Representation and history of the former railway station of Goiania city [state of Goias, Brazil] and the Brasilia railway station documented by sketches
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Labor & Engenho (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/labore/article/view/8666174 |
Resumo: | With the advent of industry, progress came with railways, stations and locomotives, a symbol of modernity. In Brazil, this symbol of advancement and development began in 1850 and fell into disuse in 1970. In Goiânia, its use lasted approximately 30 years and in Brasília, just over a decade, being rehabilitated as a terminal for passenger road transport , renamed Rodoferroviária. The first station, in Art Deco architectural style, has been a listed heritage site since the 2000s and is now open to exhibition and assistance from the Goiânia City Hall; while the second, in a modernist style, was not listed, there is an intention to turn it into the Science and Technology Museum, but today, with a new rehabilitation, it will include some public agencies of the Federal District Government. In this sense, the objective of this article is to present the history and representation of the old Railway Station in Goiânia and the old Rodoferroviária in Brasília documented by sketches. The methodology includes analysis of documents from primary and secondary sources. As a result, based on the theoretical framework, it was identified through sketches explaining materiality, space, time and people, followed by cities and railway station buildings, followed by conclusions by way of comparisons on the representation and history of the objects of study documented by sketches. |
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Representation and history of the former railway station of Goiania city [state of Goias, Brazil] and the Brasilia railway station documented by sketchesRepresentação e história da antiga estação ferroviária de Goiânia e da antiga ferroviária de Brasília documentada por sketchesRepresentação e história da antiga estação ferroviária de Goiânia e da antiga rodoferroviária de Brasília documentadas por sketchesRepresentaçãoHistóriaRodoferroviária de BrasíliaDocumentação por sketchesEstação ferroviária de GoiâniaRepresentaçãoHistóriaEstação ferroviária de GoiâniaRodoferroviária de BrasíliaDocumentação por sketchesRepresentationRodoferroviária of Brasília Goiania railway stationDocumentation by sketchesEnvironmental historyWith the advent of industry, progress came with railways, stations and locomotives, a symbol of modernity. In Brazil, this symbol of advancement and development began in 1850 and fell into disuse in 1970. In Goiânia, its use lasted approximately 30 years and in Brasília, just over a decade, being rehabilitated as a terminal for passenger road transport , renamed Rodoferroviária. The first station, in Art Deco architectural style, has been a listed heritage site since the 2000s and is now open to exhibition and assistance from the Goiânia City Hall; while the second, in a modernist style, was not listed, there is an intention to turn it into the Science and Technology Museum, but today, with a new rehabilitation, it will include some public agencies of the Federal District Government. In this sense, the objective of this article is to present the history and representation of the old Railway Station in Goiânia and the old Rodoferroviária in Brasília documented by sketches. The methodology includes analysis of documents from primary and secondary sources. As a result, based on the theoretical framework, it was identified through sketches explaining materiality, space, time and people, followed by cities and railway station buildings, followed by conclusions by way of comparisons on the representation and history of the objects of study documented by sketches.Com o advento da indústria, o progresso veio com ferrovias, estações e locomotivas, símbolo da modernidade. No Brasil, esse símbolo de avanço e desenvolvimento iniciou-se em 1850 e caiu em desuso em 1970. Em Goiânia, o seu uso durou aproximadamente 30 anos e em Brasília, pouco mais de uma década, sendo reabilitada como terminal do transporte Rodoviário de passageiros, passando a se chamar Rodoferroviária. A primeira estação, em estilo arquitetônico Art Déco é patrimônio tombado desde a década de 2000 e hoje está aberta à exposição e ao atendimento da Prefeitura Municipal de Goiânia; enquanto que a segunda, em estilo modernista não chegou a ser tombada, há uma intenção de torná-la Museu da Ciência e Tecnologia, mas hoje, com nova reabilitação comportar alguns órgãos públicos do Governo do Distrito Federal. Nesse sentido, objetiva-se neste artigo apresentar a história e uma representação da antiga Estação Ferroviária de Goiânia e da antiga Rodoferroviária de Brasília documentada por sketches. A metodologia contempla análise de documentos de fonte primária e secundária. Como resultados, baseado no referencial teórico se identificou por meio dos sketches explicitando a materialidade, espaço, tempo e pessoas, seguida pelas cidades, e os edifícios das estações ferroviárias, seguido pelas conclusões à guisa de comparações sobre a representação e história dos objetos de estudo documentado por sketches.Com o advento da indústria, o progresso veio com ferrovias, estações e locomotivas, símbolo da modernidade. No Brasil, esse símbolo de avanço e desenvolvimento iniciou-se em 1850 e caiu em desuso em 1970. Em Goiânia, o seu uso durou aproximadamente 30 anos e em Brasília, pouco mais de uma década, sendo reabilitada como terminal do transporte Rodoviário de passageiros, passando a se chamar Rodoferroviária. A primeira estação, em estilo arquitetônico Art Déco é patrimônio tombado desde a década de 2000 e hoje está aberta à exposição e ao atendimento da Prefeitura Municipal de Goiânia; enquanto que a segunda, em estilo modernista não chegou a ser tombada, há uma intenção de torná-la Museu da Ciência e Tecnologia, mas hoje, com nova reabilitação comportar alguns órgãos públicos do Governo do Distrito Federal. Nesse sentido, objetiva-se neste artigo apresentar a história e uma representação da antiga Estação Ferroviária de Goiânia e da antiga Rodoferroviária de Brasília documentada por sketches. A metodologia contempla análise de documentos de fonte primária e secundária. Como resultados, baseado no referencial teórico se identificou por meio dos sketches explicitando a materialidade, espaço, tempo e pessoas, seguida pelas cidades, e os edifícios das estações ferroviárias, seguido pelas conclusões à guisa de comparações sobre a representação e história dos objetos de estudo documentado por sketches.Universidade Estadual de Campinas2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/labore/article/view/866617410.20396/labore.v15i00.8666174Labor e Engenho; Vol. 15 (2021): Publicação contínua; e021016Labor e Engenho; Vol. 15 (2021): Publicação contínua; e021016Labor e Engenho; v. 15 (2021): Publicação contínua; e0210162176-8846reponame:Labor & Engenho (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/labore/article/view/8666174/27690Goiânia, Brasília; ContemporaryGoiânia, Brasília; ContemporáneoGoiânia, Brasília; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Labor e Engenhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Eliel Américo Santana daGuillen-Salas, Juan CarlosKallas, Luana Miranda Esper2022-01-03T20:00:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666174Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/laborePUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/labore/oai||argollo@fec.unicamp.br2176-88461981-1152opendoar:2022-01-03T20:00:50Labor & Engenho (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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Representation and history of the former railway station of Goiania city [state of Goias, Brazil] and the Brasilia railway station documented by sketches Silva, Eliel Américo Santana da Representação História Rodoferroviária de Brasília Documentação por sketches Estação ferroviária de Goiânia Representação História Estação ferroviária de Goiânia Rodoferroviária de Brasília Documentação por sketches Representation Rodoferroviária of Brasília Goiania railway station Documentation by sketches Environmental history |
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