Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Flavia Volta Cortes de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ricci, Christiano Streb, Marques, Renato Francisco Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517
Resumo: The participation of women in men preserve sports, such as futsal, is permeated by struggles for spaces and legitimacy, including in the school context. For boys, moving is valued, whereas girls are taught to be quieter, making it difficult to access certain sports activities. This study aimed to analyze the challenges and opportunities for women participation in extracurricular school futsal, from the perspective of high school students from a private school. Data were obtained with semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory. The school’s initiative to offer the opportunity for practice, the students’ heterodox attitudes, the support of parents, and feeling of belonging to the group, make it possible for girls to play a legitimate role in futsal at this school.
id UNICAMP-18_195c84cf7152c3bcfbfdab261b5faa7b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670517
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girlsDesafíos y oportunidades para la participación en el fútbol sala escolar extraescolar: percepciones de estudiantes de secundariaDesafios e oportunidades para a participação no futsal escolar extracurricular: percepções de alunas do ensino médioDeporteEscuelaFútbol salaGéneroEducaciónEsporteEscolaFutsalGêneroEducaçãoSportSchoolFutsalGenderEducationThe participation of women in men preserve sports, such as futsal, is permeated by struggles for spaces and legitimacy, including in the school context. For boys, moving is valued, whereas girls are taught to be quieter, making it difficult to access certain sports activities. This study aimed to analyze the challenges and opportunities for women participation in extracurricular school futsal, from the perspective of high school students from a private school. Data were obtained with semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory. The school’s initiative to offer the opportunity for practice, the students’ heterodox attitudes, the support of parents, and feeling of belonging to the group, make it possible for girls to play a legitimate role in futsal at this school.La participación femenina en modalidades deportivas masculinizadas, tales como el fútbol sala, está impregnada de luchas por la conquista de espacios y legitimidad, incluso en el contexto escolar. Para los niños, mostrarse dinámicos y en movimiento es algo que se valora, mientras que las niñas son educadas para mantener actitudes pasivas, lo que dificulta su acceso a ciertas prácticas deportivas. El objetivo de este estudio fue analizar, desde la perspectiva de las alumnas de secundaria de una escuela privada, los desafíos y las oportunidades existentes para la participación en el fútbol sala escolar extracurricular. Los datos se obtuvieron a partir de entrevistas semiestructuradas, y fueron analizados de en base a la Teoría Fundamentada. La iniciativa de la escuela a la hora de ofrecer oportunidades para la práctica, las actitudes heterodoxas de las alumnas, el apoyo de los padres y la pertenencia al grupo son factores que posibilitan que las niñas jueguen un papel legítimo en el fútbol sala en la escuela.A participação das mulheres em modalidades esportivas de reserva masculina, como o futsal, é permeada de lutas por espaços e legitimidade, inclusive no contexto escolar. Para meninos, movimentar-se é algo valorizado, enquanto meninas são ensinadas a serem mais quietas, dificultando o acesso a determinadas práticas esportivas. O objetivo deste estudo foi analisar os desafios e oportunidades para a participação no futsal escolar extracurricular na perspectiva de alunas de ensino médio de uma escola privada. Os dados foram produzidos em entrevistas semiestruturadas e analisados com base na Teoria Fundamentada. A iniciativa da escola em oportunizar a prática, as atitudes heterodoxas das alunas, o apoio dos pais e o pertencimento ao grupo possibilitam às meninas uma atuação legítima no futsal nesta escola.Universidade Estadual de Campinas2022-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000591980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29640https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29641Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Flavia Volta Cortes de Ricci, Christiano Streb Marques, Renato Francisco Rodrigues 2022-12-07T13:44:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670517Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:25Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
Desafíos y oportunidades para la participación en el fútbol sala escolar extraescolar: percepciones de estudiantes de secundaria
Desafios e oportunidades para a participação no futsal escolar extracurricular: percepções de alunas do ensino médio
title Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
spellingShingle Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
Oliveira, Flavia Volta Cortes de
Deporte
Escuela
Fútbol sala
Género
Educación
Esporte
Escola
Futsal
Gênero
Educação
Sport
School
Futsal
Gender
Education
title_short Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
title_full Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
title_fullStr Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
title_full_unstemmed Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
title_sort Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
author Oliveira, Flavia Volta Cortes de
author_facet Oliveira, Flavia Volta Cortes de
Ricci, Christiano Streb
Marques, Renato Francisco Rodrigues
author_role author
author2 Ricci, Christiano Streb
Marques, Renato Francisco Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Flavia Volta Cortes de
Ricci, Christiano Streb
Marques, Renato Francisco Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Deporte
Escuela
Fútbol sala
Género
Educación
Esporte
Escola
Futsal
Gênero
Educação
Sport
School
Futsal
Gender
Education
topic Deporte
Escuela
Fútbol sala
Género
Educación
Esporte
Escola
Futsal
Gênero
Educação
Sport
School
Futsal
Gender
Education
description The participation of women in men preserve sports, such as futsal, is permeated by struggles for spaces and legitimacy, including in the school context. For boys, moving is valued, whereas girls are taught to be quieter, making it difficult to access certain sports activities. This study aimed to analyze the challenges and opportunities for women participation in extracurricular school futsal, from the perspective of high school students from a private school. Data were obtained with semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory. The school’s initiative to offer the opportunity for practice, the students’ heterodox attitudes, the support of parents, and feeling of belonging to the group, make it possible for girls to play a legitimate role in futsal at this school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29640
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190125797376