Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Knöpker, Mônica
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Costa, Marisa Vorraber
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800
Resumo: The article presents and discusses the results of a research that aimed to examine the pedagogy carried out by nonprofit civil society organizations in the niche of teacher education and the possible effects of truth that it intends to disseminate. The empirical corpus gathered documents both on the functioning of these institutions as well as the implementation strategies of such pedagogy. The theoretical-methodological inspiration came from the Foucauldian production on discourse and from studies on pedagogies. The thesis defended is that the organizations investigated carry out a hybrid pedagogy that produces its own necessity and operates in order to effect learning through cyclical processes that have as a starting (and arrival) point pre-established models. Furthermore, the thesis proposes that the pedagogy analyzed, by disseminating learning related to neoliberal logic precepts, would be one of the ways to make neoliberalism work “within us”.
id UNICAMP-18_399c825d7c592121f5a5c2406cddf89f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666800
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher educationHacer que el neoliberalismo funcione “dentro de nosotros”: pedagogía de las organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro y formación de docentesFazendo o neoliberalismo funcionar “dentro de nós”: pedagogia das organizações da sociedade civil sem fins lucrativos e formação docenteFormação de professoresOrganizações da sociedade civil sem fins lucrativosPedagogia híbridaNeoliberalismo e educaçãoEstudos culturais em educaçãoTeacher educationNonprofit civil society organizationsHybrid pedagogyNeoliberalism and educationCultural studies in educationFormación de profesoresOrganizaciones de la sociedad civil sin fines de lucroPedagogía híbridaNeoliberalismo y educaciónEstudios culturales en la educaciónThe article presents and discusses the results of a research that aimed to examine the pedagogy carried out by nonprofit civil society organizations in the niche of teacher education and the possible effects of truth that it intends to disseminate. The empirical corpus gathered documents both on the functioning of these institutions as well as the implementation strategies of such pedagogy. The theoretical-methodological inspiration came from the Foucauldian production on discourse and from studies on pedagogies. The thesis defended is that the organizations investigated carry out a hybrid pedagogy that produces its own necessity and operates in order to effect learning through cyclical processes that have as a starting (and arrival) point pre-established models. Furthermore, the thesis proposes that the pedagogy analyzed, by disseminating learning related to neoliberal logic precepts, would be one of the ways to make neoliberalism work “within us”.Este artículo presenta y discute los resultados de una investigación que tuvo como objetivo examinar la pedagogía que realizan las organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro en el nicho de la formación docente y los posibles efectos de la verdad que pretende difundir. Su corpus empírico recogió documentos tanto sobre el funcionamiento de estas instituciones como relacionados con las estrategias de implementación de dicha pedagogía. La inspiración teórico-metodológica provino de la producción de Foucault sobre el discurso y de los estudios sobre pedagogías. La tesis defendida es que las organizaciones investigadas implementan una pedagogía híbrida que produce su propia necesidad y opera para efectuar aprendizajes a través de procesos cíclicos que tienen como punto de partida (y llegada) modelos preestablecidos. Además, la tesis parte de la proposición de que la pedagogía analizada, al difundir aprendizajes relacionados con los preceptos de la lógica neoliberal, sería una de las formas de hacer que el neoliberalismo funcione “dentro de nosotros”.Este artigo apresenta e discute resultados de uma pesquisa que objetivou examinar a pedagogia efetivada por organizações da sociedade civil sem fins lucrativos no nicho da formação docente e os possíveis efeitos de verdade que ela pretende disseminar. Seu corpus empírico reuniu documentos tanto sobre o funcionamento dessas instituições quanto relacionados às estratégias de implementação de tal pedagogia. A inspiração teórico-metodológica adveio da produção foucaultiana sobre discurso e dos estudos sobre pedagogias. A tese defendida é a de que as organizações investigadas efetivam uma pedagogia híbrida que produz sua própria necessidade e opera no intuito de efetivar aprendizagens por meio de processos cíclicos que têm como ponto de partida (e de chegada) modelos pré-estabelecidos. Ademais, compõe a tese a proposição de que a pedagogia analisada, ao disseminar aprendizagens relacionadas a preceitos da lógica neoliberal, seria uma das formas de fazer o neoliberalismo funcionar “dentro de nós”.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201801371980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800/27219Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mônica Knöpker, Marisa Vorraber Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessKnöpker, Mônica Costa, Marisa Vorraber 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666800Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
Hacer que el neoliberalismo funcione “dentro de nosotros”: pedagogía de las organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro y formación de docentes
Fazendo o neoliberalismo funcionar “dentro de nós”: pedagogia das organizações da sociedade civil sem fins lucrativos e formação docente
title Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
spellingShingle Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
Knöpker, Mônica
Formação de professores
Organizações da sociedade civil sem fins lucrativos
Pedagogia híbrida
Neoliberalismo e educação
Estudos culturais em educação
Teacher education
Nonprofit civil society organizations
Hybrid pedagogy
Neoliberalism and education
Cultural studies in education
Formación de profesores
Organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro
Pedagogía híbrida
Neoliberalismo y educación
Estudios culturales en la educación
title_short Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
title_full Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
title_fullStr Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
title_full_unstemmed Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
title_sort Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
author Knöpker, Mônica
author_facet Knöpker, Mônica
Costa, Marisa Vorraber
author_role author
author2 Costa, Marisa Vorraber
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Knöpker, Mônica
Costa, Marisa Vorraber
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Organizações da sociedade civil sem fins lucrativos
Pedagogia híbrida
Neoliberalismo e educação
Estudos culturais em educação
Teacher education
Nonprofit civil society organizations
Hybrid pedagogy
Neoliberalism and education
Cultural studies in education
Formación de profesores
Organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro
Pedagogía híbrida
Neoliberalismo y educación
Estudios culturales en la educación
topic Formação de professores
Organizações da sociedade civil sem fins lucrativos
Pedagogia híbrida
Neoliberalismo e educação
Estudos culturais em educação
Teacher education
Nonprofit civil society organizations
Hybrid pedagogy
Neoliberalism and education
Cultural studies in education
Formación de profesores
Organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro
Pedagogía híbrida
Neoliberalismo y educación
Estudios culturales en la educación
description The article presents and discusses the results of a research that aimed to examine the pedagogy carried out by nonprofit civil society organizations in the niche of teacher education and the possible effects of truth that it intends to disseminate. The empirical corpus gathered documents both on the functioning of these institutions as well as the implementation strategies of such pedagogy. The theoretical-methodological inspiration came from the Foucauldian production on discourse and from studies on pedagogies. The thesis defended is that the organizations investigated carry out a hybrid pedagogy that produces its own necessity and operates in order to effect learning through cyclical processes that have as a starting (and arrival) point pre-established models. Furthermore, the thesis proposes that the pedagogy analyzed, by disseminating learning related to neoliberal logic precepts, would be one of the ways to make neoliberalism work “within us”.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800/27219
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Mônica Knöpker, Marisa Vorraber Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Mônica Knöpker, Marisa Vorraber Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189956976640