Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kielb , Eliziane Gorete
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Ivone Maria Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348
Resumo: This article analyzes the perceptions of early childhood education teachers about working with fairy tales in the classroom. It is based on qualitative research, developed through a bibliographic and ethnographic study, with observations of classes and interviews with two teachers who conduct classes for children between 3 and 5 years old. The results indicate that the teachers’ views about childhood, fairy tales, and the role of literature in children’s education influence how the work is developed, including the mediation made during the reading of the stories. This is seen as a practice rich in learning for children, but also permeated with challenges related to the planning/execution of activities and how the school institution and its actors give meaning to these experiences.
id UNICAMP-18_1abc3f771039f4b4843d737195d2d9c7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675348
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood educationCuentos de hadas en el aula: perspectivas de los profesores que trabajan en la educación infantilContos de fadas na sala de aula: perspectivas de professoras atuantes na Educação InfantilContos de fadasInfânciaLiteraturaEducação InfantilMediaçãoInfânciaLiteraturaEducação InfantilMediaçãoContos de fadasFairy taleChildhoodLiteratureChild educationMediationThis article analyzes the perceptions of early childhood education teachers about working with fairy tales in the classroom. It is based on qualitative research, developed through a bibliographic and ethnographic study, with observations of classes and interviews with two teachers who conduct classes for children between 3 and 5 years old. The results indicate that the teachers’ views about childhood, fairy tales, and the role of literature in children’s education influence how the work is developed, including the mediation made during the reading of the stories. This is seen as a practice rich in learning for children, but also permeated with challenges related to the planning/execution of activities and how the school institution and its actors give meaning to these experiences.Este artículo analiza las percepciones de los profesores de jardín de infancia sobre el trabajo con cuentos de hadas en el aula. Se basa en una investigación cualitativa, desarrollada a través de un estudio bibliográfico y etnográfico, con observaciones de clases y entrevistas con dos docentes que dirigen clases de niños entre 3 y 5 años. Los resultados indican que la visión que tienen los docentes sobre la infancia, los cuentos de hadas y el papel de la literatura en la educación de los niños influye en la forma en que se desarrolla el trabajo, incluida la mediación que se realiza durante la lectura de los cuentos. Esta es vista como una práctica rica en aprendizajes para los niños, pero también impregnada de desafíos relacionados con la planificación / ejecución de actividades y la forma en que la institución escolar y sus actores dan sentido a estas experienciasEste artigo analisa percepções de professoras da Educação Infantil sobre o trabalho com contos de fadas em sala de aula. Baseia-se em pesquisa qualitativa, desenvolvida por meio de estudo bibliográfico e etnográfico, com observações de aulas e entrevistas com duas professoras regentes de turmas de crianças entre 3 e 5 anos. Os resultados indicam que a visão que as professoras possuem sobre infância, contos de fadas e o papel da literatura na formação das crianças influencia a forma como o trabalho é desenvolvido, inclusive a mediação feita durante a leitura das histórias. Esta é vista como uma prática rica em aprendizados para as crianças, mas também permeada de desafios relacionados ao planejamento e à execução das atividades e à forma como a instituição escolar e seus atores significam essas experiências.Universidade Estadual de Campinas2023-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202001551980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33244https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33245Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Kielb , Eliziane GoreteSilva, Ivone Maria Mendes2023-12-21T12:10:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675348Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-21T12:10:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
Cuentos de hadas en el aula: perspectivas de los profesores que trabajan en la educación infantil
Contos de fadas na sala de aula: perspectivas de professoras atuantes na Educação Infantil
title Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
spellingShingle Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
Kielb , Eliziane Gorete
Contos de fadas
Infância
Literatura
Educação Infantil
Mediação
Infância
Literatura
Educação Infantil
Mediação
Contos de fadas
Fairy tale
Childhood
Literature
Child education
Mediation
title_short Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
title_full Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
title_fullStr Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
title_full_unstemmed Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
title_sort Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
author Kielb , Eliziane Gorete
author_facet Kielb , Eliziane Gorete
Silva, Ivone Maria Mendes
author_role author
author2 Silva, Ivone Maria Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kielb , Eliziane Gorete
Silva, Ivone Maria Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Contos de fadas
Infância
Literatura
Educação Infantil
Mediação
Infância
Literatura
Educação Infantil
Mediação
Contos de fadas
Fairy tale
Childhood
Literature
Child education
Mediation
topic Contos de fadas
Infância
Literatura
Educação Infantil
Mediação
Infância
Literatura
Educação Infantil
Mediação
Contos de fadas
Fairy tale
Childhood
Literature
Child education
Mediation
description This article analyzes the perceptions of early childhood education teachers about working with fairy tales in the classroom. It is based on qualitative research, developed through a bibliographic and ethnographic study, with observations of classes and interviews with two teachers who conduct classes for children between 3 and 5 years old. The results indicate that the teachers’ views about childhood, fairy tales, and the role of literature in children’s education influence how the work is developed, including the mediation made during the reading of the stories. This is seen as a practice rich in learning for children, but also permeated with challenges related to the planning/execution of activities and how the school institution and its actors give meaning to these experiences.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33244
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33245
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190523207680