Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves , Alexandre
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421
Resumo: This paper aims to discuss how the themes of individuality, freedom and education are articulated in Stirner's thought. It begins with a brief history of Stirner's reception. Next, the paper analyzes the subversion of Hegelian dialectics and the critique of Feuerbach's and Marx's atheistic humanism, which remain linked to Christian theology by deifying an abstract human essence. Then, the focus shifts to Stirnerian nominalism and its criticism of God, State, humanity and society as ideological constructs that dominate the concrete individual. Finally, the paper analyzes the proposal of a new ethics and a new education, based on the singularity of the mortal and corporeal self.
id UNICAMP-18_8696fae09ffbd9f9773d6e7405abf64c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656421
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Individuality, freedom and education (Bildung) in Max StirnerIndividualidade, liberdade e educação (Bildung) em Max StirnerAnarchismEthicsEducationBildungAnarquismoEticaEducaçãoBildungThis paper aims to discuss how the themes of individuality, freedom and education are articulated in Stirner's thought. It begins with a brief history of Stirner's reception. Next, the paper analyzes the subversion of Hegelian dialectics and the critique of Feuerbach's and Marx's atheistic humanism, which remain linked to Christian theology by deifying an abstract human essence. Then, the focus shifts to Stirnerian nominalism and its criticism of God, State, humanity and society as ideological constructs that dominate the concrete individual. Finally, the paper analyzes the proposal of a new ethics and a new education, based on the singularity of the mortal and corporeal self.Este artigo pretende discutir como os temas da individualidade, da liberdade e da educação se articulam no pensamento de Stirner. Começa-se por uma breve história da recepção de Stirner. Em seguida, analisam-se a subversão da dialética hegeliana e a crítica do humanismo ateu de Feuerbach e de Marx, que permanecem ligados à teologia cristã por divinizar a essência humana abstrata. Enfocam-se, a seguir, o nominalismo stirneriano e sua crítica de Deus, Estado, humanidade e sociedade como construções ideológicas que dominam o indivíduo concreto. Por fim, analisa-se a proposta de uma nova ética e uma nova educação, fundadas na singularidade do eu mortal e corporal.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 281-304Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 281-304Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 281-3041980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421/21218Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves , Alexandre 2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656421Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
Individualidade, liberdade e educação (Bildung) em Max Stirner
title Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
spellingShingle Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
Alves , Alexandre
Anarchism
Ethics
Education
Bildung
Anarquismo
Etica
Educação
Bildung
title_short Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
title_full Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
title_fullStr Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
title_full_unstemmed Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
title_sort Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
author Alves , Alexandre
author_facet Alves , Alexandre
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves , Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Anarchism
Ethics
Education
Bildung
Anarquismo
Etica
Educação
Bildung
topic Anarchism
Ethics
Education
Bildung
Anarquismo
Etica
Educação
Bildung
description This paper aims to discuss how the themes of individuality, freedom and education are articulated in Stirner's thought. It begins with a brief history of Stirner's reception. Next, the paper analyzes the subversion of Hegelian dialectics and the critique of Feuerbach's and Marx's atheistic humanism, which remain linked to Christian theology by deifying an abstract human essence. Then, the focus shifts to Stirnerian nominalism and its criticism of God, State, humanity and society as ideological constructs that dominate the concrete individual. Finally, the paper analyzes the proposal of a new ethics and a new education, based on the singularity of the mortal and corporeal self.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421/21218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 281-304
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 281-304
Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 281-304
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188912594944