Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Silvana
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764
Resumo: This article builds on the expression “teaching those who do not want to learn” that is consolidated in the perceptions of high school teachers as one of the greatest challenges of the teaching-learning process in public schools. The data is part of a study on teaching for young people from peripherical regions. The objectives are to see the reality of these “students who do not want to learn”; identify how teachers can overcome this reality and promote meanings for the school; to recognize new dimensions of teaching practice to be incorporated by the teaching of Didactics and Teacher training. The argument is based on Didactics and Sociology studies. It is argued that a new teaching professionalty is marked by the relational and motivational dimensions of work, in which the teacher is a “relationship professional” and a “builder of meaning”.
id UNICAMP-18_698862d063c383281cf95d737b7831e4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666764
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher trainingEnseña a los que no quieren aprender: uno de los retos de la didáctica y la formación del profesoradoEnsinar para quem não quer aprender: um dos desafios da didática e da formação de professoresGood teacherDidacticsHigh schoolProfessionaltyBuen maestroDidácticasEscuela secundariaProfesionalidadBom professorDidáticaEnsino médioProfissionalidadeThis article builds on the expression “teaching those who do not want to learn” that is consolidated in the perceptions of high school teachers as one of the greatest challenges of the teaching-learning process in public schools. The data is part of a study on teaching for young people from peripherical regions. The objectives are to see the reality of these “students who do not want to learn”; identify how teachers can overcome this reality and promote meanings for the school; to recognize new dimensions of teaching practice to be incorporated by the teaching of Didactics and Teacher training. The argument is based on Didactics and Sociology studies. It is argued that a new teaching professionalty is marked by the relational and motivational dimensions of work, in which the teacher is a “relationship professional” and a “builder of meaning”.Este artículo parte de la expresión “enseñar para quien no quiere aprender”, que se consolidó en la percepción de los docentes de secundaria como uno de los mayores desafíos en el proceso de enseñanza-aprendizaje en las escuelas públicas. Los datos forman parte de un estudio sobre la práctica docente con jóvenes de la periferia. Los objetivos son verificar la realidad de estos “estudiantes que no quieren aprender”; identificar cómo los docentes logran sortear esta realidad y promover significados para la escuela; Reconocer nuevas dimensiones de la práctica docente a incorporar mediante la didáctica de la enseñanza y la formación del profesorado. La construcción argumentativa se sustenta en los estudios de didáctica y sociología. Se argumenta que una nueva profesionalidad docente está marcada por las dimensiones relacional y motivacional del trabajo, en la que el docente es un “profesional de la relación” y un “constructor de sentido”.Este artigo se estrutura a partir da expressão “ensinar para quem não quer aprender”, que se consolidou nas percepções de professores de ensino médio como um dos maiores desafios do processo ensino-aprendizagem em escolas públicas. Os dados são parte de um estudo sobre o exercício da docência com jovens da periferia. Os objetivos são constatar a realidade desses “alunos que não querem aprender”; identificar como os professores conseguem driblar essa realidade e promover sentidos para a escola; reconhecer novas dimensões da prática docente a serem incorporadas pelo ensino da didática e pela formação de professores. A construção argumentativa apoia-se nos estudos da didática e da sociologia. Argumenta-se que uma nova profissionalidade docente encontra-se marcada pelas dimensões relacionais e motivacionais do trabalho, na qual o professor é um “profissional das relações” e um “construtor de sentidos”.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201701151980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764/27179Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Silvana Mesquitahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Mesquita, Silvana2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666764Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
Enseña a los que no quieren aprender: uno de los retos de la didáctica y la formación del profesorado
Ensinar para quem não quer aprender: um dos desafios da didática e da formação de professores
title Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
spellingShingle Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
Mesquita, Silvana
Good teacher
Didactics
High school
Professionalty
Buen maestro
Didácticas
Escuela secundaria
Profesionalidad
Bom professor
Didática
Ensino médio
Profissionalidade
title_short Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
title_full Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
title_fullStr Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
title_full_unstemmed Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
title_sort Teaching those who do not want to learn: one of the challenges of didactics and teacher training
author Mesquita, Silvana
author_facet Mesquita, Silvana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Silvana
dc.subject.por.fl_str_mv Good teacher
Didactics
High school
Professionalty
Buen maestro
Didácticas
Escuela secundaria
Profesionalidad
Bom professor
Didática
Ensino médio
Profissionalidade
topic Good teacher
Didactics
High school
Professionalty
Buen maestro
Didácticas
Escuela secundaria
Profesionalidad
Bom professor
Didática
Ensino médio
Profissionalidade
description This article builds on the expression “teaching those who do not want to learn” that is consolidated in the perceptions of high school teachers as one of the greatest challenges of the teaching-learning process in public schools. The data is part of a study on teaching for young people from peripherical regions. The objectives are to see the reality of these “students who do not want to learn”; identify how teachers can overcome this reality and promote meanings for the school; to recognize new dimensions of teaching practice to be incorporated by the teaching of Didactics and Teacher training. The argument is based on Didactics and Sociology studies. It is argued that a new teaching professionalty is marked by the relational and motivational dimensions of work, in which the teacher is a “relationship professional” and a “builder of meaning”.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666764/27179
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Silvana Mesquita
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Silvana Mesquita
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20170115
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189523914752