Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421 |
Resumo: | This paper aims to discuss how the themes of individuality, freedom and education are articulated in Stirner's thought. It begins with a brief history of Stirner's reception. Next, the paper analyzes the subversion of Hegelian dialectics and the critique of Feuerbach's and Marx's atheistic humanism, which remain linked to Christian theology by deifying an abstract human essence. Then, the focus shifts to Stirnerian nominalism and its criticism of God, State, humanity and society as ideological constructs that dominate the concrete individual. Finally, the paper analyzes the proposal of a new ethics and a new education, based on the singularity of the mortal and corporeal self. |
id |
UNICAMP-18_8696fae09ffbd9f9773d6e7405abf64c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656421 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max StirnerIndividualidade, liberdade e educação (Bildung) em Max StirnerAnarchismEthicsEducationBildungAnarquismoEticaEducaçãoBildungThis paper aims to discuss how the themes of individuality, freedom and education are articulated in Stirner's thought. It begins with a brief history of Stirner's reception. Next, the paper analyzes the subversion of Hegelian dialectics and the critique of Feuerbach's and Marx's atheistic humanism, which remain linked to Christian theology by deifying an abstract human essence. Then, the focus shifts to Stirnerian nominalism and its criticism of God, State, humanity and society as ideological constructs that dominate the concrete individual. Finally, the paper analyzes the proposal of a new ethics and a new education, based on the singularity of the mortal and corporeal self.Este artigo pretende discutir como os temas da individualidade, da liberdade e da educação se articulam no pensamento de Stirner. Começa-se por uma breve história da recepção de Stirner. Em seguida, analisam-se a subversão da dialética hegeliana e a crítica do humanismo ateu de Feuerbach e de Marx, que permanecem ligados à teologia cristã por divinizar a essência humana abstrata. Enfocam-se, a seguir, o nominalismo stirneriano e sua crítica de Deus, Estado, humanidade e sociedade como construções ideológicas que dominam o indivíduo concreto. Por fim, analisa-se a proposta de uma nova ética e uma nova educação, fundadas na singularidade do eu mortal e corporal.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 281-304Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 281-304Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 281-3041980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421/21218Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves , Alexandre 2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656421Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner Individualidade, liberdade e educação (Bildung) em Max Stirner |
title |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner |
spellingShingle |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner Alves , Alexandre Anarchism Ethics Education Bildung Anarquismo Etica Educação Bildung |
title_short |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner |
title_full |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner |
title_fullStr |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner |
title_full_unstemmed |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner |
title_sort |
Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner |
author |
Alves , Alexandre |
author_facet |
Alves , Alexandre |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves , Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Anarchism Ethics Education Bildung Anarquismo Etica Educação Bildung |
topic |
Anarchism Ethics Education Bildung Anarquismo Etica Educação Bildung |
description |
This paper aims to discuss how the themes of individuality, freedom and education are articulated in Stirner's thought. It begins with a brief history of Stirner's reception. Next, the paper analyzes the subversion of Hegelian dialectics and the critique of Feuerbach's and Marx's atheistic humanism, which remain linked to Christian theology by deifying an abstract human essence. Then, the focus shifts to Stirnerian nominalism and its criticism of God, State, humanity and society as ideological constructs that dominate the concrete individual. Finally, the paper analyzes the proposal of a new ethics and a new education, based on the singularity of the mortal and corporeal self. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656421/21218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 281-304 Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 281-304 Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 281-304 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217188912594944 |