Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517 |
Resumo: | The participation of women in men preserve sports, such as futsal, is permeated by struggles for spaces and legitimacy, including in the school context. For boys, moving is valued, whereas girls are taught to be quieter, making it difficult to access certain sports activities. This study aimed to analyze the challenges and opportunities for women participation in extracurricular school futsal, from the perspective of high school students from a private school. Data were obtained with semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory. The school’s initiative to offer the opportunity for practice, the students’ heterodox attitudes, the support of parents, and feeling of belonging to the group, make it possible for girls to play a legitimate role in futsal at this school. |
id |
UNICAMP-18_195c84cf7152c3bcfbfdab261b5faa7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670517 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girlsDesafíos y oportunidades para la participación en el fútbol sala escolar extraescolar: percepciones de estudiantes de secundariaDesafios e oportunidades para a participação no futsal escolar extracurricular: percepções de alunas do ensino médioDeporteEscuelaFútbol salaGéneroEducaciónEsporteEscolaFutsalGêneroEducaçãoSportSchoolFutsalGenderEducationThe participation of women in men preserve sports, such as futsal, is permeated by struggles for spaces and legitimacy, including in the school context. For boys, moving is valued, whereas girls are taught to be quieter, making it difficult to access certain sports activities. This study aimed to analyze the challenges and opportunities for women participation in extracurricular school futsal, from the perspective of high school students from a private school. Data were obtained with semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory. The school’s initiative to offer the opportunity for practice, the students’ heterodox attitudes, the support of parents, and feeling of belonging to the group, make it possible for girls to play a legitimate role in futsal at this school.La participación femenina en modalidades deportivas masculinizadas, tales como el fútbol sala, está impregnada de luchas por la conquista de espacios y legitimidad, incluso en el contexto escolar. Para los niños, mostrarse dinámicos y en movimiento es algo que se valora, mientras que las niñas son educadas para mantener actitudes pasivas, lo que dificulta su acceso a ciertas prácticas deportivas. El objetivo de este estudio fue analizar, desde la perspectiva de las alumnas de secundaria de una escuela privada, los desafíos y las oportunidades existentes para la participación en el fútbol sala escolar extracurricular. Los datos se obtuvieron a partir de entrevistas semiestructuradas, y fueron analizados de en base a la Teoría Fundamentada. La iniciativa de la escuela a la hora de ofrecer oportunidades para la práctica, las actitudes heterodoxas de las alumnas, el apoyo de los padres y la pertenencia al grupo son factores que posibilitan que las niñas jueguen un papel legítimo en el fútbol sala en la escuela.A participação das mulheres em modalidades esportivas de reserva masculina, como o futsal, é permeada de lutas por espaços e legitimidade, inclusive no contexto escolar. Para meninos, movimentar-se é algo valorizado, enquanto meninas são ensinadas a serem mais quietas, dificultando o acesso a determinadas práticas esportivas. O objetivo deste estudo foi analisar os desafios e oportunidades para a participação no futsal escolar extracurricular na perspectiva de alunas de ensino médio de uma escola privada. Os dados foram produzidos em entrevistas semiestruturadas e analisados com base na Teoria Fundamentada. A iniciativa da escola em oportunizar a prática, as atitudes heterodoxas das alunas, o apoio dos pais e o pertencimento ao grupo possibilitam às meninas uma atuação legítima no futsal nesta escola.Universidade Estadual de Campinas2022-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000591980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29640https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29641Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Flavia Volta Cortes de Ricci, Christiano Streb Marques, Renato Francisco Rodrigues 2022-12-07T13:44:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670517Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:25Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls Desafíos y oportunidades para la participación en el fútbol sala escolar extraescolar: percepciones de estudiantes de secundaria Desafios e oportunidades para a participação no futsal escolar extracurricular: percepções de alunas do ensino médio |
title |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls |
spellingShingle |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls Oliveira, Flavia Volta Cortes de Deporte Escuela Fútbol sala Género Educación Esporte Escola Futsal Gênero Educação Sport School Futsal Gender Education |
title_short |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls |
title_full |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls |
title_fullStr |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls |
title_full_unstemmed |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls |
title_sort |
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls |
author |
Oliveira, Flavia Volta Cortes de |
author_facet |
Oliveira, Flavia Volta Cortes de Ricci, Christiano Streb Marques, Renato Francisco Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Ricci, Christiano Streb Marques, Renato Francisco Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Flavia Volta Cortes de Ricci, Christiano Streb Marques, Renato Francisco Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deporte Escuela Fútbol sala Género Educación Esporte Escola Futsal Gênero Educação Sport School Futsal Gender Education |
topic |
Deporte Escuela Fútbol sala Género Educación Esporte Escola Futsal Gênero Educação Sport School Futsal Gender Education |
description |
The participation of women in men preserve sports, such as futsal, is permeated by struggles for spaces and legitimacy, including in the school context. For boys, moving is valued, whereas girls are taught to be quieter, making it difficult to access certain sports activities. This study aimed to analyze the challenges and opportunities for women participation in extracurricular school futsal, from the perspective of high school students from a private school. Data were obtained with semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory. The school’s initiative to offer the opportunity for practice, the students’ heterodox attitudes, the support of parents, and feeling of belonging to the group, make it possible for girls to play a legitimate role in futsal at this school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29640 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517/29641 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200059 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190125797376 |