Non-heterossexual life frames in sociology textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Rosana de Oliveira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656340
Resumo: This article discusses how non-heterosexual lives are framed in high school sociology books from the 2015 National Textbook Program. These books deal with LGBT issues, unlike what is found in most textbooks, where these issues are silenced. Analyzing all sociology books approved by the Program in 2015, the article presents regular frames, in which continuities in a discursive order are recognized, and discontinuous frames, which present ruptures in this order. Overall, the ways of framing the LGBT lives are situated in an othering logic which broadens the distance between the reader and the topic under discussion. The discontinuous framings are brief, but offer an opening, a difference in the ways of showing LGBT issues within the textbooks, giving rise to new possible directions.
id UNICAMP-18_9b176fbafa09f91123eee8db0fb4dc3f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656340
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Non-heterossexual life frames in sociology textbooksEnquadramentos das vidas não hétero em livros escolares de SociologiaFramesLGBTTextbooksSociologyEnquadramentosLGBTLivros escolaresSociologiaThis article discusses how non-heterosexual lives are framed in high school sociology books from the 2015 National Textbook Program. These books deal with LGBT issues, unlike what is found in most textbooks, where these issues are silenced. Analyzing all sociology books approved by the Program in 2015, the article presents regular frames, in which continuities in a discursive order are recognized, and discontinuous frames, which present ruptures in this order. Overall, the ways of framing the LGBT lives are situated in an othering logic which broadens the distance between the reader and the topic under discussion. The discontinuous framings are brief, but offer an opening, a difference in the ways of showing LGBT issues within the textbooks, giving rise to new possible directions.Este artigo discute como as vidas não hétero são enquadradas nos livros de Sociologia de Ensino Médio do Programa Nacional do Livro Didático de 2015. Tais livros tratam de questões LGBT, diferentemente do que ocorre em grande parte dos livros didáticos, em que essas questões são silenciadas. Analisando a totalidade de livros de Sociologia aprovados pelo edital de 2015, o artigo apresenta enquadramentos regulares, em que se reconhece um campo de continuidades em uma mesma ordem discursiva, e enquadramentos descontínuos, que apresentam rupturas a essa ordem. De forma geral, os modos de abordar as vidas LGBT se situam em uma lógica outrificante que separa e distancia quem lê das vidas em debate. Os enquadres descontínuos são breves, mas apresentam uma abertura, uma diferença nos modos de apresentar as questões LGBT no conjunto das obras, indicando direções possíveis.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656340Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 159-184Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 159-184Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 159-1841980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656340/21161Brazil; 2019Brasil; 2019Medeiros, Rosana de Oliveira info:eu-repo/semantics/openAccess2019-08-27T12:31:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656340Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-27T12:31:46Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
Enquadramentos das vidas não hétero em livros escolares de Sociologia
title Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
spellingShingle Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
Medeiros, Rosana de Oliveira
Frames
LGBT
Textbooks
Sociology
Enquadramentos
LGBT
Livros escolares
Sociologia
title_short Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
title_full Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
title_fullStr Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
title_full_unstemmed Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
title_sort Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
author Medeiros, Rosana de Oliveira
author_facet Medeiros, Rosana de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Rosana de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Frames
LGBT
Textbooks
Sociology
Enquadramentos
LGBT
Livros escolares
Sociologia
topic Frames
LGBT
Textbooks
Sociology
Enquadramentos
LGBT
Livros escolares
Sociologia
description This article discusses how non-heterosexual lives are framed in high school sociology books from the 2015 National Textbook Program. These books deal with LGBT issues, unlike what is found in most textbooks, where these issues are silenced. Analyzing all sociology books approved by the Program in 2015, the article presents regular frames, in which continuities in a discursive order are recognized, and discontinuous frames, which present ruptures in this order. Overall, the ways of framing the LGBT lives are situated in an othering logic which broadens the distance between the reader and the topic under discussion. The discontinuous framings are brief, but offer an opening, a difference in the ways of showing LGBT issues within the textbooks, giving rise to new possible directions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656340
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656340
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656340/21161
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 2 (2018): maio/ago.; 159-184
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio/ago.; 159-184
Pro-Posições; v. 29 n. 2 (2018): maio/ago.; 159-184
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188865409024