The valorization of sociobiodiversity in school meals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632 |
Resumo: | The objective of the work was to investigate the reality of the inclusion of socio-biodiversity meals in the school public schools in the state of Minas Gerais and its relations with environmental issues. The study was documentary research with a qualitative approach and the materials of investigation were systematizations developed by CECANE IFSULDEMINAS in the product of the Regional Workshops held in 2018. The workshops were held in different regions of the state, in the municipalities of Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia and Pompéu. A total of 73 different food items were found, of which 15 are considered to be native to Brazilian biomes and 6 non-conventional food plants (NCFPs). The result of the survey carried out in the workshops showed little meals diversity in the school menus, with 26 items being cited in all workshops. This dietary pattern is worrysome from an environmental point of view, since it’s restricted to few plant species. On the other hand, Brazil is a country of great biological wealth, with many species considered suitable for human consumption, where the symbiosis between man and nature occurs in the processes of socio-biodiversity, a potential to be valued, where schools appears as a strategic mechanism to encourage it. |
id |
UNICAMP-16_098213afedba770febe13d0be6213a02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659632 |
network_acronym_str |
UNICAMP-16 |
network_name_str |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The valorization of sociobiodiversity in school mealsA valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolarA valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolarEducación alimentaria y nutricionalBiodiversidadAduanas AlimentariasPANCFood and Nutrition EducationBiodiversityFood CustomsNCFPsEducação Alimentar e NutricionalBiodiversidadeCostumes AlimentaresPANCsThe objective of the work was to investigate the reality of the inclusion of socio-biodiversity meals in the school public schools in the state of Minas Gerais and its relations with environmental issues. The study was documentary research with a qualitative approach and the materials of investigation were systematizations developed by CECANE IFSULDEMINAS in the product of the Regional Workshops held in 2018. The workshops were held in different regions of the state, in the municipalities of Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia and Pompéu. A total of 73 different food items were found, of which 15 are considered to be native to Brazilian biomes and 6 non-conventional food plants (NCFPs). The result of the survey carried out in the workshops showed little meals diversity in the school menus, with 26 items being cited in all workshops. This dietary pattern is worrysome from an environmental point of view, since it’s restricted to few plant species. On the other hand, Brazil is a country of great biological wealth, with many species considered suitable for human consumption, where the symbiosis between man and nature occurs in the processes of socio-biodiversity, a potential to be valued, where schools appears as a strategic mechanism to encourage it.O objetivo do trabalho foi investigar a realidade da inserção dos alimentos da sóciobiodiversidade na alimentação escolar das escolas públicas do estado de Minas Gerais e sua relação com as questões ambientais. Tratou-se de uma pesquisa documental de abordagem qualitativa e os materiais de investigação foram as sistematizações elaboradas pelo CECANE IFSULDEMINAS no produto das Oficinas Regionais realizadas em 2018. As oficinas foram realizadas em diferentes regiões do estado, nos municípios de Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia e Pompéu. Foi constatado um total de 73 itens alimentares diferentes, destes 15 são considerados nativos dos biomas brasileiros e seis Plantas Alimentícias Não Convencionais (PANCs). O resultado do levantamento feito nas oficinas demonstrou pouca diversidade alimentar nos cardápios escolares, sendo que 26 itens foram citados em todas oficinas. Este padrão alimentar é preocupante do ponto de vista ambiental, uma vez que está restrito a poucas espécies de plantas. Por outro lado, o Brasil é um país de grande riqueza biológica, com muitas espécies consideradas propícias para a alimentação humana, onde a simbiose entre homem e natureza acontece nos processos de sociobiodiversidade, um potencial a ser valorizado, em que a escola aparece como um mecanismo estratégico de incentivo.O objetivo do trabalho foi investigar a realidade da inserção dos alimentos da sóciobiodiversidade na alimentação escolar das escolas públicas do estado de Minas Gerais e sua relação com as questões ambientais. Tratou-se de uma pesquisa documental de abordagem qualitativa e os materiais de investigação foram as sistematizações elaboradas pelo CECANE IFSULDEMINAS no produto das Oficinas Regionais realizadas em 2018. As oficinas foram realizadas em diferentes regiões do estado, nos municípios de Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia e Pompéu. Foi constatado um total de 73 itens alimentares diferentes, destes 15 são considerados nativos dos biomas brasileiros e seis Plantas Alimentícias Não Convencionais (PANCs). O resultado do levantamento feito nas