienal de Arte de São Paulo.Universidade Estadual de Campinas2021-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664587Cadernos Pagu; n. 60 (2020); e206009Cadernos Pagu; No. 60 (2020); e206009Cadernos Pagu; Núm. 60 (2020); e2060091809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664587/26182Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Cadernos Paguhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Alessandro José 2022-03-25T18:04:26Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664587Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:06.106777Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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This article discusses the creative street activities of the feminist group Mujeres Creando , from Bolivia, in order to approach the art of feminist performance. With reference to the problematisation of language as developed by various feminist theorists, the article articulates the notion of ‘inhabiting the contradictory' to think about the presence of women in this artistic language. The text is divided into three parts. First, it focuses on the refusal of Mujeres Creando to define their expressive street activities as performance art and it questions their artistic participation in some art galleries. Secondly it reflects on the female body in performative action and the dilemma that inscribes it simultaneously in the space of protest and desire. Thirdly, it discusses the controversies surrounding the work “Espaço para Abortar” presented by the group at the 31st Bienal de Arte in São Paulo. |
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