The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694 |
Resumo: | In this article, we share the results of a research about a group of science fiction novels and its possibilities for science education. Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz and Praia synthesize seven misconceptions of science that we used to build categories for a content analysis. The epistemology of Fourez was also an important perspective to this work. As a general result, we indicate a number of connections between science, technology and society (STS), that may be explored in science teaching context, in order to promote an education for citizenship. That is why we could establish good connections between this research and the work of Santos and Mortimer, in which they discuss the theoretical assumptions for STS approach. |
id |
UNICAMP-18_71f6a59cb8c1974e3a3434c89e27de2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660694 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and ClarkeEl potencial educativo de las novelas de ciencia ficción: lecturas de Verne, Wells, Asimov y ClarkeO potencial educativo dos romances de ficção científica: leituras de Verne, Wells, Asimov e Clarke Science fictionConceptions of scienceContent analysisCiencia ficciónConcepciones de la cienciaAnálisis de contenidoFicção científicaConcepções de ciênciaAnálise de conteúdoIn this article, we share the results of a research about a group of science fiction novels and its possibilities for science education. Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz and Praia synthesize seven misconceptions of science that we used to build categories for a content analysis. The epistemology of Fourez was also an important perspective to this work. As a general result, we indicate a number of connections between science, technology and society (STS), that may be explored in science teaching context, in order to promote an education for citizenship. That is why we could establish good connections between this research and the work of Santos and Mortimer, in which they discuss the theoretical assumptions for STS approach.Este artículo fue escrito para dar a conocer los principales caminos y resultados de una investigación sobre el potencial educativo de la literatura de ciencia ficción. A partir de siete categorías inspiradas en la síntesis de Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz y Praia, de la epistemología de Fourez, y considerando los elementos del texto narrativo, como lo indica Gancho, buscamos comprender cómo se representa la ciencia en cuatro novelas clásicas del género. Entre los resultados más importantes destacamos varias relaciones entre ciencia, tecnología y sociedad (CTS), que pueden explorarse en el contexto de la educación científica, para la formación de ciudadanos críticos y reflexivos en relación con la ciencia misma. Por esta razón, se podrían establecer fuertes conexiones entre esta investigación y la discusión que Santos y Mortimer hacen de los supuestos teóricos del enfoque CTS.Este artigo foi escrito para divulgar os principais caminhos e resultados de uma investigação acerca do potencial educativo da literatura de ficção científica. Partindo de sete categorias inspiradas na síntese de Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz e Praia, da epistemologia de Fourez, e considerando os elementos do texto narrativo, como indicados por Gancho, buscamos compreender a forma como a ciência é representada em quatro romances clássicos do gênero. Dentre os resultados mais importantes destacamos diversas relações entre ciência, tecnologia e sociedade (CTS), que podem ser exploradas no contexto do ensino de ciências, para a formação do cidadão crítico e reflexivo com relação à própria ciência. Por essa razão, fortes conexões puderam ser traçadas entre esta pesquisa e a discussão que Santos e Mortimer fazem dos pressupostos teóricos da abordagem CTS.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201600671980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694/22742Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerneda, Túlio Pierson, Alice Helena Campos 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660694Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke El potencial educativo de las novelas de ciencia ficción: lecturas de Verne, Wells, Asimov y Clarke O potencial educativo dos romances de ficção científica: leituras de Verne, Wells, Asimov e Clarke |
title |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke |
spellingShingle |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke Ferneda, Túlio Science fiction Conceptions of science Content analysis Ciencia ficción Concepciones de la ciencia Análisis de contenido Ficção científica Concepções de ciência Análise de conteúdo |
title_short |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke |
title_full |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke |
title_fullStr |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke |
title_full_unstemmed |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke |
title_sort |
The educational potential of science fiction novels: readings by Verne, Wells, Asimov and Clarke |
author |
Ferneda, Túlio |
author_facet |
Ferneda, Túlio Pierson, Alice Helena Campos |
author_role |
author |
author2 |
Pierson, Alice Helena Campos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferneda, Túlio Pierson, Alice Helena Campos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science fiction Conceptions of science Content analysis Ciencia ficción Concepciones de la ciencia Análisis de contenido Ficção científica Concepções de ciência Análise de conteúdo |
topic |
Science fiction Conceptions of science Content analysis Ciencia ficción Concepciones de la ciencia Análisis de contenido Ficção científica Concepções de ciência Análise de conteúdo |
description |
In this article, we share the results of a research about a group of science fiction novels and its possibilities for science education. Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz and Praia synthesize seven misconceptions of science that we used to build categories for a content analysis. The epistemology of Fourez was also an important perspective to this work. As a general result, we indicate a number of connections between science, technology and society (STS), that may be explored in science teaching context, in order to promote an education for citizenship. That is why we could establish good connections between this research and the work of Santos and Mortimer, in which they discuss the theoretical assumptions for STS approach. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660694/22742 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067 Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067 Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20160067 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189410668544 |