The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Olivier, Alain Patrick
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Faucher, Eva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668497
Resumo: This paper reviews the publication of translated works of Paulo Freire in France, as well as of French works about the author, to discuss the reception (or non-reception) of the ideas of this thinker of the field of education in the European country. To understand how Freire’s work and thought impact popular education in the country, this article also presents some results of a research with French activists of popular education. The text reinforces the idea that, although a well-known figure, Paulo Freire is scarcely read in the country. The reception of his thought occurs mostly through commentators and the general circulation of ideas than through systematic studies of his work. This article is divided into two parts. First, it focuses on the academic world, listing the translations of Freire’s works published in France from the 1960s onwards and analyzing the academic works produced around his thought. The second part addresses the militant field of popular education, which now experiences a moment of recovery, including with the publication of a new translation of the Pedagogy of the Oppressed, in 2021.
id UNICAMP-18_706e35dc713c883bece98045ad342849
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668497
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular educationRecepção e não recepção de Paulo Freire na França: das ciências da educação à educação popularRecepção e não recepção de Paulo Freire na França: das ciências da educação à educação popularPaulo FreireEducación popularConcienciaLiteraturaUniversidad francesaPaulo FreireEducação popularConscientizaçãoAlfabetizaçãoUniversidade francesaPaulo FreirePopular educationConsciousnessLiteracyFrench universityThis paper reviews the publication of translated works of Paulo Freire in France, as well as of French works about the author, to discuss the reception (or non-reception) of the ideas of this thinker of the field of education in the European country. To understand how Freire’s work and thought impact popular education in the country, this article also presents some results of a research with French activists of popular education. The text reinforces the idea that, although a well-known figure, Paulo Freire is scarcely read in the country. The reception of his thought occurs mostly through commentators and the general circulation of ideas than through systematic studies of his work. This article is divided into two parts. First, it focuses on the academic world, listing the translations of Freire’s works published in France from the 1960s onwards and analyzing the academic works produced around his thought. The second part addresses the militant field of popular education, which now experiences a moment of recovery, including with the publication of a new translation of the Pedagogy of the Oppressed, in 2021.Este artigo passa em revista a publicação de obras de Paulo Freire traduzidas na França, bem como a publicação de obras francesas sobre o autor, de modo a colocar em discussão a recepção (ou não recepção) das ideias desse pensador da educação no país europeu. Outra linha investigativa deste artigo é a apresentação de alguns resultados de uma pesquisa realizada com militantes da educação popular na França, também para compreender como a obra e o pensamento de Freire impactam esse campo naquele país. O texto reafirma a ideia corrente de que Paulo Freire é bastante conhecido, mas mostra que é pouco lido naquele país. A recepção de seu pensamento se faz muito mais por meio de comentadores e circulação geral das ideias do que de estudos sistematizados de sua obra. O artigo está dividido em duas partes. A primeira delas tem foco no mundo acadêmico, recenseando as traduções de obras de Freire publicadas na França desde a década de 1960, além de analisar as obras acadêmicas produzidas em torno de seu pensamento. A segunda parte dirige-se ao campo militante da educação popular, que vive um momento de recuperação, inclusive com a publicação, em 2021, de uma nova tradução de Pedagogia do Oprimido.Este artigo passa em revista a publicação de obras de Paulo Freire traduzidas na França, bem como a publicação de obras francesas sobre o autor, de modo a colocar em discussão a recepção (ou não recepção) das ideias desse pensador da educação no país europeu. Outra linha investigativa deste artigo é a apresentação de alguns resultados de uma pesquisa realizada com militantes da educação popular na França, também para compreender como a obra e o pensamento de Freire impactam esse campo naquele país. O texto reafirma a ideia corrente de que Paulo Freire é bastante conhecido, mas mostra que é pouco lido naquele país. A recepção de seu pensamento se faz muito mais por meio de comentadores e circulação geral das ideias do que de estudos sistematizados de sua obra. O artigo está dividido em duas partes. A primeira delas tem foco no mundo acadêmico, recenseando as traduções de obras de Freire publicadas na França desde a década de 1960, além de analisar as obras acadêmicas produzidas em torno de seu pensamento. A segunda parte dirige-se ao campo militante da educação popular, que vive um momento de recuperação, inclusive com a publicação, em 2021, de uma nova tradução de Pedagogia do Oprimido.Universidade Estadual de Campinas2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668497Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210098Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210098Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e202100981980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668497/28065France; ContemporaryFrança; ContemporáneoFrança; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Alain Patrick Olivier, Eva Faucherhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Olivier, Alain PatrickFaucher, Eva 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668497Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
Recepção e não recepção de Paulo Freire na França: das ciências da educação à educação popular
Recepção e não recepção de Paulo Freire na França: das ciências da educação à educação popular
title The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
spellingShingle The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
Olivier, Alain Patrick
Paulo Freire
Educación popular
Conciencia
Literatura
Universidad francesa
Paulo Freire
Educação popular
Conscientização
Alfabetização
Universidade francesa
Paulo Freire
Popular education
Consciousness
Literacy
French university
title_short The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
title_full The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
title_fullStr The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
title_full_unstemmed The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
title_sort The reception and non-reception of Paulo Freire in France: from educational sciences to popular education
author Olivier, Alain Patrick
author_facet Olivier, Alain Patrick
Faucher, Eva
author_role author
author2 Faucher, Eva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Olivier, Alain Patrick
Faucher, Eva
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Educación popular
Conciencia
Literatura
Universidad francesa
Paulo Freire
Educação popular
Conscientização
Alfabetização
Universidade francesa
Paulo Freire
Popular education
Consciousness
Literacy
French university
topic Paulo Freire
Educación popular
Conciencia
Literatura
Universidad francesa
Paulo Freire
Educação popular
Conscientização
Alfabetização
Universidade francesa
Paulo Freire
Popular education
Consciousness
Literacy
French university
description This paper reviews the publication of translated works of Paulo Freire in France, as well as of French works about the author, to discuss the reception (or non-reception) of the ideas of this thinker of the field of education in the European country. To understand how Freire’s work and thought impact popular education in the country, this article also presents some results of a research with French activists of popular education. The text reinforces the idea that, although a well-known figure, Paulo Freire is scarcely read in the country. The reception of his thought occurs mostly through commentators and the general circulation of ideas than through systematic studies of his work. This article is divided into two parts. First, it focuses on the academic world, listing the translations of Freire’s works published in France from the 1960s onwards and analyzing the academic works produced around his thought. The second part addresses the militant field of popular education, which now experiences a moment of recovery, including with the publication of a new translation of the Pedagogy of the Oppressed, in 2021.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668497
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668497/28065
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Alain Patrick Olivier, Eva Faucher
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Alain Patrick Olivier, Eva Faucher
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv France; Contemporary
França; Contemporáneo
França; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210098
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210098
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210098
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190031425536