oficinas demonstrou pouca diversidade alimentar nos cardápios escolares, sendo que 26 itens foram citados em todas oficinas. Este padrão alimentar é preocupante do ponto de vista ambiental, uma vez que está restrito a poucas espécies de plantas. Por outro lado, o Brasil é um país de grande riqueza biológica, com muitas espécies consideradas propícias para a alimentação humana, onde a simbiose entre homem e natureza acontece nos processos de sociobiodiversidade, um potencial a ser valorizado, em que a escola aparece como um mecanismo estratégico de incentivo.Universidade Estadual de Campinas2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/865963210.20396/san.v27i0.8659632Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030Segurança Alimentar e Nutricional; v. 27 (2020): Publicação Contínua; e0200302316-297Xreponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632/25587Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Segurança Alimentar e Nutricionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Tayrine Parreira Rocha, Luiz Carlos Dias daHirata, Aloísia Rodrigues Raimundo, Rogério Robs Fanti Galvão, Lívia Oliveira 2020-12-04T16:21:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659632Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/oai||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com2316-297X1808-8023opendoar:2020-12-04T16:21:33Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The valorization of sociobiodiversity in school meals A valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolar A valorização da sociobiodiversidade na alimentação escolar |
title |
The valorization of sociobiodiversity in school meals |
spellingShingle |
The valorization of sociobiodiversity in school meals Brito, Tayrine Parreira Educación alimentaria y nutricional Biodiversidad Aduanas Alimentarias PANC Food and Nutrition Education Biodiversity Food Customs NCFPs Educação Alimentar e Nutricional Biodiversidade Costumes Alimentares PANCs |
title_short |
The valorization of sociobiodiversity in school meals |
title_full |
The valorization of sociobiodiversity in school meals |
title_fullStr |
The valorization of sociobiodiversity in school meals |
title_full_unstemmed |
The valorization of sociobiodiversity in school meals |
title_sort |
The valorization of sociobiodiversity in school meals |
author |
Brito, Tayrine Parreira |
author_facet |
Brito, Tayrine Parreira Rocha, Luiz Carlos Dias da Hirata, Aloísia Rodrigues Raimundo, Rogério Robs Fanti Galvão, Lívia Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Luiz Carlos Dias da Hirata, Aloísia Rodrigues Raimundo, Rogério Robs Fanti Galvão, Lívia Oliveira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Tayrine Parreira Rocha, Luiz Carlos Dias da Hirata, Aloísia Rodrigues Raimundo, Rogério Robs Fanti Galvão, Lívia Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación alimentaria y nutricional Biodiversidad Aduanas Alimentarias PANC Food and Nutrition Education Biodiversity Food Customs NCFPs Educação Alimentar e Nutricional Biodiversidade Costumes Alimentares PANCs |
topic |
Educación alimentaria y nutricional Biodiversidad Aduanas Alimentarias PANC Food and Nutrition Education Biodiversity Food Customs NCFPs Educação Alimentar e Nutricional Biodiversidade Costumes Alimentares PANCs |
description |
The objective of the work was to investigate the reality of the inclusion of socio-biodiversity meals in the school public schools in the state of Minas Gerais and its relations with environmental issues. The study was documentary research with a qualitative approach and the materials of investigation were systematizations developed by CECANE IFSULDEMINAS in the product of the Regional Workshops held in 2018. The workshops were held in different regions of the state, in the municipalities of Lavras, Boa Esperança, Bambuí, Uberlândia and Pompéu. A total of 73 different food items were found, of which 15 are considered to be native to Brazilian biomes and 6 non-conventional food plants (NCFPs). The result of the survey carried out in the workshops showed little meals diversity in the school menus, with 26 items being cited in all workshops. This dietary pattern is worrysome from an environmental point of view, since it’s restricted to few plant species. On the other hand, Brazil is a country of great biological wealth, with many species considered suitable for human consumption, where the symbiosis between man and nature occurs in the processes of socio-biodiversity, a potential to be valued, where schools appears as a strategic mechanism to encourage it. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632 10.20396/san.v27i0.8659632 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632 |
identifier_str_mv |
10.20396/san.v27i0.8659632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8659632/25587 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Segurança Alimentar e Nutricional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Segurança Alimentar e Nutricional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030 Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030 Segurança Alimentar e Nutricional; v. 27 (2020): Publicação Contínua; e020030 2316-297X reponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
collection |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com |
_version_ |
1809465165838548992 |