Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764 |
Resumo: | This article builds on the expression “teaching those who do not want to learn” that is consolidated in the perceptions of high school teachers as one of the greatest challenges of the teaching-learning process in public schools. The data is part of a study on teaching for young people from peripherical regions. The objectives are to see the reality of these “students who do not want to learn”; identify how teachers can overcome this reality and promote meanings for the school; to recognize new dimensions of teaching practice to be incorporated by the teaching of Didactics and Teacher training. The argument is based on Didactics and Sociology studies. It is argued that a new teaching professionalty is marked by the relational and motivational dimensions of work, in which the teacher is a “relationship professional” and a “builder of meaning”. |
id |
UNICAMP-18_698862d063c383281cf95d737b7831e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666764 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher trainingEnseña a los que no quieren aprender: uno de los retos de la didáctica y la formación del profesoradoEnsinar para quem não quer aprender: um dos desafios da didática e da formação de professoresGood teacherDidacticsHigh schoolProfessionaltyBuen maestroDidácticasEscuela secundariaProfesionalidadBom professorDidáticaEnsino médioProfissionalidadeThis article builds on the expression “teaching those who do not want to learn” that is consolidated in the perceptions of high school teachers as one of the greatest challenges of the teaching-learning process in public schools. The data is part of a study on teaching for young people from peripherical regions. The objectives are to see the reality of these “students who do not want to learn”; identify how teachers can overcome this reality and promote meanings for the school; to recognize new dimensions of teaching practice to be incorporated by the teaching of Didactics and Teacher training. The argument is based on Didactics and Sociology studies. It is argued that a new teaching professionalty is marked by the relational and motivational dimensions of work, in which the teacher is a “relationship professional” and a “builder of meaning”.Este artículo parte de la expresión “enseñar para quien no quiere aprender”, que se consolidó en la percepción de los docentes de secundaria como uno de los mayores desafíos en el proceso de enseñanza-aprendizaje en las escuelas públicas. Los datos forman parte de un estudio sobre la práctica docente con jóvenes de la periferia. Los objetivos son verificar la realidad de estos “estudiantes que no quieren aprender”; identificar cómo los docentes logran sortear esta realidad y promover significados para la escuela; Reconocer nuevas dimensiones de la práctica docente a incorporar mediante la didáctica de la enseñanza y la formación del profesorado. La construcción argumentativa se sustenta en los estudios de didáctica y sociología. Se argumenta que una nueva profesionalidad docente está marcada por las dimensiones relacional y motivacional del trabajo, en la que el docente es un “profesional de la relación” y un “constructor de sentido”.Este artigo se estrutura a partir da expressão “ensinar para quem não quer aprender”, que se consolidou nas percepções de professores de ensino médio como um dos maiores desafios do processo ensino-aprendizagem em escolas públicas. Os dados são parte de um estudo sobre o exercício da docência com jovens da periferia. Os objetivos são constatar a realidade desses “alunos que não querem aprender”; identificar como os professores conseguem driblar essa realidade e promover sentidos para a escola; reconhecer novas dimensões da prática docente a serem incorporadas pelo ensino da didática e pela formação de professores. A construção argumentativa apoia-se nos estudos da didática e da sociologia. Argumenta-se que uma nova profissionalidade docente encontra-se marcada pelas dimensões relacionais e motivacionais do trabalho, na qual o professor é um “profissional das relações” e um “construtor de sentidos”.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201701151980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764/27179Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Silvana Mesquitahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Mesquita, Silvana2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666764Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training Enseña a los que no quieren aprender: uno de los retos de la didáctica y la formación del profesorado Ensinar para quem não quer aprender: um dos desafios da didática e da formação de professores |
title |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training |
spellingShingle |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training Mesquita, Silvana Good teacher Didactics High school Professionalty Buen maestro Didácticas Escuela secundaria Profesionalidad Bom professor Didática Ensino médio Profissionalidade |
title_short |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training |
title_full |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training |
title_fullStr |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training |
title_full_unstemmed |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training |
title_sort |
Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training |
author |
Mesquita, Silvana |
author_facet |
Mesquita, Silvana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Silvana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Good teacher Didactics High school Professionalty Buen maestro Didácticas Escuela secundaria Profesionalidad Bom professor Didática Ensino médio Profissionalidade |
topic |
Good teacher Didactics High school Professionalty Buen maestro Didácticas Escuela secundaria Profesionalidad Bom professor Didática Ensino médio Profissionalidade |
description |
This article builds on the expression “teaching those who do not want to learn” that is consolidated in the perceptions of high school teachers as one of the greatest challenges of the teaching-learning process in public schools. The data is part of a study on teaching for young people from peripherical regions. The objectives are to see the reality of these “students who do not want to learn”; identify how teachers can overcome this reality and promote meanings for the school; to recognize new dimensions of teaching practice to be incorporated by the teaching of Didactics and Teacher training. The argument is based on Didactics and Sociology studies. It is argued that a new teaching professionalty is marked by the relational and motivational dimensions of work, in which the teacher is a “relationship professional” and a “builder of meaning”. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764/27179 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Silvana Mesquita http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Silvana Mesquita http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189523914752 |