The valorization of sociobiodiversity in school meals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Tayrine Parreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rocha, Luiz Carlos Dias da, Hirata, Aloísia Rodrigues, Raimundo, Rogério Robs Fanti, Galvão, Lívia Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632
Resumo: The objective of the work was to investigate the reality of the inclusion of socio-biodiversity meals in the school public schools in the state of Minas Gerais and its relations with environmental issues. The study was documentary research with a qualitative approach and the materials of investigation were systematizations developed by CECANE IFSULDEMINAS in the product of the Regional Workshops held in 2018. The workshops were held in different regions of the state, in the municipalities of Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia and Pompéu. A total of 73 different food items were found, of which 15 are considered to be native to Brazilian biomes and 6 non-conventional food plants (NCFPs). The result of the survey carried out in the workshops showed little meals diversity in the school menus, with 26 items being cited in all workshops. This dietary pattern is worrysome from an environmental point of view, since it’s restricted to few plant species. On the other hand, Brazil is a country of great biological wealth, with many species considered suitable for human consumption, where the symbiosis between man and nature occurs in the processes of socio-biodiversity, a potential to be valued, where schools appears as a strategic mechanism to encourage it.
id UNICAMP-16_098213afedba770febe13d0be6213a02
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659632
network_acronym_str UNICAMP-16
network_name_str Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
repository_id_str
spelling The valorization of sociobiodiversity in school mealsA valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolarA valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolarEducación alimentaria y nutricionalBiodiversidadAduanas AlimentariasPANCFood and Nutrition EducationBiodiversityFood CustomsNCFPsEducação Alimentar e NutricionalBiodiversidadeCostumes AlimentaresPANCsThe objective of the work was to investigate the reality of the inclusion of socio-biodiversity meals in the school public schools in the state of Minas Gerais and its relations with environmental issues. The study was documentary research with a qualitative approach and the materials of investigation were systematizations developed by CECANE IFSULDEMINAS in the product of the Regional Workshops held in 2018. The workshops were held in different regions of the state, in the municipalities of Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia and Pompéu. A total of 73 different food items were found, of which 15 are considered to be native to Brazilian biomes and 6 non-conventional food plants (NCFPs). The result of the survey carried out in the workshops showed little meals diversity in the school menus, with 26 items being cited in all workshops. This dietary pattern is worrysome from an environmental point of view, since it’s restricted to few plant species. On the other hand, Brazil is a country of great biological wealth, with many species considered suitable for human consumption, where the symbiosis between man and nature occurs in the processes of socio-biodiversity, a potential to be valued, where schools appears as a strategic mechanism to encourage it.O objetivo do trabalho foi investigar a realidade da inserção dos alimentos da sóciobiodiversidade na alimentação escolar das escolas públicas do estado de Minas Gerais e sua relação com as questões ambientais. Tratou-se de uma pesquisa documental de abordagem qualitativa e os materiais de investigação foram as sistematizações elaboradas pelo CECANE IFSULDEMINAS no produto das Oficinas Regionais realizadas em 2018. As oficinas foram realizadas em diferentes regiões do estado, nos municípios de Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia e Pompéu. Foi constatado um total de 73 itens alimentares diferentes, destes 15 são considerados nativos dos biomas brasileiros e seis Plantas Alimentícias Não Convencionais (PANCs). O resultado do levantamento feito nas oficinas demonstrou pouca diversidade alimentar nos cardápios escolares, sendo que 26 itens foram citados em todas oficinas. Este padrão alimentar é preocupante do ponto de vista ambiental, uma vez que está restrito a poucas espécies de plantas. Por outro lado, o Brasil é um país de grande riqueza biológica, com muitas espécies consideradas propícias para a alimentação humana, onde a simbiose entre homem e natureza acontece nos processos de sociobiodiversidade, um potencial a ser valorizado, em que a escola aparece como um mecanismo estratégico de incentivo.O objetivo do trabalho foi investigar a realidade da inserção dos alimentos da sóciobiodiversidade na alimentação escolar das escolas públicas do estado de Minas Gerais e sua relação com as questões ambientais. Tratou-se de uma pesquisa documental de abordagem qualitativa e os materiais de investigação foram as sistematizações elaboradas pelo CECANE IFSULDEMINAS no produto das Oficinas Regionais realizadas em 2018. As oficinas foram realizadas em diferentes regiões do estado, nos municípios de Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia e Pompéu. Foi constatado um total de 73 itens alimentares diferentes, destes 15 são