Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Pagu (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664369 |
Resumo: | To update an text published in 2006 (Faria), this article gathers studies on gender relations, conducted until 2016 and that are still rare in the field of early childhood education. These studies analyze the peer cultures and power relations among girls and boys up to 6 years old - both among the children, and between the children and teachers at daycare centers and preschools. In this process, the feminist struggle and studies of gender contribute substantially to modifications to early childhood education and to the construction of a non-sexist pedagogy. |
id |
UNICAMP-14_e8bf92a5994d50bc300af0db24efc18f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664369 |
network_acronym_str |
UNICAMP-14 |
network_name_str |
Cadernos Pagu (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the artRelaciones de género, educación infantil y cambios políticos en Brasil: contribuciones al estado del arteRelações de gênero, educação da pequena infância e mudanças políticas no Brasil : contribuições para um estado da arteMovimiento de la infanciaRelaciones de géneroEducación de la primera infanciaGuardería y PreescolarPequena infânciaMovimento feministaRelações de gêneroEducação infantilCreche e Pré-escolaEarly childhoodFeminist movementGender relationsEarly childhood educationDaycare center and PreschooTo update an text published in 2006 (Faria), this article gathers studies on gender relations, conducted until 2016 and that are still rare in the field of early childhood education. These studies analyze the peer cultures and power relations among girls and boys up to 6 years old - both among the children, and between the children and teachers at daycare centers and preschools. In this process, the feminist struggle and studies of gender contribute substantially to modifications to early childhood education and to the construction of a non-sexist pedagogy.Con el fin de actualizar el artículo ya publicado en 2006 (Faria), este texto recoge investigaciones sobre relaciones de género realizadas hasta 2016 y aún escasas en el área de educación infantil. Dichos estudios analizan las culturas de los niños y las relaciones de poder entre niñas y niños de 0 a 6 años, entre ellos y entre ellos y los profesores profesionales de guardería y preescolar. En este proceso, la lucha feminista y los estudios de género contribuyen sustancialmente a cambios en la vida diaria de la educación infantil y en la construcción de una pedagogía no sexista.Com o objetivo de atualizar o artigo já publicado em 2006 (Faria), este texto reúne pesquisas acerca das relações de gênero realizadas até 2016 e ainda esparsas na área da educação infantil. Tais estudos analisam as culturas infantis e as relações de poder entre as meninas pequenas e os meninos pequenos de 0 a 6 anos, entre elas/es e entre elas/es e as/os profissionais docentes de creche e pré-escola. Nesse processo a luta feminista e os estudos de gênero contribuem substancialmente para as modificações no cotidiano da educação da pequena infância e na construção de uma pedagogia não sexista.Universidade Estadual de Campinas2021-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664369Cadernos Pagu; n. 58 (2020); e205815Cadernos Pagu; No. 58 (2020); e205815Cadernos Pagu; Núm. 58 (2020); e2058151809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664369/26003Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Cadernos Paguhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Peterson Rigato daSilva, Tassio José da Finco, Daniela2022-03-25T18:03:44Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664369Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:03.508654Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art Relaciones de género, educación infantil y cambios políticos en Brasil: contribuciones al estado del arte Relações de gênero, educação da pequena infância e mudanças políticas no Brasil : contribuições para um estado da arte |
title |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art |
spellingShingle |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art Silva, Peterson Rigato da Movimiento de la infancia Relaciones de género Educación de la primera infancia Guardería y Preescolar Pequena infância Movimento feminista Relações de gênero Educação infantil Creche e Pré-escola Early childhood Feminist movement Gender relations Early childhood education Daycare center and Preschoo |
title_short |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art |
title_full |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art |
title_fullStr |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art |
title_full_unstemmed |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art |
title_sort |
Gender relations, early childhood education and political changes in Brazil : contributions to a state of the art |
author |
Silva, Peterson Rigato da |
author_facet |
Silva, Peterson Rigato da Silva, Tassio José da Finco, Daniela |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Tassio José da Finco, Daniela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Peterson Rigato da Silva, Tassio José da Finco, Daniela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Movimiento de la infancia Relaciones de género Educación de la primera infancia Guardería y Preescolar Pequena infância Movimento feminista Relações de gênero Educação infantil Creche e Pré-escola Early childhood Feminist movement Gender relations Early childhood education Daycare center and Preschoo |
topic |
Movimiento de la infancia Relaciones de género Educación de la primera infancia Guardería y Preescolar Pequena infância Movimento feminista Relações de gênero Educação infantil Creche e Pré-escola Early childhood Feminist movement Gender relations Early childhood education Daycare center and Preschoo |
description |
To update an text published in 2006 (Faria), this article gathers studies on gender relations, conducted until 2016 and that are still rare in the field of early childhood education. These studies analyze the peer cultures and power relations among girls and boys up to 6 years old - both among the children, and between the children and teachers at daycare centers and preschools. In this process, the feminist struggle and studies of gender contribute substantially to modifications to early childhood education and to the construction of a non-sexist pedagogy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664369 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664369/26003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Pagu; n. 58 (2020); e205815 Cadernos Pagu; No. 58 (2020); e205815 Cadernos Pagu; Núm. 58 (2020); e205815 1809-4449 reponame:Cadernos Pagu (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos Pagu (Online) |
collection |
Cadernos Pagu (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br |
_version_ |
1800216611400974336 |