The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferneda, Túlio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pierson, Alice Helena Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694
Resumo: In this article, we share the results of a research about a group of science fiction novels and its possibilities for science education. Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz and Praia synthesize seven misconceptions of science that we used to build categories for a content analysis. The epistemology of Fourez was also an important perspective to this work. As a general result, we indicate a number of connections between science, technology and society (STS), that may be explored in science teaching context, in order to promote an education for citizenship. That is why we could establish good connections between this research and the work of Santos and Mortimer, in which they discuss the theoretical assumptions for STS approach.
id UNICAMP-18_71f6a59cb8c1974e3a3434c89e27de2d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660694
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and ClarkeEl potencial educativo de las novelas de ciencia ficción: lecturas de Verne, Wells, Asimov y ClarkeO potencial educativo dos romances de ficção científica: leituras de Verne, Wells, Asimov e Clarke Science fictionConceptions of scienceContent analysisCiencia ficciónConcepciones de la cienciaAnálisis de contenidoFicção científicaConcepções de ciênciaAnálise de conteúdoIn this article, we share the results of a research about a group of science fiction novels and its possibilities for science education. Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz and Praia synthesize seven misconceptions of science that we used to build categories for a content analysis. The epistemology of Fourez was also an important perspective to this work. As a general result, we indicate a number of connections between science, technology and society (STS), that may be explored in science teaching context, in order to promote an education for citizenship. That is why we could establish good connections between this research and the work of Santos and Mortimer, in which they discuss the theoretical assumptions for STS approach.Este artículo fue escrito para dar a conocer los principales caminos y resultados de una investigación sobre el potencial educativo de la literatura de ciencia ficción. A partir de siete categorías inspiradas en la síntesis de Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz y Praia, de la epistemología de Fourez, y considerando los elementos del texto narrativo, como lo indica Gancho, buscamos comprender cómo se representa la ciencia en cuatro novelas clásicas del género. Entre los resultados más importantes destacamos varias relaciones entre ciencia, tecnología y sociedad (CTS), que pueden explorarse en el contexto de la educación científica, para la formación de ciudadanos críticos y reflexivos en relación con la ciencia misma. Por esta razón, se podrían establecer fuertes conexiones entre esta investigación y la discusión que Santos y Mortimer hacen de los supuestos teóricos del enfoque CTS.Este artigo foi escrito para divulgar os principais caminhos e resultados de uma investigação acerca do potencial educativo da literatura de ficção científica. Partindo de sete categorias inspiradas na síntese de Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz e Praia, da epistemologia de Fourez, e considerando os elementos do texto narrativo, como indicados por Gancho, buscamos compreender a forma como a ciência é representada em quatro romances clássicos do gênero. Dentre os resultados mais importantes destacamos diversas relações entre ciência, tecnologia e sociedade (CTS), que podem ser exploradas no contexto do ensino de ciências, para a formação do cidadão crítico e reflexivo com relação à própria ciência. Por essa razão, fortes conexões puderam ser traçadas entre esta pesquisa e a discussão que Santos e Mortimer fazem dos pressupostos teóricos da abordagem CTS.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201600671980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694/22742Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerneda, Túlio Pierson, Alice Helena Campos 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660694Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
El potencial educativo de las novelas de ciencia ficción: lecturas de Verne, Wells, Asimov y Clarke
O potencial educativo dos romances de ficção científica: leituras de Verne, Wells, Asimov e Clarke
title The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
spellingShingle The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
Ferneda, Túlio
Science fiction
Conceptions of science
Content analysis
Ciencia ficción
Concepciones de la ciencia
Análisis de contenido
Ficção científica
Concepções de ciência
Análise de conteúdo
title_short The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
title_full The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
title_fullStr The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
title_full_unstemmed The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
title_sort The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
author Ferneda, Túlio
author_facet Ferneda, Túlio
Pierson, Alice Helena Campos
author_role author
author2 Pierson, Alice Helena Campos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferneda, Túlio
Pierson, Alice Helena Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Science fiction
Conceptions of science
Content analysis
Ciencia ficción
Concepciones de la ciencia
Análisis de contenido
Ficção científica
Concepções de ciência
Análise de conteúdo
topic Science fiction
Conceptions of science
Content analysis
Ciencia ficción
Concepciones de la ciencia
Análisis de contenido
Ficção científica
Concepções de ciência
Análise de conteúdo
description In this article, we share the results of a research about a group of science fiction novels and its possibilities for science education. Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz and Praia synthesize seven misconceptions of science that we used to build categories for a content analysis. The epistemology of Fourez was also an important perspective to this work. As a general result, we indicate a number of connections between science, technology and society (STS), that may be explored in science teaching context, in order to promote an education for citizenship. That is why we could establish good connections between this research and the work of Santos and Mortimer, in which they discuss the theoretical assumptions for STS approach.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694/22742
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189410668544