Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348 |
Resumo: | This article analyzes the perceptions of early childhood education teachers about working with fairy tales in the classroom. It is based on qualitative research, developed through a bibliographic and ethnographic study, with observations of classes and interviews with two teachers who conduct classes for children between 3 and 5 years old. The results indicate that the teachers’ views about childhood, fairy tales, and the role of literature in children’s education influence how the work is developed, including the mediation made during the reading of the stories. This is seen as a practice rich in learning for children, but also permeated with challenges related to the planning/execution of activities and how the school institution and its actors give meaning to these experiences. |
id |
UNICAMP-18_1abc3f771039f4b4843d737195d2d9c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675348 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood educationCuentos de hadas en el aula: perspectivas de los profesores que trabajan en la educación infantilContos de fadas na sala de aula: perspectivas de professoras atuantes na Educação InfantilContos de fadasInfânciaLiteraturaEducação InfantilMediaçãoInfânciaLiteraturaEducação InfantilMediaçãoContos de fadasFairy taleChildhoodLiteratureChild educationMediationThis article analyzes the perceptions of early childhood education teachers about working with fairy tales in the classroom. It is based on qualitative research, developed through a bibliographic and ethnographic study, with observations of classes and interviews with two teachers who conduct classes for children between 3 and 5 years old. The results indicate that the teachers’ views about childhood, fairy tales, and the role of literature in children’s education influence how the work is developed, including the mediation made during the reading of the stories. This is seen as a practice rich in learning for children, but also permeated with challenges related to the planning/execution of activities and how the school institution and its actors give meaning to these experiences.Este artículo analiza las percepciones de los profesores de jardín de infancia sobre el trabajo con cuentos de hadas en el aula. Se basa en una investigación cualitativa, desarrollada a través de un estudio bibliográfico y etnográfico, con observaciones de clases y entrevistas con dos docentes que dirigen clases de niños entre 3 y 5 años. Los resultados indican que la visión que tienen los docentes sobre la infancia, los cuentos de hadas y el papel de la literatura en la educación de los niños influye en la forma en que se desarrolla el trabajo, incluida la mediación que se realiza durante la lectura de los cuentos. Esta es vista como una práctica rica en aprendizajes para los niños, pero también impregnada de desafíos relacionados con la planificación / ejecución de actividades y la forma en que la institución escolar y sus actores dan sentido a estas experienciasEste artigo analisa percepções de professoras da Educação Infantil sobre o trabalho com contos de fadas em sala de aula. Baseia-se em pesquisa qualitativa, desenvolvida por meio de estudo bibliográfico e etnográfico, com observações de aulas e entrevistas com duas professoras regentes de turmas de crianças entre 3 e 5 anos. Os resultados indicam que a visão que as professoras possuem sobre infância, contos de fadas e o papel da literatura na formação das crianças influencia a forma como o trabalho é desenvolvido, inclusive a mediação feita durante a leitura das histórias. Esta é vista como uma prática rica em aprendizados para as crianças, mas também permeada de desafios relacionados ao planejamento e à execução das atividades e à forma como a instituição escolar e seus atores significam essas experiências.Universidade Estadual de Campinas2023-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202001551980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33244https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33245Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Kielb , Eliziane GoreteSilva, Ivone Maria Mendes2023-12-21T12:10:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675348Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-21T12:10:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education Cuentos de hadas en el aula: perspectivas de los profesores que trabajan en la educación infantil Contos de fadas na sala de aula: perspectivas de professoras atuantes na Educação Infantil |
title |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education |
spellingShingle |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education Kielb , Eliziane Gorete Contos de fadas Infância Literatura Educação Infantil Mediação Infância Literatura Educação Infantil Mediação Contos de fadas Fairy tale Childhood Literature Child education Mediation |
title_short |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education |
title_full |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education |
title_fullStr |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education |
title_full_unstemmed |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education |
title_sort |
Fairy tales in the classroom: perspectives of teachers working in early childhood education |
author |
Kielb , Eliziane Gorete |
author_facet |
Kielb , Eliziane Gorete Silva, Ivone Maria Mendes |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Ivone Maria Mendes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kielb , Eliziane Gorete Silva, Ivone Maria Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contos de fadas Infância Literatura Educação Infantil Mediação Infância Literatura Educação Infantil Mediação Contos de fadas Fairy tale Childhood Literature Child education Mediation |
topic |
Contos de fadas Infância Literatura Educação Infantil Mediação Infância Literatura Educação Infantil Mediação Contos de fadas Fairy tale Childhood Literature Child education Mediation |
description |
This article analyzes the perceptions of early childhood education teachers about working with fairy tales in the classroom. It is based on qualitative research, developed through a bibliographic and ethnographic study, with observations of classes and interviews with two teachers who conduct classes for children between 3 and 5 years old. The results indicate that the teachers’ views about childhood, fairy tales, and the role of literature in children’s education influence how the work is developed, including the mediation made during the reading of the stories. This is seen as a practice rich in learning for children, but also permeated with challenges related to the planning/execution of activities and how the school institution and its actors give meaning to these experiences. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33244 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675348/33245 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20200155 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190523207680 |