Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, Tulio Cunha
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668304
Resumo: This article presents a sociological analysis of the TV show 13 Reasons Why’s first season, produced and released by Netflix. The analysis considers contextual elements of the production and diffusion of the show, standing from the sociotechnical point of view of its connection with new communication and information technologies. It considers, also, the perspective of gender constructing relations and its articulation with some current feminist guidelines. The analysis employs techniques from the sociology of cinema of Pierre Sorlin, emphasizing the construction of relational systems, which organize, into the narrative, the relationships among characters, and the values and moral, ideological positions evoked by them. Within the construction of 13 Reasons Why’s relational systems, is emphasized the configuration of a hierarchy among students intertwined with the gender category and expressions of valuative standpoints related to the ways in which the characters use analogical technologies in counterpoint to the digital ones.
id UNICAMP-18_115be28a714702dbdab52adf19cded00
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668304
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons WhyPosicionamentos e relações valorativas sobre gêneros e mídias digitais: uma análise sociológica da série 13 Reasons WhyPosicionamentos e relações valorativas sobre gêneros e mídias digitais: uma análise sociológica da série 13 Reasons WhyGêneroImagemMídias digitaisSocializaçãoGêneroImagemMídias digitaisSocializaçãoGenderImageDigital mediaSocializationThis article presents a sociological analysis of the TV show 13 Reasons Why’s first season, produced and released by Netflix. The analysis considers contextual elements of the production and diffusion of the show, standing from the sociotechnical point of view of its connection with new communication and information technologies. It considers, also, the perspective of gender constructing relations and its articulation with some current feminist guidelines. The analysis employs techniques from the sociology of cinema of Pierre Sorlin, emphasizing the construction of relational systems, which organize, into the narrative, the relationships among characters, and the values and moral, ideological positions evoked by them. Within the construction of 13 Reasons Why’s relational systems, is emphasized the configuration of a hierarchy among students intertwined with the gender category and expressions of valuative standpoints related to the ways in which the characters use analogical technologies in counterpoint to the digital ones.Apresenta-se uma análise sociológica da primeira temporada da série 13 Reasons Why, produzida e disponibilizada pela Netflix. A análise leva em conta elementos do contexto de produção e difusão da série, do ponto de vista sociotécnico de sua relação com novas tecnologias de comunicação e informação e do ponto de vista da construção de relações de gênero e sua articulação com pautas feministas da atualidade. A análise utiliza técnicas da sociologia do cinema de Pierre Sorlin, com ênfase na construção de sistemas relacionais que organizam, na narrativa, as relações entre personagens, bem como com valores e posicionamentos morais e ideológicos que estes evocam. Dentro da construção dos sistemas relacionais de 13 Reasons Why, destacam-se a configuração de uma hierarquia entre os estudantes que é entrelaçada à categoria gênero, e a expressão de posicionamentos valorativos relacionados ao uso, pelos personagens, de instrumentos de tecnologias consideradas analógicas em contraponto a tecnologias digitais.Apresenta-se uma análise sociológica da primeira temporada da série 13 Reasons Why, produzida e disponibilizada pela Netflix. A análise leva em conta elementos do contexto de produção e difusão da série, do ponto de vista sociotécnico de sua relação com novas tecnologias de comunicação e informação e do ponto de vista da construção de relações de gênero e sua articulação com pautas feministas da atualidade. A análise utiliza técnicas da sociologia do cinema de Pierre Sorlin, com ênfase na construção de sistemas relacionais que organizam, na narrativa, as relações entre personagens, bem como com valores e posicionamentos morais e ideológicos que estes evocam. Dentro da construção dos sistemas relacionais de 13 Reasons Why, destacam-se a configuração de uma hierarquia entre os estudantes que é entrelaçada à categoria gênero, e a expressão de posicionamentos valorativos relacionados ao uso, pelos personagens, de instrumentos de tecnologias consideradas analógicas em contraponto a tecnologias digitais.Universidade Estadual de Campinas2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668304Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190042Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190042Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900421980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668304/27980Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Tulio Cunha Rossihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Rossi, Tulio Cunha2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668304Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
Posicionamentos e relações valorativas sobre gêneros e mídias digitais: uma análise sociológica da série 13 Reasons Why
Posicionamentos e relações valorativas sobre gêneros e mídias digitais: uma análise sociológica da série 13 Reasons Why
title Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
spellingShingle Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
Rossi, Tulio Cunha
Gênero
Imagem
Mídias digitais
Socialização
Gênero
Imagem
Mídias digitais
Socialização
Gender
Image
Digital media
Socialization
title_short Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
title_full Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
title_fullStr Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
title_full_unstemmed Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
title_sort Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why
author Rossi, Tulio Cunha
author_facet Rossi, Tulio Cunha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, Tulio Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Imagem
Mídias digitais
Socialização
Gênero
Imagem
Mídias digitais
Socialização
Gender
Image
Digital media
Socialization
topic Gênero
Imagem
Mídias digitais
Socialização
Gênero
Imagem
Mídias digitais
Socialização
Gender
Image
Digital media
Socialization
description This article presents a sociological analysis of the TV show 13 Reasons Why’s first season, produced and released by Netflix. The analysis considers contextual elements of the production and diffusion of the show, standing from the sociotechnical point of view of its connection with new communication and information technologies. It considers, also, the perspective of gender constructing relations and its articulation with some current feminist guidelines. The analysis employs techniques from the sociology of cinema of Pierre Sorlin, emphasizing the construction of relational systems, which organize, into the narrative, the relationships among characters, and the values and moral, ideological positions evoked by them. Within the construction of 13 Reasons Why’s relational systems, is emphasized the configuration of a hierarchy among students intertwined with the gender category and expressions of valuative standpoints related to the ways in which the characters use analogical technologies in counterpoint to the digital ones.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668304
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668304/27980
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tulio Cunha Rossi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tulio Cunha Rossi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190042
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190042
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190042
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189991579648