“What if it was Victor’s report”? Thinking with the cinema the otherness, the imagination and the psychology in the formation of teachers
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668299 |
Resumo: | The article shares a pedagogical experience with cinema with the discipline psychology of education offered to students of varied degrees at the Federal University of Rio de Janeiro. We analyzed two audiovisual works made after the imagination was proposed about what would be the movie The Wild Boy by François Truffaut if the inspirational report for the script was from the character Victor and not from Dr. Itard. For such purpose, we dialogue with the recent contributions of the field of Cinema-education, the teaching of Psychology in teacher education and cinema. In this context, the possibility of performing inventive experiences with cinema in the course of psychology presented itself as aesthetic practices and political alternatives to the historically dominant curricular model in this discipline, which allowed us to identify some effects of this type of exercise on teacher education, such as the overcoming of pedagogical appropriations of cinema, the legitimacy of imagination in the construction of knowledge and interdisciplinary articulations. |
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“What if it was Victor’s report”? Thinking with the cinema the otherness, the imagination and the psychology in the formation of teachers“E se o relatório fosse do Victor?” Pensando com o cinema a alteridade, a imaginação e a psicologia na formação de professores“E se o relatório fosse do Victor?” Pensando com o cinema a alteridade, a imaginação e a psicologia na formação de professoresPsicologia da educaçãoFormação de professoresCinema e educaçãoPsicologia da educaçãoFormação de professoresCinema e educaçãoEducational psychologyTeacher trainingCinema and educationThe article shares a pedagogical experience with cinema with the discipline psychology of education offered to students of varied degrees at the Federal University of Rio de Janeiro. We analyzed two audiovisual works made after the imagination was proposed about what would be the movie The Wild Boy by François Truffaut if the inspirational report for the script was from the character Victor and not from Dr. Itard. For such purpose, we dialogue with the recent contributions of the field of Cinema-education, the teaching of Psychology in teacher education and cinema. In this context, the possibility of performing inventive experiences with cinema in the course of psychology presented itself as aesthetic practices and political alternatives to the historically dominant curricular model in this discipline, which allowed us to identify some effects of this type of exercise on teacher education, such as the overcoming of pedagogical appropriations of cinema, the legitimacy of imagination in the construction of knowledge and interdisciplinary articulations.O artigo compartilha uma experiência pedagógica com o cinema junto à disciplina psicologia da educação, oferecida para alunos de licenciaturas na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Foram analisados dois trabalhos audiovisuais feitos após a proposta de imaginação sobre como seria o filme O garoto selvagem, de François Truffaut, se o relatório de inspiração para o roteiro fosse do personagem Victor e não do Dr. Itard. Para tanto, dialogamos com as contribuições recentes do campo de cinema-educação, do ensino de psicologia na formação de professores e do cinema. Neste contexto, a possibilidade de realizarmos experiências inventivas com o cinema no curso de psicologia se apresentou como práticas estéticas e políticas alternativas ao modelo curricular historicamente dominante nessa disciplina, o que nos permitiu identificar alguns impactos desse tipo de exercício na formação de professores, tais como a superação de apropriações pedagogistas do cinema, a legitimidade da imaginação na construção do conhecimento e articulações interdisciplinares.O artigo compartilha uma experiência pedagógica com o cinema junto à disciplina psicologia da educação, oferecida para alunos de licenciaturas na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Foram analisados dois trabalhos audiovisuais feitos após a proposta de imaginação sobre como seria o filme O garoto selvagem, de François Truffaut, se o relatório de inspiração para o roteiro fosse do personagem Victor e não do Dr. Itard. Para tanto, dialogamos com as contribuições recentes do campo de cinema-educação, do ensino de psicologia na formação de professores e do cinema. Neste contexto, a possibilidade de realizarmos experiências inventivas com o cinema no curso de psicologia se apresentou como práticas estéticas e políticas alternativas ao modelo curricular historicamente dominante nessa disciplina, o que nos permitiu identificar alguns impactos desse tipo de exercício na formação de professores, tais como a superação de apropriações pedagogistas do cinema, a legitimidade da imaginação na construção do conhecimento e articulações interdisciplinares.Universidade Estadual de Campinas2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668299Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190015Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190015Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900151980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668299/27975Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Fernanda Omelczuk Walterhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWalter, Fernanda Omelczuk 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668299Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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