Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800 |
Resumo: | The article presents and discusses the results of a research that aimed to examine the pedagogy carried out by nonprofit civil society organizations in the niche of teacher education and the possible effects of truth that it intends to disseminate. The empirical corpus gathered documents both on the functioning of these institutions as well as the implementation strategies of such pedagogy. The theoretical-methodological inspiration came from the Foucauldian production on discourse and from studies on pedagogies. The thesis defended is that the organizations investigated carry out a hybrid pedagogy that produces its own necessity and operates in order to effect learning through cyclical processes that have as a starting (and arrival) point pre-established models. Furthermore, the thesis proposes that the pedagogy analyzed, by disseminating learning related to neoliberal logic precepts, would be one of the ways to make neoliberalism work “within us”. |
id |
UNICAMP-18_399c825d7c592121f5a5c2406cddf89f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666800 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher educationHacer que el neoliberalismo funcione “dentro de nosotros”: pedagogía de las organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro y formación de docentesFazendo o neoliberalismo funcionar “dentro de nós”: pedagogia das organizações da sociedade civil sem fins lucrativos e formação docenteFormação de professoresOrganizações da sociedade civil sem fins lucrativosPedagogia híbridaNeoliberalismo e educaçãoEstudos culturais em educaçãoTeacher educationNonprofit civil society organizationsHybrid pedagogyNeoliberalism and educationCultural studies in educationFormación de profesoresOrganizaciones de la sociedad civil sin fines de lucroPedagogía híbridaNeoliberalismo y educaciónEstudios culturales en la educaciónThe article presents and discusses the results of a research that aimed to examine the pedagogy carried out by nonprofit civil society organizations in the niche of teacher education and the possible effects of truth that it intends to disseminate. The empirical corpus gathered documents both on the functioning of these institutions as well as the implementation strategies of such pedagogy. The theoretical-methodological inspiration came from the Foucauldian production on discourse and from studies on pedagogies. The thesis defended is that the organizations investigated carry out a hybrid pedagogy that produces its own necessity and operates in order to effect learning through cyclical processes that have as a starting (and arrival) point pre-established models. Furthermore, the thesis proposes that the pedagogy analyzed, by disseminating learning related to neoliberal logic precepts, would be one of the ways to make neoliberalism work “within us”.Este artículo presenta y discute los resultados de una investigación que tuvo como objetivo examinar la pedagogía que realizan las organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro en el nicho de la formación docente y los posibles efectos de la verdad que pretende difundir. Su corpus empírico recogió documentos tanto sobre el funcionamiento de estas instituciones como relacionados con las estrategias de implementación de dicha pedagogía. La inspiración teórico-metodológica provino de la producción de Foucault sobre el discurso y de los estudios sobre pedagogías. La tesis defendida es que las organizaciones investigadas implementan una pedagogía híbrida que produce su propia necesidad y opera para efectuar aprendizajes a través de procesos cíclicos que tienen como punto de partida (y llegada) modelos preestablecidos. Además, la tesis parte de la proposición de que la pedagogía analizada, al difundir aprendizajes relacionados con los preceptos de la lógica neoliberal, sería una de las formas de hacer que el neoliberalismo funcione “dentro de nosotros”.Este artigo apresenta e discute resultados de uma pesquisa que objetivou examinar a pedagogia efetivada por organizações da sociedade civil sem fins lucrativos no nicho da formação docente e os possíveis efeitos de verdade que ela pretende disseminar. Seu corpus empírico reuniu documentos tanto sobre o funcionamento dessas instituições quanto relacionados às estratégias de implementação de tal pedagogia. A inspiração teórico-metodológica adveio da produção foucaultiana sobre discurso e dos estudos sobre pedagogias. A tese defendida é a de que as organizações investigadas efetivam uma pedagogia híbrida que produz sua própria necessidade e opera no intuito de efetivar aprendizagens por meio de processos cíclicos que têm como ponto de partida (e de chegada) modelos pré-estabelecidos. Ademais, compõe a tese a proposição de que a pedagogia analisada, ao disseminar aprendizagens relacionadas a preceitos da lógica neoliberal, seria uma das formas de fazer o neoliberalismo funcionar “dentro de nós”.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201801371980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800/27219Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mônica Knöpker, Marisa Vorraber Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessKnöpker, Mônica Costa, Marisa Vorraber 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666800Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education Hacer que el neoliberalismo funcione “dentro de nosotros”: pedagogía de las organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro y formación de docentes Fazendo o neoliberalismo funcionar “dentro de nós”: pedagogia das organizações da sociedade civil sem fins lucrativos e formação docente |
title |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education |
spellingShingle |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education Knöpker, Mônica Formação de professores Organizações da sociedade civil sem fins lucrativos Pedagogia híbrida Neoliberalismo e educação Estudos culturais em educação Teacher education Nonprofit civil society organizations Hybrid pedagogy Neoliberalism and education Cultural studies in education Formación de profesores Organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro Pedagogía híbrida Neoliberalismo y educación Estudios culturales en la educación |
title_short |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education |
title_full |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education |
title_fullStr |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education |
title_full_unstemmed |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education |
title_sort |
Making neoliberalism work “within us”: the pedagogy of nonprofit civil society organizations and teacher education |
author |
Knöpker, Mônica |
author_facet |
Knöpker, Mônica Costa, Marisa Vorraber |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Marisa Vorraber |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Knöpker, Mônica Costa, Marisa Vorraber |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Organizações da sociedade civil sem fins lucrativos Pedagogia híbrida Neoliberalismo e educação Estudos culturais em educação Teacher education Nonprofit civil society organizations Hybrid pedagogy Neoliberalism and education Cultural studies in education Formación de profesores Organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro Pedagogía híbrida Neoliberalismo y educación Estudios culturales en la educación |
topic |
Formação de professores Organizações da sociedade civil sem fins lucrativos Pedagogia híbrida Neoliberalismo e educação Estudos culturais em educação Teacher education Nonprofit civil society organizations Hybrid pedagogy Neoliberalism and education Cultural studies in education Formación de profesores Organizaciones de la sociedad civil sin fines de lucro Pedagogía híbrida Neoliberalismo y educación Estudios culturales en la educación |
description |
The article presents and discusses the results of a research that aimed to examine the pedagogy carried out by nonprofit civil society organizations in the niche of teacher education and the possible effects of truth that it intends to disseminate. The empirical corpus gathered documents both on the functioning of these institutions as well as the implementation strategies of such pedagogy. The theoretical-methodological inspiration came from the Foucauldian production on discourse and from studies on pedagogies. The thesis defended is that the organizations investigated carry out a hybrid pedagogy that produces its own necessity and operates in order to effect learning through cyclical processes that have as a starting (and arrival) point pre-established models. Furthermore, the thesis proposes that the pedagogy analyzed, by disseminating learning related to neoliberal logic precepts, would be one of the ways to make neoliberalism work “within us”. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666800/27219 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mônica Knöpker, Marisa Vorraber Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mônica Knöpker, Marisa Vorraber Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180137 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189956976640 |