Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan, Amarildo Luiz
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768
Resumo: The article aims to analyze the issue of violence, from the point of view of its relation to the absence of concern, in education, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in the relation between philosophy and education. In addition, it is concerned with discovering how the theme of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions contemporaneously and how it is possible to face this context from the approximation between rationality and historicity. With this, it proposes to re-dimension the correlation of violence with education and culture.
id UNOESC-3_bc2bf4e2c9c4104842b1aa757d64e35f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13768
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopoliticsEpistemología de la violencia en la educación en el contexto de la biopolítica contemporáneaEpistemologia da violência na educação no contexto da biopolítica contemporâneaEpistemologiaHermenêuticaViolênciaBiopolíticaFormação de professoresEpistemologíaHermenéuticaViolenciaBiopolíticaFormación de profesoresEpistemologyHermeneuticsViolenceBiopoliticsTeacher trainingThe article aims to analyze the issue of violence, from the point of view of its relation to the absence of concern, in education, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in the relation between philosophy and education. In addition, it is concerned with discovering how the theme of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions contemporaneously and how it is possible to face this context from the approximation between rationality and historicity. With this, it proposes to re-dimension the correlation of violence with education and culture.El artículo trata de analizar la cuestión de la violencia, desde el punto de vista de su relación con la ausencia de preocupación, en la educación, en trabajar con situaciones de conflicto. Para ello, investiga la tesis de la complementariedad entre epistemología y hermenéutica, la verdad que viene de las tradiciones y los hallazgos empíricos, como forma de tender algunos conceptos corrientes en la relación entre filosofía y educación. Además, se preocupa en descubrir como la temática de la violencia aparece y se constituye punto de referencia a las acciones educativas contemporáneamente y como es posible hacer frente a ese contexto a partir de la aproximación entre racionalidad e historicidad. Con ello, propone redimensionar la correlación de la violencia con la educación y la cultura.Com este estudo visou-se analisar a questão da violência do ponto de vista da sua relação com a ausência da preocupação, na educação, em trabalhar com situações de conflito. Para isso, investigou-se a tese da complementaridade entre epistemologia e hermenêutica, a verdade que vem das tradições e os achados empíricos, como forma de tencionar alguns conceitos correntes na relação entre filosofia e educação. Além disso, preocupou-se em descobrir como a temática da violência aparece e se constitui ponto de referência às ações educativas contemporaneamente e como é possível fazer frente a esse contexto a partir da aproximação entre racionalidade e historicidade. Com isso, propôs-se redimensionar a correlação da violência com a educação e a cultura.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1376810.18593/r.v43i2.13768Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-5822177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/13613Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Amarildo Luiz2019-11-14T20:09:25Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13768Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-14T20:09:25Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
Epistemología de la violencia en la educación en el contexto de la biopolítica contemporánea
Epistemologia da violência na educação no contexto da biopolítica contemporânea
title Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
spellingShingle Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
Trevisan, Amarildo Luiz
Epistemologia
Hermenêutica
Violência
Biopolítica
Formação de professores
Epistemología
Hermenéutica
Violencia
Biopolítica
Formación de profesores
Epistemology
Hermeneutics
Violence
Biopolitics
Teacher training
title_short Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
title_full Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
title_fullStr Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
title_full_unstemmed Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
title_sort Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
author Trevisan, Amarildo Luiz
author_facet Trevisan, Amarildo Luiz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Amarildo Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemologia
Hermenêutica
Violência
Biopolítica
Formação de professores
Epistemología
Hermenéutica
Violencia
Biopolítica
Formación de profesores
Epistemology
Hermeneutics
Violence
Biopolitics
Teacher training
topic Epistemologia
Hermenêutica
Violência
Biopolítica
Formação de professores
Epistemología
Hermenéutica
Violencia
Biopolítica
Formación de profesores
Epistemology
Hermeneutics
Violence
Biopolitics
Teacher training
description The article aims to analyze the issue of violence, from the point of view of its relation to the absence of concern, in education, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in the relation between philosophy and education. In addition, it is concerned with discovering how the theme of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions contemporaneously and how it is possible to face this context from the approximation between rationality and historicity. With this, it proposes to re-dimension the correlation of violence with education and culture.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768
10.18593/r.v43i2.13768
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i2.13768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/13613
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582
Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582
Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582
Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530192678912