considerados nativos dos biomas brasileiros e seis Plantas Alimentícias Não Convencionais (PANCs). O resultado do levantamento feito nas oficinas demonstrou pouca diversidade alimentar nos cardápios escolares, sendo que 26 itens foram citados em todas oficinas. Este padrão alimentar é preocupante do ponto de vista ambiental, uma vez que está restrito a poucas espécies de plantas. Por outro lado, o Brasil é um país de grande riqueza biológica, com muitas espécies consideradas propícias para a alimentação humana, onde a simbiose entre homem e natureza acontece nos processos de sociobiodiversidade, um potencial a ser valorizado, em que a escola aparece como um mecanismo estratégico de incentivo.Universidade Estadual de Campinas2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/865963210.20396/san.v27i0.8659632Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030Segurança Alimentar e Nutricional; v. 27 (2020): Publicação Contínua; e0200302316-297Xreponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632/25587Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Segurança Alimentar e Nutricionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Tayrine Parreira Rocha, Luiz Carlos Dias daHirata, Aloísia Rodrigues Raimundo, Rogério Robs Fanti Galvão, Lívia Oliveira 2020-12-04T16:21:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659632Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/oai||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com2316-297X1808-8023opendoar:2020-12-04T16:21:33Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The valorization of sociobiodiversity in school meals
A valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolar
A valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolar
title The valorization of sociobiodiversity in school meals
spellingShingle The valorization of sociobiodiversity in school meals
Brito, Tayrine Parreira
Educación alimentaria y nutricional
Biodiversidad
Aduanas Alimentarias
PANC
Food and Nutrition Education
Biodiversity
Food Customs
NCFPs
Educação Alimentar e Nutricional
Biodiversidade
Costumes Alimentares
PANCs
title_short The valorization of sociobiodiversity in school meals
title_full The valorization of sociobiodiversity in school meals
title_fullStr The valorization of sociobiodiversity in school meals
title_full_unstemmed The valorization of sociobiodiversity in school meals
title_sort The valorization of sociobiodiversity in school meals
author Brito, Tayrine Parreira
author_facet Brito, Tayrine Parreira
Rocha, Luiz Carlos Dias da
Hirata, Aloísia Rodrigues
Raimundo, Rogério Robs Fanti
Galvão, Lívia Oliveira
author_role author
author2 Rocha, Luiz Carlos Dias da
Hirata, Aloísia Rodrigues
Raimundo, Rogério Robs Fanti
Galvão, Lívia Oliveira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Tayrine Parreira
Rocha, Luiz Carlos Dias da
Hirata, Aloísia Rodrigues
Raimundo, Rogério Robs Fanti
Galvão, Lívia Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educación alimentaria y nutricional
Biodiversidad
Aduanas Alimentarias
PANC
Food and Nutrition Education
Biodiversity
Food Customs
NCFPs
Educação Alimentar e Nutricional
Biodiversidade
Costumes Alimentares
PANCs
topic Educación alimentaria y nutricional
Biodiversidad
Aduanas Alimentarias
PANC
Food and Nutrition Education
Biodiversity
Food Customs
NCFPs
Educação Alimentar e Nutricional
Biodiversidade
Costumes Alimentares
PANCs
description The objective of the work was to investigate the reality of the inclusion of socio-biodiversity meals in the school public schools in the state of Minas Gerais and its relations with environmental issues. The study was documentary research with a qualitative approach and the materials of investigation were systematizations developed by CECANE IFSULDEMINAS in the product of the Regional Workshops held in 2018. The workshops were held in different regions of the state, in the municipalities of Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia and Pompéu. A total of 73 different food items were found, of which 15 are considered to be native to Brazilian biomes and 6 non-conventional food plants (NCFPs). The result of the survey carried out in the workshops showed little meals diversity in the school menus, with 26 items being cited in all workshops. This dietary pattern is worrysome from an environmental point of view, since it’s restricted to few plant species. On the other hand, Brazil is a country of great biological wealth, with many species considered suitable for human consumption, where the symbiosis between man and nature occurs in the processes of socio-biodiversity, a potential to be valued, where schools appears as a strategic mechanism to encourage it.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632
10.20396/san.v27i0.8659632
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632
identifier_str_mv 10.20396/san.v27i0.8659632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632/25587
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Segurança Alimentar e Nutricional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Segurança Alimentar e Nutricional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030
Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030
Segurança Alimentar e Nutricional; v. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030
2316-297X
reponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
collection Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com
_version_ 1809465165838548992