Theming and questioning: Paulo Freire’s assumptions in cultural curriculum of physical education
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658048 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze the influence of Paulo Freire on the cultural curriculum of physical education, especially as regards the theming and questioning. It was found that Freire's legacy represents a paradigm shift with regard to educational issues to be addressed in physical education classes. Furthermore, from the political and pedagogical effects of a dialogicalproblematizing education, cultural curriculum of physical education can contribute to the deconstruction of the hegemonic representations that, in large part, operating social discrimination with regard the body practices and their subjects. |
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Theming and questioning: Paulo Freire’s assumptions in cultural curriculum of physical educationTematização e problematização: pressupostos freirianos no currículo cultural da educação físicaPhysical educationThemingQuestioningCurriculum.Educação físicaTematizaçãoProblematizaçãoCurrículo.The aim of this article is to analyze the influence of Paulo Freire on the cultural curriculum of physical education, especially as regards the theming and questioning. It was found that Freire's legacy represents a paradigm shift with regard to educational issues to be addressed in physical education classes. Furthermore, from the political and pedagogical effects of a dialogicalproblematizing education, cultural curriculum of physical education can contribute to the deconstruction of the hegemonic representations that, in large part, operating social discrimination with regard the body practices and their subjects.O presente artigo tem como objetivo analisar as influências do pensamento de Paulo Freire no currículo cultural da educação física, especialmente no que se refere à tematização e à problematização da ocorrência social das práticas corporais na escola. Verificou-se que o legado freiriano representa uma mudança paradigmática no que concerne aos temas de ensino a serem tratados nas aulas de educação física. Além disso, a partir dos efeitos político e pedagógico de uma educação dialógicoproblematizadora, o currículo cultural da educação física pode contribuir para a desconstrução das representações hegemônicas que, em grande parte, operam a discriminação social com relação às práticas corporais e seus sujeitos.Universidade Estadual de Campinas2020-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658048Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-19Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-19Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-191980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658048/21946Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ivan Luis dosNeira, Marcos Garcia2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658048Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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